of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Olivier Maloteaux

20 JUN 2025

Test: Ford Ranger PHEV, de pick‑up met stekker

De Ford Ranger is de best verkochte pick-up in België en breidt zijn gamma nu uit met een plug-inhybride versie. Een primeur in Europa, maar is een geëlektrificeerde aandrijving ook interessant voor een bedrijfsvoertuig als dit? We hebben het getest.

{"fr":"Ford Ranger roulant sur chemin de terre poussiéreux, montrant sa capacité tout-terrain.","nl":"Ford Ranger rijdt over stoffige onverharde weg, toont terreinvaardigheid."}
{"fr":"Intérieur moderne du Ford Ranger avec volant et écran tactile central.","nl":"Moderne interieur van de Ford Ranger met stuurwiel en centraal touchscreen."}

"De plug-inhybride motor van de Ford Ranger is technisch perfect uitgewerkt. Maar vooral de 230 V-stopcontacten voor elektrisch gereedschap zijn handig op de werf."

De nieuwste generatie Ranger kwam in 2021 uit met een V6-benzinemotor (enkel als Raptor) en twee EcoBlue-dieselmotoren (2 liter-viercilinder van 205 pk of 3.0 V6 van 240 pk). Nu breidt het gamma zich uit met een plug-inhybride variant, die een beetje elektriciteit verstopt onder de laadbak om minder brandstof te verbruiken. Laten we eens zien wat dit geeft in de praktijk, en of het beter is dan een goede oude diesel.

Advertentie
Advertentie

Design

Ranger PHEV Wildtrak of Stormtrak

Voor deze nieuwste generatie heeft de Ranger een Amerikaanse uitstraling gekregen, waarbij hij enkele trekjes overneemt van zijn grote broer, de F-150. Maar het formaat is eerder Europees, met een lengte van 5,35 m en een breedte van 1,92 meter met de zijspiegels ingeklapt. Dat is even groot als een Volkswagen Amarok - logisch, want beide modellen delen hun technische basis. De nieuwe plug-inhybride Ranger is beschikbaar in de uitvoeringen Wildtrak en Stormtrak, maar niet als Platinum of MS-RT. Qua originele kleuren kan je kiezen voor felrood of oranje. Maar er is bij ons slechts één koetswerkversie beschikbaar: de dubbele cabine met standaard vierwielaandrijving.

Beleving

Zwaarder, maar nog steeds even sterk

De grote kracht van deze plug-inhybride is dat hij geniet van een elektrische modus, zonder te tasten aan de laadvermogens van de Ranger diesel. Ondanks een leeggewicht van 2,5 ton kan de Ranger PHEV nog steeds bijna 1.000 kilo meezeulen in zijn laadbak en tot 3,5 ton trekken. Sterk gerief!

Drie 230 V-stopcontacten voor gereedschap

De batterij van 11,8 kWh netto is zorgvuldig onder de laadbak geïntegreerd en kan externe apparaten van stroom voorzien via drie 230 V-stopcontacten: eentje van 2.300 W (10 A) in het interieur en twee van 3.450 W (15 A) in de laadbak. Je kan dus krachtig gereedschap op de auto aansluiten, om bijvoorbeeld tegelijkertijd een compacte betonmolen (1.500 W), een zaagmachine (3.000 W) en schijnwerpers (800 W) te gebruiken. Genoeg om een echte kleine mobiele werf van stroom te voorzien!

Bekend interieur

De laadbak is praktisch, maar ook het interieur van de Ford Ranger PHEV is verzorgd. Zoals meestal bij pick-ups in deze klasse is de cabine wel vrij donker en plastiekerig, maar de uitrusting is compleet. Zo krijg je bijvoorbeeld (afhankelijk van de uitvoering) elektrische voorzetels met verwarming en ventilatie, een draadloze lader voor je smartphone en een modern en efficiënt multimediasysteem (Sync 4). Dat draait op een enorm aanraakscherm van 12,1 inch, dat verticaal gemonteerd is en een hoge resolutie heeft. De achterzetels zijn ook ruim en comfortabel, met een mooie beenruimte. De rugleuning van de achterbank staat op een goede hoek en is zacht, ook in het midden.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 281 pk en 697 Nm!

Geen V6 voor de plug-inhybride Ranger: hij combineert een 2,3 liter-viercilinder turbobenzine van 190 pk met een elektromotor, voor een gecombineerd vermogen van 281 pk en een piekkoppel van bijna 700 Nm. Het geheel wordt overgebracht via een aangename 10-trapsautomaat, die standaard wordt meegeleverd. In de praktijk trilt de benzinemotor minder dan een diesel en klinkt hij zelfs vrij aangenaam als je hem in de toeren jaagt. Al blijft de 3.0 V6 biturbo van de Raptor nog altijd melodieuzer.

Je wordt niet echt in je zetel gedrukt, maar de acceleraties zijn krachtig en de prestaties uitstekend voor een pick-up: 0-100 km/u in 9,2 seconden (tegenover 9,7 seconden voor de 3.0 V6 diesel) en een topsnelheid van 180 km/u. In de elektrische modus is het vermogen beperkt tot 102 pk en zijn de prestaties dus vrij bescheiden, maar de stilte van deze modus is aangenaam. En de overgangen tussen benzine en elektrisch zijn soepel. Een geslaagde hybridisatie, dus.

Hoeveel elektrische autonomie heeft de Ford Ranger PHEV?

Met een batterij van 11,8 kWh in een voertuig dat meer dan 2,5 ton weegt, mag je geen indrukwekkende elektrische actieradius verwachten. Ford kondigt tot 43 km aan in de elektrische modus. In de praktijk haalden we eerder 35 km, waarmee je al een behoorlijke afstand in de stad kan afleggen zonder benzine te verbranden. Je kan het laadniveau van de batterij behouden via een specifieke functie, en ook de batterij bijladen met de benzinemotor, maar dan stijgt het verbruik zienderogen. Het is beter om de Ranger PHEV via het stroomnet op te laden. De monofasige boordlader is echter vrij beperkt (tot 3,6 kW), waardoor het in het beste geval ongeveer 4u15 duurt voor een volledige laadbeurt aan een versterkt stopcontact (16 A) of aan een laadpaal. Helaas is het hier niet mogelijk om sneller op te laden aan een DC-laadstation.

Wat is het verbruik van de hybride Ford Ranger?

Met een lege batterij is de benzinemotor vrijwel continu in werking, met slechts af en toe een moment rust als de auto wat stroom heeft teruggewonnen bij het afremmen of van de verbrandingsmotor. Dan stijgt het verbruik al snel naar 9-10 l/100 km bij normaal rijgedrag. De tank van 70 liter biedt echter voldoende actieradius en de hybride Ranger is net zo capabel in het terrein als de klassieke versies. De permanente vierwielaandrijving wisselt automatisch tussen achter- of vierwielaandrijving, maar je kan ook spelen met verschillende rijmodi: Normal, Eco, Sport, glad wegdek, slepen, modder of zand. Er is ook een vergrendelbaar differentieel achteraan en een korte overbrenging om uit modderig of steil terrein te komen. Maar de Ranger PHEV is ook zeer geschikt op het asfalt, waar hij vrij comfortabel rijdt, ondanks zijn starre achteras met bladvering.

Prijs

Hoeveel kost de Ford Ranger plug-inhybride?

De nieuwe plug-inhybride versie van de Ranger begint bij 52.415 euro ex. btw (63.422 euro incl. btw voor particulieren), wat ongeveer 5.000 euro meer is dan de 2.0 diesel van 205 pk en 1.200 euro meer dan de 3.0 V6 diesel van 240 pk. Een redelijke meerprijs gezien het vermogen en de techniek. De basisuitrusting is al vrij compleet. Merk echter op dat Belgische particulieren in geen enkel gewest meer kunnen genieten van het gunstige fiscale regime voor pick-ups.

Verdict

Met de plug-inhybride Ford Ranger kan je besparen op je brandstofbudget als je maar korte afstanden aflegt tussen twee laadbeurten. En met de 230 V-stopcontacten aan boord kan je gereedschap van stroom voorzien, wat handig is op een werf. Maar voor professionals die lange afstanden afleggen, blijven de dieselversies de betere keuze, vooral omdat de goedkoper zijn. Het nut van een plug-inhybride hangt af van je gebruik, maar de techniek is hier in ieder geval perfect uitgewerkt.

Advertentie
Advertentie