of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: KGM Musso EV, de ‘virgin’ pick-up

{"fr":"Pick-up noir roulant sur route, design moderne, journée nuageuse, arbres en arrière-plan.","nl":"Zwarte pick-up op weg, modern ontwerp, bewolkte dag, bomen op achtergrond."}
{"fr":"","nl":""}
1/16

KGM Musso EV 2025: Test, Prijs, Configuratie

Test: KGM Musso EV, de ‘virgin’ pick-up

Op de menukaart van menig restaurant en café vind je nu ook een sectie ‘mocktails’. Drankjes die eruitzien als alcohol, de naam hebben van bekende cocktails (en vaak ook de prijzen ervan…), maar dan zonder alcohol. Dat is een beetje het geval met de nieuwe elektrische Musso van KGM: hij ziet eruit als een pick-up, heeft een laadbak als een pick-up… maar het is geen pick-up. We leggen uit!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

16 Oktober 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

KGM, dat het stokje overneemt van SsangYong (een merk dat bekendstond om zijn “bijzondere” designkeuzes) zet tegenwoordig meer in op een knappe uitstraling. Tegelijk grijpt het nog steeds terug naar bekende modelnamen van SsangYong. Op basis van de robuust ogende SUV Torres (beschikbaar als benzineversie, hybride of volledig elektrische EVX) lanceert KGM nu een SUV-coupé onder de historische naam Actyon, maar ook deze Musso EV. Zoals de naam doet vermoeden, is dit een elektrische pick-up op basis van de Musso met verbrandingsmotor. Concreet is het een afgeleide van de Torres EVX, maar met een achterzijde in pick-upstijl. Daarmee is dit een van de eerste elektrische pick-ups op de Belgische markt (de eerste Koreaanse alleszins), naast de Chinese Maxus eTerron 9 (opvolger van de T90 EV) en de Japanse Isuzu D-MAX EV. De referentie in het segment, de Ford Ranger, kiest vooralsnog voor een plug-inhybride aandrijving als elektrische stap.

Design - KGM Musso EV

Stoer voorkomen, verlengd platform

De voorkant van deze Musso EV is bijna identiek aan die van de Torres EVX, maar in profiel zijn de verschillen groot. De klassieke koffer achter de achterbank maakt namelijk plaats voor een laadbak, en het platform werd merkbaar verlengd. De wielbasis groeit van 2,68 m (Torres) naar 3,15 m (Musso EV), met een totale lengte van 5,16 m. Daarmee is hij aanzienlijk langer dan de Torres (4,71 m) en komt hij qua formaat tussen de klassieke Musso (5,10 m) en Grand Musso (5,41 m) terecht. Leuk detail: als knipoog naar zijn afkomst draagt de Musso EV een afbeelding van het hoofd van een neushoorn ( “musso” betekent neushoorn in het Koreaans) op de carrosserie.

Middelgrote laadbak, maar voldoende?

In tegenstelling tot klassieke pick-ups met een ladderchassis, gebruikt deze Musso EV een zelfdragende structuur met een multilink-achteras. Zoals een SUV dus. Ondanks een verstevigde ophanging en automatische niveauregeling blijft het laadvermogen beperkt: 400 kg voor de versie met vierwielaandrijving, en maximaal 500 kg voor de lichtere voorwielaandrijver. Ter vergelijking: een dieselpick-up zoals de Ford Ranger slikt ruim 1.000 kg. Zelfs de elektrische Isuzu D-Max EV, die trouw blijft aan zijn klassieke chassis, trekt tot 1.010 kg.

Lifestyle pick-up

De Musso EV is dus eerder een “lifestyle pick-up” dan een werkpaard. Denk aan gezinnen met grote hobby's of sportmateriaal. De laadbak is met 1,35 m korter dan die van een Ford Ranger (1,56 m), maar dat volstaat voor recreatief gebruik. En dankzij de elektrische aandrijving geniet je bovendien van een gunstige fiscale regeling als particulier.

Geïntegreerde opstapjes

In de laadbak vind je 8 bevestigingshaken om spullen vast te maken. Handig: er zijn ook ingebouwde opstaptreden in de achterbumper. Zo hoef je je niet in bochten te wringen om spullen van achteraan de laadbak te pakken. De achterklep kan tot 150 kg dragen, zonder dat ze zwaar aanvoelt bij het openen. Wat helaas ontbreekt zijn 220V-stekkers in de laadbak om onderweg bijvoorbeeld gereedschap of kampeeraccessoires op te laden. Een gemiste kans bij een elektrische pick-up.

Robuuste zwarte SsangYong Musso pick-up geparkeerd op een landelijke zandweg. Vooraanzicht van een zwarte Hyundai Santa Cruz, geparkeerd voor een historisch gebouw. Zwarte elektrische Rivian R1T geparkeerd voor een stadscafé met terras.
Advertentie

Gebruiksgemak - KGM Musso EV

V2L-functie… maar alleen stilstaand

Nochtans ondersteunt de Musso EV de V2L-functie (Vehicle-to-Load), waarmee je stroom kan leveren aan externe apparaten. Maar dat kan alleen via een externe adapter die je aansluit op de laadpoort boven het linkervoorwiel. En dus enkel wanneer de wagen stilstaat. De maximale output bedraagt wel een bruikbare 3.500 W. Jammer genoeg ontbreekt vooraan een frunk, een groot voordeel van veel elektrische pick-ups zoals de Maxus eTerron 9 of de Ford F-150 Lightning. Die bieden een grote, gesloten bergruimte voor kwetsbare spullen. Bij de Musso EV moet de laadkabel dus in het interieur opgeborgen worden (of onder een optioneel afdekzeil in de laadbak).

Verschuifbare en verstelbare achterbank

De Musso EV neemt het interieur over van de Torres, inclusief de verstelbare achterbank. Al heeft dat hier weinig nut, aangezien de scheidingswand tussen cabine en laadbak niet verplaatsbaar is. Een voordeel qua kofferruimte levert het dus niet op. Toch kun je achter de rugleuning wat extra opbergruimte creëren als je de bank naar voren schuift. De hoofd- en beenruimte achteraan is voldoende, en de verstelbare rugleuning verhoogt het comfort tijdens lange ritten.

Athena 2.0-infotainment

Voorin zien we hetzelfde dashboard als in de Torres, of beter gezegd de vernieuwde versie ervan, bekend van de coupéversie Actyon en de hybride Torres. Het infotainmentsysteem bestaat uit twee 12,3"-schermen en draait op de “Athena 2.0”-interface. Die oogt modern met nieuwe graphics en een aangepaste menustructuur. Alleen jammer dat er nauwelijks fysieke knoppen zijn: alles moet via de aanraakschermen bediend worden.

Standaard krijg je Android Auto en Apple CarPlay (bekabeld), navigatie van TomTom en een achteruitrijcamera.

Luxe interieur van een moderne SUV met geavanceerd digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel. Ruim interieur van de SUV Mazda CX-90 met zwarte lederen stoelen en centrale armsteun. Pick-up laadbak KGM met open achterklep op landelijke weg omgeven door struiken.
Advertentie

Rijervaring - KGM Musso EV

Musso EV 2WD of 4WD

Zoals eerder gezegd is de Musso EV technisch gezien eerder een elektrische SUV dan een klassieke pick-up. De standaardversie is voorwielaangedreven en beschikt over een elektromotor van 152 kW (207 pk) en 339 Nm. Dat is ook de versie die we konden testen. De prestaties zijn niet spectaculair, maar ruim voldoende voor dagelijks gebruik: 0–100 km/u in 9,1 seconden, met een topsnelheid van 162 km/u.

Wie meer kracht of betere terreincapaciteiten wenst, kan kiezen voor vierwielaandrijving. Daarbij komt er een tweede elektromotor op de achteras. De Musso EV 4WD levert dan 175 kW (238 pk) en vooral 630 Nm. De sprinttijd zakt naar 7,9 s, de topsnelheid stijgt licht naar 177 km/u.

Actieradius KGM Musso EV

Beide versies maken gebruik van dezelfde royale batterij van 81 kWh, geleverd door het Chinese BYD. Het betreft een LFP-accu met een theoretisch WLTP-bereik van 420 km voor de 2WD, en 379 km voor de 4WD. Tijdens onze test in gematigde omstandigheden kwamen we dicht in de buurt van die cijfers, met een gemiddeld verbruik van net onder 20 kWh/100 km.

Op vlak van laadtijden zijn de prestaties eerder gemiddeld: de boordlader accepteert 11 kW AC (volledig opladen in 10u20) en snelladen gebeurt met maximaal 120 kW DC. Van 10 tot 80% laden neemt dan minstens 36 minuten in beslag, wat tegenwoordig niets meer is om mee uit te pakken.

Rijdt als een SUV, met iets té ijverige hulpsystemen

Op de weg vergeet je al snel dat je met een pick-up rijdt: de Musso EV rijdt als een klassieke elektrische SUV, zelfs zonder lading. Minder geslaagd zijn de rijhulpsystemen, die overdreven vaak waarschuwen en al snel irritant worden. Vooral de vermoeidheidsdetectie spant de kroon met constante, luide pieptonen. Verder is het rijcomfort aangenaam en de demping soepel.

1.800 kg trekvermogen

Een punt om rekening mee te houden: de Musso EV mag maximaal 1.800 kg trekken. Dat ligt ver onder de 3.000 tot 3.500 kg van klassieke pick-ups. Toch is dit, voor een elektrische wagen, nog best redelijk. Zo kun je probleemloos een paardentrailer slepen, wat past bij de eerder recreatieve dan professionele positionering van de Musso EV.

Moderne zwarte pickup op een landelijke weg omringd door groene bomen. Zwarte SsangYong Musso elektrische pick-up aan het opladen bij een openbare laadpaal. Interieur van de KGM met digitaal dashboard en modern stuur. Zwarte MGM vrachtwagen op onverharde weg omgeven door groen onder een bewolkte hemel.
Advertentie

Budget - KGM Musso EV

Prijs KGM Musso EV in België

De Musso EV is beschikbaar in vier versies. De basisuitvoering Bronze start vanaf 44.490 euro en biedt al een degelijke standaarduitrusting. Een warmtepomp is optioneel (+1.000 euro) op dit niveau, maar standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. De versies Platinum en Titanium kosten respectievelijk 47.990 euro en 49.990 euro. De topversie KGM Musso EV Blackline, met een sportievere, donkere look, kost 50.490 euro.

4WD kost 3.500 euro extra

Wie vierwielaandrijving wil, betaalt 3.500 euro extra (of 4.500 euro bij de basisversie, omdat daar ook meteen de warmtepomp verplicht inbegrepen is). Verder zijn er nauwelijks opties, behalve metallic lak voor 750 euro.

Is de KGM Musso EV goedkoper dan de concurrentie?

Gezien de grote batterij van 81 kWh zijn deze prijzen eerder vergelijkbaar met elektrische SUV’s dan met andere pick-ups. De elektrische Isuzu D-MAX EV, met een kleinere batterij (67 kWh), start pas boven de 85.000 euro incl. btw. De Chinese Maxus eTerron 9 met zijn 102 kWh-batterij kost ruim 75.000 euro. En een Ford Ranger PHEV begint vanaf meer dan 60.000 euro.

10 jaar / 1 miljoen km garantie op de batterij

Voor de volledigheid: KGM biedt 7 jaar of 150.000 km garantie op de wagen, en zelfs 10 jaar of 1 miljoen km op de batterij.

Verdict - KGM Musso EV

Dat de KGM Musso EV geen “echte pick-up” is in de traditionele zin, blijkt eerder een troef dan een nadeel. Voor de echte vakman zal hij te beperkt zijn, maar dankzij zijn fiscale voordelen en prijskaartje dat dichter bij een SUV dan bij een pick-up ligt, vormt hij een origineel alternatief voor de hordes elektrische SUV’s die onze markt overspoelen. Vooral voor particulieren die gek zijn op het pick-updesign, maar geen zin hebben in torenhoge belastingen.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie