De SUV Torres werd in 2023 nog net onder de SsangYong-noemer gelanceerd, maar heeft inmiddels definitief het KGM-logo op zijn neus en stuur gekregen. Maar ook de volledig elektrische EVX-versie. Vandaag wil KGM zijn grote SUV met een avontuurlijke look een flinke boost geven door hem uit te rusten met een hybride motor. Deze ‘Dual-Tech Hybrid’ is ontwikkeld met de hulp van specialist BYD om tijd te winnen, en moet de KGM Torres aantrekkelijker maken bij particulieren, die steeds meer interesse hebben in deze geëlektrificeerde aandrijvingen. Tegelijkertijd moet hij twee zwaktes van de klassieke Torres op benzine compenseren: een vrij hoog brandstofverbruik en een zware belastingdruk vanwege zijn hoge CO2-uitstoot.
Design - KGM Torres
Uitgesproken avonturier
Esthetisch gezien neemt de Torres Hybrid de algemene look over van de Torres met verbrandingsmotor, en dus niet de specifieke neus van de meer futuristische elektrische versie. Toch is er een subtiel verschil: de hybride versie krijgt niet de lichtgrijze C-stijl van de Torres op benzine, maar wel de zwarte C-stijl van de Torres EVX. Een subtiele manier om te verwijzen naar de geëlektrificeerde motor onder de kap. Voor de rest behoudt de Torres Hybrid de avontuurlijke stijl van de benzineversie, met uitgesproken details zoals het nep-reservewiel op de koffer, de bevestigingspunten op de motorkap en zijn ruime bodemvrijheid (18 cm). Kortom, genoeg om hem een “echte nep-look” van een terreinwagen te geven. Want in tegenstelling tot de klassieke Torres, die ook als 4x4 bestaat, drijft deze hybride in alle gevallen alleen zijn voorwielen aan.
Blackline voor een stoere look
Om te kapitaliseren op het uiterlijk van de Torres Hybrid, heeft de Belgische invoerder van KGM (Astara, dat ook onder meer Hyundai en Suzuki verdeelt) besloten om het gamma uit te breiden met een Blackline-versie. Die is alleen verkrijgbaar in de kleur Black Space en heeft ook nog eens zwarte velgen. De Torres Hybrid Blackline kan je nog aankleden met optionele accessoires, zoals rode remklauwen en sportievere zijschorten, om de look nog meer te versterken.
XL-formaat
Op praktisch vlak valt op dat de Torres met zijn 4,71 m vrij fors gebouwd is. Ter vergelijking: hoewel de Dacia Bigster 23 cm langer is dan de Duster, blijft die nog steeds steken op 4,57 m en is die dus een kleintje in verhouding. Met de Torres biedt KGM een SUV aan die buiten de grenzen treedt van de referenties binnen dit segment van hybride SUV’s, zoals de Renault Austral E-Tech (4,53 m), de Hyundai Tucson (4,52 m) of de Toyota RAV4 (4,62 m).



Gebruiksgemak - KGM Torres
703 liter kofferruimte, zelfs als hybride
Gezien zijn royale afmetingen blijft de Torres zeer ruim, zelfs als Hybrid. De hoogspanningsbatterij is zelfs zeer netjes weggewerkt in de auto, ondanks de relatief grote capaciteit voor het segment (1,83 kWh). Hij zit onder de dubbele bodem van de koffer verstopt, en neemt dus enkel de plaats in van het reservewiel. Je krijgt dus hetzelfde laadvolume van 703 liter als in de benzineversie (1.603 liter met de achterbank neergeklapt). Een royaal volume voor het segment, toegankelijk via een traditionele achterklep (die elektrisch open kan, afhankelijk van de uitvoering), en dus niet via een zijdelingse deur, in tegenstelling tot wat de kleine handgreep aan de buitenkant doet vermoeden. En dat is eerder goed nieuws, want de achterdeuren van echte 4x4’s zijn niet altijd even praktisch in gebruik.
Geen 7 zitplaatsen
Net als bij de Dacia Bigster is het helaas niet mogelijk om het grote volume achter de achterbank van de Torres Hybrid op te vullen met extra zitplaatsen. De Torres is, ongeacht de motor, altijd een 5-zitter, in tegenstelling tot de Skoda Kodiaq, Volkswagen Tayron en Peugeot 5008. Die zijn ongeveer even groot en geven je wel de optie om tot 7 personen te vervoeren.
Veel plaats en veel comfort
Hoewel de Torres maar plaats biedt aan vijf personen, worden ze wel goed verzorgd. De zitruimte op de achterbank is royaal en de rugleuning is er standaard instelbaar in een 60/40-verhouding. Optioneel kan je nog een groot panoramisch schuifdak toevoegen om de sfeer verder op te vrolijken, als je dat wenst.
Ergonomie kon beter, maar de afwerking is acceptabel
Vooraan zijn de drie afzonderlijke schermen die we bij de introductie van de SsangYong Torres zagen, verdwenen. De KGM Torres Hybrid neemt het nieuwe dashboard met het Athena 2.0-infotainmentsysteem in gebruik, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in de nieuwste KGM Actyon. Dat bestaat uit een groot dubbel scherm van twee keer 12,3 inch. Het verdwijnen van het derde schermpje voor de airco werd helaas niet gecompenseerd door de toevoeging van traditionele fysieke bedieningsknoppen. Je moet dus op de centrale tablet tokkelen om bijvoorbeeld de temperatuur in te stellen. En ondanks de technische verbeteringen van de nieuwe Athena 2.0-interface, zijn de reactiesnelheid en de structuur van het infotainmentsysteem nog voor verbetering vatbaar. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel standaard aanwezig. Maar je moet wel nog verbinden met een kabel. Toch nog goed nieuws: TomTom-navigatie en een achteruitrijcamera zijn eveneens standaard vanaf de basisversie Bronze. De inductielader komt er pas bij vanaf de tweede uitvoering Platinum. Een ander welkom detail: de afwerking is niet van topniveau, maar is wel redelijk en de gebruikte materialen lijken van een vrij goede kwaliteit te zijn.




Rijervaring - KGM Torres
KGM heeft goed begrepen dat alleen inzetten op een goede prijs-kwaliteitverhouding niet meer voldoende is om in 2025 klanten te lokken. Na tijdens het SsangYong-tijdperk te hebben ingezet op de betrouwbaarheid van de ‘onverwoestbare’ Mercedes-dieselmotoren, wil de Koreaanse constructeur nu zijn achterstand inhalen op het vlak van geëlektrificeerde motoren. Om dat doel snel te bereiken, heeft KGM op de deur geklopt van de Chinese specialisten. Volgend jaar zal de Chery-groep de plug-inhybride aandrijflijn leveren voor een toekomstige grote premium SUV. BYD heeft op zijn beurt niet alleen de elektrische EVX-versie van de Torres voor zijn rekening genomen, maar ook deze nieuwe hybride aandrijflijn. De kern van deze nieuwe motorisatie is de ‘Dual-Tech Hybrid’-technologie, die het mogelijk maakt om afhankelijk van de situatie te profiteren van het beste van twee werelden op het gebied van hybridisatie: serieel en parallel.
Range-extender…
Bij rustig rijden zorgt vooral de elektromotor van 177 pk voor de beweging tot aan een snelheid van 100 km/u. De verbrandingsmotor dient dan vooral als generator om het laadniveau van de batterij op peil te houden. In de praktijk zorgt dit voor een comfortabel rijgedrag. Het hoge koppel van de elektromotor (300 Nm) betekent dat je vlot meekomt met het verkeer, zonder onderbrekingen in de acceleratie. De benzinemotor blijft op zijn beurt vrij discreet dankzij een goede demping.
… of een duwtje in de rug
Bij hogere snelheden, of als je meer vermogen nodig hebt, kan de 1,5 liter-turbobenzine van 150 pk ook rechtstreeks de wielen aandrijven. Dan geniet je van een totaal vermogen van 204 pk. De acceleraties zijn vrij krachtig en geven helemaal niet het gevoel dat er een rekker aan het gaspedaal hangt, zoals soms het geval is bij andere hybride wagens. In totaal kan het systeem schakelen tussen 9 verschillende hybride modi. In de praktijk verlopen de wissels soepel en volledig onmerkbaar voor de bestuurder.
Wat is het werkelijke verbruik van de KGM Torres Hybrid?
Met deze hybride motor kan de KGM Torres een gemengd WLTP-verbruik van 5,9 (met 18 inch-velgen) tot 6,1 l/100 km (met 20 inch) voorleggen. In de praktijk hebben we tijdens onze test een gelijkaardig reëel verbruik gemeten. Dat is ongeveer 2 l/100 km minder dan bij de Torres turbobenzine. KGM kondigt een jaarlijkse brandstofbesparing aan van ongeveer 700 euro bij gemiddeld verbruik. Met een tank van 50 liter benzine kan je rekenen op een comfortabele autonomie van ongeveer 800 km voor je weer naar de pomp moet.



Budget - KGM Torres
Prijs KGM Torres Hybrid 2025
KGM biedt de hybride versie van de Torres aan vanaf 36.990 euro in de basisversie Bronze. Dat ligt ver van de ‘spotprijs’ van de Dacia Bigster Hybrid, die in de basis onder de 30.000 euro blijft. Maar de Torres Hybrid heeft een completere basisuitrusting, is nog iets ruimer en heeft vooral een knapper interieur. De prijs van de Torres Hybrid blijft dus competitief, ook al kijk je beter naar de Platinum-uitvoering (vanaf 39.990 euro) om van een nog mooiere uitrusting te genieten (verwarmde voorzetels en stuur, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren voor- en achteraan, dodehoekmonitor, enz.). De prijzen worden minder aantrekkelijk als je naar de topversies Titanium (43.490 euro) of Blackline gaat (45.240 euro), ook al beschik je dan over een voor dit segment vrij chique uitrusting (lederen bekleding met geventileerde zetels vooraan en verwarmde zetels achteraan, elektrische achterklep, enz.).
Geruststellende garantie en ‘aanvaardbare’ CO2-uitstoot
Voor deze prijs geniet je wel van een vrij geruststellende garantie: 5 jaar of 100.000 km op de auto en 8 jaar of 165.000 km op het hybride systeem. Ook aangenaam is dat de CO2-uitstoot van de Torres Hybrid daalt tot ongeveer 130 g/km, afhankelijk van de wielmaat (133 tot 139 g/km). Daardoor zijn de belastingen minder nadelig dan bij de pure benzineversie, ook al haalt hij niet het niveau van bepaalde (compactere) hybride SUV’s. Zoals bijvoorbeeld de Renault Austral E-Tech, die op papier slechts 107 g/km CO2 uitstoot voor een gelijkwaardig vermogen van 200 pk.
Verdict - KGM Torres
De Hybrid-motor maakt de KGM Torres comfortabeler en verlaagt tegelijkertijd zijn gebruikskosten (verbruik, verkeersbelasting). Een interessant alternatief voor particuliere klanten ten opzichte van de duurdere en minder gebruiksvriendelijke elektrische Torres EVX. De Torres Hybrid verleidt ook met zijn verhouding tussen binnenruimte, uitrusting en prijs. Een interessante metgezel voor gezinnen met omvangrijke hobby’s die gecharmeerd zijn van zijn stoere uiterlijk. Voor anderen blijft de vraag of ze uiteindelijk niet liever kiezen voor een iets compactere hybride SUV van een meer ‘traditioneel’ merk.