of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Toyota bZ4X 2025, de kloof dichten

Aanbod
{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/14

Toyota bZ4X 2025: Test, Prijs, Configuratie

Test: Toyota bZ4X 2025, de kloof dichten

De in 2022 gelanceerde Toyota bZ4X kon het tempo amper bijhouden in het snel evoluerende elektrische SUV-segment. Kan deze vernieuwde versie wel voldoen aan de verwachtingen van 2025?

Geschreven door Yeelen Möller

26 November 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

De bZ4X was het eerste elektrische productiemodel van hybridespecialist Toyota, gebouwd in samenwerking met Subaru, dat op zijn beurt de Solterra lanceerde. Er waren dus zekere verwachtingen… die niet helemaal zijn ingelost. Want in typische Japanse stijl heeft Toyota het voorzichtig aangepakt met de bZ4X, vooral met een niet te grote batterij om de basisprijs en rijdynamiek te beschermen. Het gevolg was echter dat het rijbereik en vooral de laadsnelheden niet op het niveau waren van de concurrentie. Dat zou nu opgelost moeten zijn met de facelift van de Toyota bZ4X, die op vrijwel elk vlak is aangepakt om een globaal betere ervaring te bieden. Missie geslaagd?

Design - Toyota bZ4X

De visuele verschillen tussen de Toyota bZ4X 2022 en deze facelift voor 2025 zijn vrij subtiel. Je herkent de nieuwe versie aan zijn aangepaste lichtsignatuur, met iets fijnere koplampen die nu meer een ‘boemerangvorm’ krijgen en bovendien met elkaar zijn verbonden via een lichtstreep op de bumper. Maar het zijn vooral de aparte dimlichten, die nu in de zijkant van de bumper zitten, die het weggeven welke versie er voor je neus staat. Met deze ingrepen sluit de vernieuwde bZ4X nu beter aan bij de rest van het recente gamma, met name de Urban Cruiser en C-HR+.

Achteraan verandert er niets, op een nieuwe ducktail-spoiler na, die helpt met de stroomlijn. Samen met een gladdere onderzijde zakt de luchtweerstandscoëfficient van de bZ4X van 0,29 naar 0,27 Cd. Allemaal kleine beetjes die helpen met het rijbereik.

Nieuw dashboard

Het interieur van de nieuwe bZ4X is iets meer veranderd. Het dashboard is volledig hertekend en heeft nu een meer horizontale structuur. Dat zou voor meer ruimtegevoel moeten zorgen, maar het ziet er ook gewoon strakker uit. Het infotainmentscherm loopt nu niet meer door in de middenconsole, en die laatste geniet ook van een herontwerp, waarbij de transmissiebediening en knoppen meer naar achter zijn geplaatst. Vooraan krijg je nu een dubbele inductielader om twee telefoons tegelijk te kunnen opladen.

Stevig en kwalitatief

Daarnaast gebruikt Toyota nu meer matte in plaats van pianozwarte plastics, wat naar onze mening een grote verbetering is. Zaken als de handgrepen van de deuren zullen nu veel minder snel krassen vertonen. De kwaliteitsindruk is over het algemeen goed: alles voelt stevig en hoogwaardig aan. Er was enkel een rammeltje te horen in de raamstijl van een van de testwagens. Hopelijk een geïsoleerd geval. Tenslotte heeft het panoramadak nu geen centrale versteviging meer nodig, wat dus voor meer glasoppervlak en meer natuurlijk licht aan boord zorgt.

Blauwe Toyota bZ4X vooraanzicht bij schemering, voor een stenen muur. Close-up van de voorlamp van de donkerblauwe elektrische Toyota bZ4X. Moderne auto dakspoiler met haaienvinantenne, havenachtergrond.
Advertentie

Gebruiksgemak - Toyota bZ4X

Iets meer beenruimte, maar nog steeds vrij kleine koffer

Heel veel verandert er niet op praktisch vlak aan de Toyota bZ4X 2025, maar er zijn toch enkele vermeldenswaardige elementen. Zo is er een nieuw aircosysteem, dat niet enkel minder stroom verbruikt, maar ook compacter is. Dat geeft op zijn beurt meer knie- en beenruimte vooraan. Maar aan de wielbasis en dus de totale interieurruimte verandert er niets. Dat hoeft geen probleem te zijn, want de bZ4X was altijd al ruim op de achterbank. De koffer is eerder matig qua volume: 452 liter onder de rolhoes. Het is voldoende, maar veel concurrenten bieden meer, en er is geen frunk als extra oplossing voor de laadkabels. 

Groter scherm zonder extra functies

Het infotainment van de bZ4X kreeg ook een upgrade, zowel qua hardware als qua software. Het centrale scherm is nu 14 inch in diameter in plaats van 12,3 inch. Het is vooral een toename in de breedte, wat niet zoveel extra nuttige ruimte oplevert. Ook de software is grotendeels gelijk, al zit de bediening van de klimaatcontrole nu in het display ingebakken. De temperatuur bedien je wel nog met fysieke draaiknoppen met ingebouwde schermpjes, die er knap uitzien. En ook het stuur is nog steeds bezaaid met knoppen die je even in de vingers moet krijgen, maar wel duidelijk gelabeld zijn.

Het infotainmentsysteem van Toyota is vrij eenvoudig opgebouwd, maar maakt in feite niet genoeg gebruik van het grote scherm. Je kan namelijk maar één functie tegelijk weergeven, terwijl er voldoende ruimte is om te multitasken. Maar het systeem reageert snel en is duidelijk afleesbaar. Apple CarPlay en Android Auto zijn tenslotte draadloos te gebruiken, zoals de norm is tegenwoordig.

Interieur van de Toyota bZ4X met modern digitaal dashboard en groene buitenzicht. Ruim achterinterieur van SUV met zwarte lederen stoelen en zijarmleuningen. Ruime kofferbak van een moderne SUV met bagageafdekking en zwarte interieurafwerking.
Advertentie

Rijervaring - Toyota bZ4X

Kleine of grote batterij

Qua techniek brengt de facelift van de Toyota bZ4X wel heel wat nieuws met zich mee. Om te beginnen bij de batterij. Of beter gezegd: de batterijen, want er zijn nu twee pakketten om uit te kiezen: 57,7 kWh (netto 54 kWh) of 73,1 kWh (netto 69 kWh). De kleinste batterij is enkel in de basisversie van de bZ4X verkrijgbaar en dient puur om de instapprijs te verlagen en het model zo op meer lijstjes van wagenparkbeheerders te krijgen. Toyota verwacht echter dat de meeste klanten voor de grotere batterij zullen kiezen.

Efficiënter en krachtiger

Die is op papier ‘maar’ 1,7 kWh gegroeid ten opzichte van het oude model, maar volgens Toyota is er wel een andere meetmethode gebruikt en is het verschil in werkelijkheid groter. Wat dit precies betekent, weten we niet, maar we snappen wel dat er meer dan enkel een grotere batterij is gemonteerd om het totale rijbereik omhoog te krijgen en de laadsnelheid te vergroten. De eAxles (het geheel van de elektromotor, omvormer en transmissie) zijn krachtiger, lichter en efficiënter geworden, met minder wrijving voor een lager verbruik.

Wat is het rijbereik van de Toyota bZ4X 2025?

Tegelijk neemt het vermogen toe: 165 kW (224 pk) voor de voorwielaandrijver en 252 kW (343 pk) voor de bZ4X AWD. De versie met 57,7 kWh blijft wel steken op 123 kW (167 pk). De prestaties zijn echter correct voor elke versie: 0-100 km/u in 8,6 tot 5,1 seconden en een topsnelheid van 140 km/u (57,7 kWh) of 160 km/u (73,1 kWh). Maar het belangrijkste is natuurlijk het extra rijbereik: tot 569 km voor de bZ4X FWD met 18-inch velgen (+52 km). De kleine batterij geeft je nog steeds 444 km WLTP, de AWD schommelt tussen 468 en 506 km, afhankelijk van de velgmaat.

Sneller opladen, vooral in de winter

En de laadsnelheden? Die zijn nu correct, zonder evenwel op het niveau te zijn van de nieuwste 800 V-modellen. Aan een snellader accepteert de bZ4X tot 150 kW, ongeacht welke batterij je hebt. Van 10 tot 80% batterijniveau duurt daarmee 23 (57,7 kWh) tot 30 minuten (73,1 kWh) in het beste geval. Maar Toyota belooft dat je die snelheden nu veel vaker moet kunnen evenaren, zelfs in de winter, dankzij een beter thermisch beheer van de batterij. Als bestuurder kan je ook de preconditionering inschakelen om te garanderen dat je van bij het inpluggen het maximale laadvermogen krijgt. Thuis of op het werk laad je standaard aan 11 kW (0-100% in 6u40), of optioneel aan 22 kW (3u20 laadtijd).

Ook zuiniger in de praktijk

Goed, tot daar de theorie. Wat geeft de praktijk? We konden de vernieuwde bZ4X testen op een paar gemengde parcours rond Cadiz, vlakbij Málaga, in Spanje. Kronkelige en heuvelachtige wegen die niet voor de zuinigste rit zorgen, maar de temperatuur van 15 tot 20°C was wel ideaal voor elektrische wagens. Achter het stuur van de FWD-versie met de grote batterij haalden we een gemiddeld verbruik van 15,3 kWh/100 km, wat een reëel rijbereik van 450 km oplevert. Niet slecht.

Stiller en soepeler geveerd

Maar de Toyota bZ4X 2025 doet meer dan enkel verder rijden op een volle batterij. Toyota heeft ook gewerkt aan de ophanging en de geluidsisolatie aan boord. De veren en dempers zijn opnieuw gekalibreerd, vooral om de passagiers op de achterbank minder schokken te geven. En ook aan de voortrein zijn er bussen en stangen veranderd om meer precisie te geven aan het stuur. Tenslotte zorgen akoestisch glas in de voorste zijruiten en extra schuim doorheen het interieur voor minder omgevingsgeluid aan boord.

Ga voor de 18-duims velgen

Het resultaat is een elektrische SUV die vooral heel gebalanceerd over de weg zoemt. De focus ligt op comfort, met een demping die zeer goed omgaat met putten en drempels, maar zonder de controle te verliezen over het koetswerk. In de bochten is de nieuwe bZ4X minder scherp dan zijn chique neef, de Lexus RZ (die bovendien leverbaar is met steer-by-wire), maar het verschil is klein. Je kan je nog altijd amuseren op een leuk weggetje. We zouden wel de 18-inch velgen aanraden, want de 20-duimers doen afbreuk aan het comfort, hoe goed ze er ook uitzien.

bZ4X AWD mag meer trekken

Of de AWD-versie veel meerwaarde biedt? Hij trekt zeer snel op, en als je vaak met sneeuw te maken hebt zal de extra tractie ongetwijfeld helpen. De bZ4X AWD heeft zelfs een X-Mode, ontwikkeld door Subaru, die je helpt door moeilijk terrein te gaan. En met een doorwaaddiepte van 500 mm moet je ook niet bang zijn van overstromingen. Maar zelfs de FWD trekt vlot op en is bovendien wat efficiënter met zijn stroom. Maar je hebt de AWD nodig om tot 1.500 kilo te mogen trekken, want de FWD blijft steken op 750 kg. Aan jou de keuze.

De Hyundai Ioniq 5 rijdt op een met bomen omzoomde weg op een zonnige dag. Achteraanzicht van een zwarte Toyota bZ4X op een bochtige weg omgeven door bomen. Zwarte Toyota bZ4X SUV geparkeerd bij haven, heldere hemel, uitzicht op jachten.
Advertentie

Budget - Toyota bZ4X

Prijs Toyota bZ4X 2025 in België

Het gamma van de Toyota bZ4X 2025 is opgebouwd rond vijf uitvoeringen: Pure, Business, Executive, Style en Solar. De Pure-versie is enkel leverbaar met de kleine batterij en is echt bedoeld om de basisprijs zo laag mogelijk te houden: vanaf 44.800 euro. Voor de bZ4X met grote batterij in Business-uitvoering betaal je minstens 49.320 euro. Het verschil is dus significant, vooral omdat zelfs de Pure al vrij goed is uitgerust (keyless entry, elektrische kofferklep, stuur- en zetelverwarming vooraan, 14-inch infotainment met navigatie, achteruitrijcamera, …). De prijzen lopen op tot 58.540 euro zonder opties voor de bZ4X AWD Solar, die een zonnedak heeft waarmee je volgens Toyota tot 1.800 km gratis rijbereik per jaar uit de zon kan halen. Maar dan moet je wel buiten parkeren.

1 miljoen km garantie

Toyota gaat trouwens verder dan de wettelijk verplichte garanties voor elektrische wagens. Sowieso krijg je al 10 jaar garantie op de auto (of 185.000 km) als je elk jaar naar de dealer gaat voor onderhoud. Maar de bZ4X krijgt ook een verlengde garantie van 10 jaar of 1 miljoen(!) km op de batterij als je dan ook een batterijcheck laat doen. Tot dan moet er minstens 70% van de capaciteit overblijven, anders krijg je gratis een nieuw pakket. Je kan trouwens ook zelf de staat van je batterij monitoren vanuit de auto om eventuele problemen snel te kunnen opsporen.

Verdict - Toyota bZ4X

De facelift van de Toyota bZ4X pakt zijn grootste tekortkomingen aan (rijbereik, laadsnelheid) en bewaart zijn intrinsieke kwaliteiten (binnenruimte, gebalanceerd rijgedrag). Daarmee heeft hij weer aansluiting gevonden met de rest van het peloton. En de goedkopere Pure-basisversie zal hem aantrekkelijker maken voor leaserijders met een beperkt budget. Maar het peloton dreigt snel weer afstand te nemen nu 800 V-batterijen en 600-700 km autonomie de norm worden. 

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een Toyota bZ4X of vergelijkbare auto

Toyota

bZ4X

34 990 €

2023

18 699 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

Toyota

bZ4X

37 989 €

2023

16 721 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Toyota

bZ4X

39 990 €

2025

5 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

bZ4X

44 990 €

2024

23 110 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

bZ4X

39 990 €

2023

28 705 km

Elektrisch

Elektrisch

217 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

bZ4X

39 990 €

2025

5 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

bZ4X

39 990 €

2025

5 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

bZ4X

48 995 €

Nieuw Nieuw

2025

9 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

Nieuw

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Brecht

Brecht

date

-