of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Dit account bestaat reeds

Nicolas Joannes

19 MEI 2025

Test: Renault Austral 2025, opnieuw op veroveringstocht

Drie jaar na zijn lancering heeft de Renault Austral een grondige facelift gekregen. De uiterlijke veranderingen, geïnspireerd op de nieuwste modellen van het merk, springen alvast in het oog. Maar naast het design heeft Renault ook andere aspecten van zijn middelgrote SUV ingrijpend aangepakt.

{"fr":"SUV moderne bleu sur route montagneuse sinueuse, performance élégante et dynamique.","nl":"Moderne blauwe SUV op bochtige bergweg, stijlvolle en dynamische prestaties."}
{"fr":"Renault Austral bleu sur une route sinueuse bordée d'arbres et de collines rocheuses.","nl":"Blauwe Renault Austral op een bochtige weg omringd door bomen en rotsachtige heuvels."}

"De Renault Austral krijgt een fris design en behoudt zijn verschillende kwaliteiten, waarmee het een van de meest competitieve hybride SUV’s op de markt is."

Sinds zijn lancering in 2022 is de Renault Austral al meer dan 200.000 keer over de toonbank gegaan, wat Renault heeft geholpen om zijn stap te zetten naar een hoger marktsegment. Samen met de Espace en Rafale staat hij symbool voor de wil van het merk om de C- en D-segmenten terug te winnen, zoals uitgelijnd in het strategisch plan Renaulution van Luca de Meo. Met succes, want het marktaandeel van het merk in het C SUV-segment is tussen 2021 en 2024 gestegen van 3% naar 5,2%. Vandaag wil Renault de strijd verderzetten met een familie vernieuwde SUV’s: de Espace krijgt ook een facelift en de Symbioz is onlangs toegevoegd aan het gamma, net onder de Austral. Maar zijn de wapens van de vernieuwde Austral daar voldoende voor geslepen?

Advertentie
Advertentie

Design

Soms zijn de facelifts die automerken toepassen halverwege de levensduur van een model zo licht dat je een expert moet zijn in ‘zoek de 7 verschillen’ om het nieuwe model van het oude te onderscheiden. Dat is hier totaal niet het geval, want er is heel wat veranderd aan de vernieuwde Austral.

De voorkant heeft een metamorfose ondergaan, met een nieuwe motorkap, bumper en grille. Gedaan met de C-vormige koplampen, de Austral neemt de lichtblokken over van de Renault Rafale en de recent vernieuwde Espace. De grote grille is voorzien van het nieuwe Renault-logo in het midden en bestaat uit een groot aantal kleine 3D-ruitjes. De achterzijde is ook grondig gewijzigd, met nieuwe lichtblokken en een nieuw stuk koetswerk op het centrale en bovenste deel van de achterklep. Het familiegezicht van de grotere SUV’s van Renault is dus duidelijker dan ooit geworden, maar qua originaliteit en onderscheid wordt er minder sterk gescoord.

Austral Alpine

De zeer populaire Esprit Alpine-uitvoering (44% van de verkopen) staat bovenaan het gamma en onderscheidt zich met een aantal specifieke uiterlijke designelementen: zwarte dakrails en raamomlijstingen, specifieke kleuren en 20-inch velgen in plaats van de standaard 18-duimers.

In het interieur van de nieuwe Austral zijn de wijzigingen veel discreter dan aan de buitenkant. De Esprit Alpine blijft opvallen met zijn sportieve look en zijn mooie materialen (Alcantara, aluminium en carbonlook), maar de rest van het gamma heeft gewoon nieuwe zetels met een betere zijdelingse steun en een bekleding met gerecycleerde materialen.

Beleving

Renault Austral interieur

Dat er binnenin zo weinig veranderingen zijn, komt omdat de Austral al kon rekenen op een multimedia die tot de top van zijn klasse behoort. Het OpenR Link-systeem combineert nog steeds twee grote schermen (12 en 12,3 inch) op basis van een zeer efficiënte Google-interface, samen met echte fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Beter bestaat bijna niet! Google Maps profiteert echter van een aantal verdere detailverbeteringen, terwijl preventief onderhoud wordt voorspeld door het geconnecteerde systeem. Er is ook een nieuwe camera links van het stuur op de A-stijl, die wordt gebruikt om de bestuurder te herkennen om automatisch een reeks gepersonaliseerde instellingen voor te stellen.

Afmetingen Renault Austral

Met een lengte van 4,53 meter blijven de afmetingen van de Austral relatief compact. Hij heeft echter nog steeds een goede binnenruimte en een interessante modulariteit, met de achterbank die over 16 cm verschuifbaar is en een bagageruimte die van 527 liter tot 1.761 liter varieert met de bank neergeklapt.

Naast wat zichtbaar is, heeft Renault ook hard gewerkt aan wat niet zichtbaar is in het interieur. De akoestische isolatie is op een aantal manieren verbeterd. Ten eerste met de installatie van een geluidsdemper in de schort om het motorgeluid bij stationair toerental te beperken. Ten tweede met aero-akoestische verbeteringen die het windgeruis met 2 dB verminderen wanneer de auto in beweging is. Tenslotte heeft Renault ook de trillingen en mechanische geluiden aangepakt, met een verbetering van 8 dB bij constante snelheid. Hierdoor is de Austral akoestisch comfortabeler.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Technische gegevens Renault Austral

Wat de motorisaties betreft, biedt de Renault Austral nog steeds twee hybride opties: de 160 pk sterke 1.3 Mild Hybrid met een officieel brandstofverbruik van 6,2 l/100 km en de veel populairdere (80% van de verkopen) 200 pk sterke E-Tech. Deze ‘Full Hybrid’ aandrijflijn bestaat nog steeds uit een 130 pk sterke 1,2 liter-driecilinder benzinemotor en twee elektromotoren die de verbrandingsmotor starten, schakelen en de auto volledig elektrisch aandrijven. Deze bijna perfect geoptimaliseerde aandrijflijn maakt het mogelijk om heel vaak elektrisch te rijden, met adaptief regeneratief remmen dat dicht in de buurt komt van dat van een volledig elektrisch model. Dit alles voor een gehomologeerd brandstofverbruik van slechts 4,8 l/100 km (108 g CO2/km). In werkelijkheid moet je rekenen op 5 tot 6 liter/100 km, afhankelijk van het gebruik, wat nog steeds uitstekend is voor een SUV van dit formaat.

Wat zijn de zwaktes van de Renault Austral?

Niet alles is echter perfect, want we moeten terug naar het euvel dat al werd opgemerkt bij de lancering van de Austral in 2022: het gebrek aan reactievermogen bij kickdown. De ingenieurs van Renault zijn zich bewust van deze tekortkoming en hebben de software van de automatische versnellingsbak met klauwkoppeling herwerkt. Hoewel we enige verbetering opmerken, doet het probleem zich nog steeds voor in bepaalde omstandigheden, waarbij er nog steeds een moment van ‘twijfel’ optreedt zodra je het gaspedaal vloert. Dat is jammer, want de wegligging is ook verbeterd dankzij nieuwe schokdempers en grotere banden, in combinatie met vierwielbesturing, waardoor de Austral 2025 zowel efficiënter als wendbaarder is geworden.

Prijs

Hoeveel kost de Renault Austral 2025 in België?

Als instapversie Evolution, die al voorzien is van keyless entry, een achteruitrijcamera en LED-koplampen, is de Renault Austral 2025 verkrijgbaar vanaf 33.500 euro. Voor de beter uitgeruste Techno-uitvoering betaal je 2.500 euro extra. Tenslotte is er de Esprit Alpine, enkel verkrijgbaar als Full Hybrid, voor 42.200 euro.

Concurrerende prijzen, dus. Ter vergelijking: de Nissan Qashqai als 140 pk sterke mild hybrid start vanaf 36.190 euro en voor de Toyota RAV4 Hybrid met 218 pk betaal je minstens 44.950 euro.

Verdict

De Renault Austral heeft een frisse look, fijngeslepen details en zet nog meer in op zijn verschillende kwaliteiten (geslaagde hybride motorisatie, toptechnologie, goede binnenruimte). Hij heeft maar weinig gebreken, waardoor Renault ongetwijfeld verder op de Austral zal kunnen rekenen om zijn toekomst in het C-segment veilig te stellen.

Advertentie
Advertentie