De KGM Torres is het symbool van de renaissance van het Koreaanse merk onder de KG Group. Gedaan met de soms polariserende en vaak oubollige designs van SsangYong: de Torres gaat resoluut voor robuustheid. De 4,71 m lange SUV werd gelanceerd met een 1.5 turbomotor, maar het verbruik van die viercilinder op benzine was niet bepaald om over naar huis te schrijven. Er is ook een elektrische Torres EVX, maar deze Torres Hybrid is misschien de gulden middenweg voor wie nog niet volledig wil overschakelen, maar wel wil genieten van een lager verbruik zonder te moeten stekkeren. Wat heeft indruk op ons gemaakt na een weekje achter het stuur, zowel in positieve als negatieve zin?
Wat zijn de sterktes van de KGM Torres Hybrid?
Stoere look
Toegegeven, de spierballen van de KGM Torres Hybrid zijn er vooral voor de show. De hybride aandrijflijn is enkel met voorwielaandrijving te krijgen, dus ver ga je niet geraken in het terrein. Vooral met de Nexen-banden onder onze testwagen, die zelfs moeite hadden met de regen… Maar dat neemt niet weg dat de Torres er echt stoer uitziet, met een hoekig design waar je overal mee kan komen. En ook de hoge zitpositie aan boord doet je voelen alsof je met een stevige auto onderweg bent.



Veel auto voor het geld
‘Stevig’ is trouwens geen misplaatst adjectief, want met een lengte van 4,71 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,72 m is het een flinke auto. Ook aan boord geniet je zowel voor- als achterin van veel ruimte, met als bonus een royale kofferruimte van 703 liter. Een derde zitrij is helaas niet leverbaar, ondanks het feit dat de Torres ongeveer even groot is als een Skoda Kodiaq. Maar dat mag de sfeer niet verpesten, want KGM verkoopt de Torres Hybrid al vanaf 34.990 euro (inclusief 2.000 euro korting op de catalogusprijs). Daarmee is hij niet duurder dan de Torres 4x4 op benzine. Al zouden wij aanraden om minstens voor de Platinum-uitvoering te gaan (+ 3.000 euro), met onder meer zetel- en stuurverwarming, kunstlederen zetels en nog heel wat extra snufjes.



Zuinigere motor…
De vorm van een baksteen en een klassieke benzinemotor zijn geen goede combinatie voor je portemonnee, want zonder elektrisch hulpje verbruikt de KGM Torres benzine al gauw 9 l/100 km of meer. Dat is gelukkig een stuk beter met deze Hybrid. Op de snelweg durft het verbruik nog steeds hoog uitvallen, wegens de ongunstige stroomlijn, maar dat maakt deze hybride aandrijving (gekocht bij BYD) goed op binnenwegen. Uiteindelijk kwam ons gemiddeld verbruik uit op precies 7 l/100 km. Nog steeds geen zuinigheidswonder, zelfs niet ten opzichte van zijn rivalen op benzine, maar het is toch al veel redelijker.

Wat zijn de zwaktes van de KGM Torres Hybrid?
… die soms veel lawaai maakt
Toch is de hybride aandrijflijn van de KGM Torres Hybrid niet de beste op de markt. Hij combineert een 1.5 turbomotor van 110 kW (150 pk) met een elektromotor van 130 kW (177 pk) en een kleine batterij van 1,8 kWh, die oplaadt tijdens het rijden. Meestal rij je dus op de elektromotor, maar bij plankgas werken beide krachtbronnen samen voor een piekvermogen van 150 kW (204 pk). En hoewel de Torres Hybrid soepel reageert op het gaspedaal, komt de benzinemotor regelmatig vrij luidruchtig tot leven - zelfs aan een constante snelheid. Het motorlawaai komt daarbij ook niet per se overeen met de kracht die je van de auto vraagt. Je went eraan, maar andere hybride SUV’s doen dit toch beter.

Traag infotainment
KGM kondigde trots aan dat de Torres Hybrid, Actyon en Musso EV een nieuw infotainmentsysteem hebben gekregen: Athena 2.0. Het bestaat uit een groot dubbel schermpaneel van twee keer 12,3 inch, waarbij ook de klimaatcontrole in het centrale scherm geïntegreerd is. Misschien had KGM hiervoor ook moeten shoppen bij BYD, want het infotainment is nog steeds geen sterkte van de Torres Hybrid. Het aanraakscherm reageert traag of soms zelfs helemaal niet en de menu’s zijn complex ingedeeld, waardoor je soms meerdere keren moet tikken om een bepaalde instelling aan te passen.

Frustrerende veiligheidssystemen
Of sterker nog: soms kan je de instelling die je zoekt helemaal niet vinden! Wij zijn er bijvoorbeeld niet in geslaagd om de irritante rijstrookassistent volledig uit te schakelen. Enkel het piepen ervan kregen we stil, iets dat elke keer opnieuw moest ingesteld worden bij het starten. Een pluspunt is wel dat je vanuit elk scherm een “snelmenu” tevoorschijn kan toveren door van boven naar beneden te swipen, zoals bij een smartphone. Daar kan je diverse sneltoetsen programmeren, zoals voor de snelheidswaarschuwing en vermoeidheidsdetectie. Maar niet elke functie kan je in het snelmenu steken, waardoor je opnieuw in het algemene menu moet graven. En dan begint de aandachtsmonitor agressief tegen je te piepen. Aargh!















