Sinds zijn lancering in 2022 is de Renault Austral al meer dan 200.000 keer over de toonbank gegaan, wat Renault heeft geholpen om zijn stap te zetten naar een hoger marktsegment. Samen met de Espace en Rafale staat hij symbool voor de wil van het merk om de C- en D-segmenten terug te winnen, zoals uitgelijnd in het strategisch plan Renaulution van Luca de Meo. Met succes, want het marktaandeel van het merk in het C SUV-segment is tussen 2021 en 2024 gestegen van 3% naar 5,2%. Vandaag wil Renault de strijd verderzetten met een familie vernieuwde SUV’s: de Espace krijgt ook een facelift en de Symbioz is onlangs toegevoegd aan het gamma, net onder de Austral. Maar zijn de wapens van de vernieuwde Austral daar voldoende voor geslepen?
Design
Soms zijn de facelifts die automerken toepassen halverwege de levensduur van een model zo licht dat je een expert moet zijn in ‘zoek de 7 verschillen’ om het nieuwe model van het oude te onderscheiden. Dat is hier totaal niet het geval, want er is heel wat veranderd aan de vernieuwde Austral.
De voorkant heeft een metamorfose ondergaan, met een nieuwe motorkap, bumper en grille. Gedaan met de C-vormige koplampen, de Austral neemt de lichtblokken over van de Renault Rafale en de recent vernieuwde Espace. De grote grille is voorzien van het nieuwe Renault-logo in het midden en bestaat uit een groot aantal kleine 3D-ruitjes. De achterzijde is ook grondig gewijzigd, met nieuwe lichtblokken en een nieuw stuk koetswerk op het centrale en bovenste deel van de achterklep. Het familiegezicht van de grotere SUV’s van Renault is dus duidelijker dan ooit geworden, maar qua originaliteit en onderscheid wordt er minder sterk gescoord.
Austral Alpine
De zeer populaire Esprit Alpine-uitvoering (44% van de verkopen) staat bovenaan het gamma en onderscheidt zich met een aantal specifieke uiterlijke designelementen: zwarte dakrails en raamomlijstingen, specifieke kleuren en 20-inch velgen in plaats van de standaard 18-duimers.
In het interieur van de nieuwe Austral zijn de wijzigingen veel discreter dan aan de buitenkant. De Esprit Alpine blijft opvallen met zijn sportieve look en zijn mooie materialen (Alcantara, aluminium en carbonlook), maar de rest van het gamma heeft gewoon nieuwe zetels met een betere zijdelingse steun en een bekleding met gerecycleerde materialen.
Beleving
Renault Austral interieur
Dat er binnenin zo weinig veranderingen zijn, komt omdat de Austral al kon rekenen op een multimedia die tot de top van zijn klasse behoort. Het OpenR Link-systeem combineert nog steeds twee grote schermen (12 en 12,3 inch) op basis van een zeer efficiënte Google-interface, samen met echte fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Beter bestaat bijna niet! Google Maps profiteert echter van een aantal verdere detailverbeteringen, terwijl preventief onderhoud wordt voorspeld door het geconnecteerde systeem. Er is ook een nieuwe camera links van het stuur op de A-stijl, die wordt gebruikt om de bestuurder te herkennen om automatisch een reeks gepersonaliseerde instellingen voor te stellen.
Afmetingen Renault Austral
Met een lengte van 4,53 meter blijven de afmetingen van de Austral relatief compact. Hij heeft echter nog steeds een goede binnenruimte en een interessante modulariteit, met de achterbank die over 16 cm verschuifbaar is en een bagageruimte die van 527 liter tot 1.761 liter varieert met de bank neergeklapt.
Naast wat zichtbaar is, heeft Renault ook hard gewerkt aan wat niet zichtbaar is in het interieur. De akoestische isolatie is op een aantal manieren verbeterd. Ten eerste met de installatie van een geluidsdemper in de schort om het motorgeluid bij stationair toerental te beperken. Ten tweede met aero-akoestische verbeteringen die het windgeruis met 2 dB verminderen wanneer de auto in beweging is. Tenslotte heeft Renault ook de trillingen en mechanische geluiden aangepakt, met een verbetering van 8 dB bij constante snelheid. Hierdoor is de Austral akoestisch comfortabeler.