De nieuwste generatie Ranger kwam in 2021 uit met een V6-benzinemotor (enkel als Raptor) en twee EcoBlue-dieselmotoren (2 liter-viercilinder van 205 pk of 3.0 V6 van 240 pk). Nu breidt het gamma zich uit met een plug-inhybride variant, die een beetje elektriciteit verstopt onder de laadbak om minder brandstof te verbruiken. Laten we eens zien wat dit geeft in de praktijk, en of het beter is dan een goede oude diesel.
Design Ford Ranger
Ranger PHEV Wildtrak of Stormtrak
Voor deze nieuwste generatie heeft de Ranger een Amerikaanse uitstraling gekregen, waarbij hij enkele trekjes overneemt van zijn grote broer, de F-150. Maar het formaat is eerder Europees, met een lengte van 5,35 m en een breedte van 1,92 meter met de zijspiegels ingeklapt. Dat is even groot als een Volkswagen Amarok - logisch, want beide modellen delen hun technische basis. De nieuwe plug-inhybride Ranger is beschikbaar in de uitvoeringen Wildtrak en Stormtrak, maar niet als Platinum of MS-RT. Qua originele kleuren kan je kiezen voor felrood of oranje. Maar er is bij ons slechts één koetswerkversie beschikbaar: de dubbele cabine met standaard vierwielaandrijving.
Beleving Ford Ranger
Zwaarder, maar nog steeds even sterk
De grote kracht van deze plug-inhybride is dat hij geniet van een elektrische modus, zonder te tasten aan de laadvermogens van de Ranger diesel. Ondanks een leeggewicht van 2,5 ton kan de Ranger PHEV nog steeds bijna 1.000 kilo meezeulen in zijn laadbak en tot 3,5 ton trekken. Sterk gerief!
Drie 230 V-stopcontacten voor gereedschap
De batterij van 11,8 kWh netto is zorgvuldig onder de laadbak geïntegreerd en kan externe apparaten van stroom voorzien via drie 230 V-stopcontacten: eentje van 2.300 W (10 A) in het interieur en twee van 3.450 W (15 A) in de laadbak. Je kan dus krachtig gereedschap op de auto aansluiten, om bijvoorbeeld tegelijkertijd een compacte betonmolen (1.500 W), een zaagmachine (3.000 W) en schijnwerpers (800 W) te gebruiken. Genoeg om een echte kleine mobiele werf van stroom te voorzien!
Bekend interieur
De laadbak is praktisch, maar ook het interieur van de Ford Ranger PHEV is verzorgd. Zoals meestal bij pick-ups in deze klasse is de cabine wel vrij donker en plastiekerig, maar de uitrusting is compleet. Zo krijg je bijvoorbeeld (afhankelijk van de uitvoering) elektrische voorzetels met verwarming en ventilatie, een draadloze lader voor je smartphone en een modern en efficiënt multimediasysteem (Sync 4). Dat draait op een enorm aanraakscherm van 12,1 inch, dat verticaal gemonteerd is en een hoge resolutie heeft. De achterzetels zijn ook ruim en comfortabel, met een mooie beenruimte. De rugleuning van de achterbank staat op een goede hoek en is zacht, ook in het midden.