all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Test: Hyundai Tucson (2024), onderhuidse evolutie

Aanbod
{"fr":"Hyundai Tucson moderne roulant sur route, entouré de verdure et ciel bleu.","nl":"Hyundai Tucson moderne rijdt op weg, omringd door groen en blauwe lucht."}
{"fr":"Hyundai Tucson gris circulant dans une rue urbaine moderne, bâtiments en toile de fond.","nl":"Grijze Hyundai Tucson rijdt in een moderne stedelijke straat met gebouwen op de achtergrond."}
1/14

Hyundai Tucson 2024: Test, Prijs, Specificaties

Test: Hyundai Tucson (2024), onderhuidse evolutie

De vierde generatie Hyundai Tucson kreeg onlangs in alle discretie een facelift. Hoewel het uiterlijk slechts lichtjes is veranderd, gaan er veel belangrijkere verbeteringen schuil onder de motorkap en in het interieur.

Geschreven door Nicolas Joannes

26 Juni 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

De Hyundai Tucson is ongetwijfeld een bestseller geweest in het compacte SUV-segment en heeft de harten van Europese automobilisten veroverd. In 2024 moest het Zuid-Koreaanse model echter zijn Europese leiderspositie qua verkopen afstaan aan zijn Duitse rivaal, de gloednieuwe Volkswagen Tiguan. Maar de Hyundai Tucson is nog niet uitgespeeld, en deze gefacelifte en verbeterde versie zou de strijd opnieuw kunnen doen losbarsten.

Design - Hyundai Tucson

Nieuwe lichtsignatuur

Op het eerste gezicht lijkt de Hyundai Tucson 2024 niet zo nieuw. Gezien het succes van het model, vonden de designers van Hyundai het waarschijnlijk niet nodig om al te veel te veranderen bij deze facelift. Maar een geoefend oog zal de nieuwe lichtsignatuur vooraan opmerken, die bestaat uit acht LED-lampen, in plaats van tien stuks voordien. De grille is ook hertekend, maar behoudt zijn “engelvleugelvorm”, zoals Hyundai het beschrijft. Ook de bumper is vernieuwd, met nieuwe (en optionele) glanzend zwarte inzetstukken en een nieuwe beschermplaat.

Achteraan zien we ongeveer dezelfde kleine verschillen: een nieuw ontworpen achterbumper met driedimensionele details en nieuwe beschermplaten. Op de flanken blijft het hoekige ontwerp met sterk gesculpteerde vormen en geprononceerde wielkasten de Tucson onderscheiden van de massa.

Klein beetje groter

De proporties blijven natuurlijk hetzelfde en ook de afmetingen veranderen maar zeer licht: de Tucson strekt zich nu uit over een lengte van 4,51 m, een breedte van 1,86 m en een hoogte van 1,65 m. Dat is een centimeter langer dan voordien door de nieuwe bumpers, of twee centimeter in het geval van de sportievere N Line. Die laatste krijgt specifieke voor- en achterbumpers, een eigen grille, 19-inch lichtmetalen velgen en wielkasten en zijschorten in koetswerkkleur. Ook de koetswerkkleuren zijn herzien, met vijf nieuwe kleuren, waaronder het Cypress Green Pearl vanop de foto’s.

Hyundai Tucson moderne SUV geparkeerd op gras, bergachtige achtergrond. Hyundai Tucson 2023 in een landelijke omgeving met modern en dynamisch ontwerp.
Advertentie

Gebruiksgemak - Hyundai Tucson

Volledig nieuw interieur

Het exterieur van de Hyundai Tucson 2024 gaat er misschien maar lichtjes op vooruit, maar in het interieur is het een ander verhaal: vrijwel alles is veranderd! De Tucson inspireert zich daarbij grotendeels op de nieuwste generatie Santa Fe. Zo krijg je nu een volledig horizontaal dashboard, van de ventilatieroosters tot het nieuwe open opbergvak boven het handschoenkastje, en over de twee schermen, die nu in één behuizing zitten voor een meer moderne, hightech uitstraling. Bovendien zijn de twee displays ook groter geworden: van 10,25 naar 12,3 inch per stuk.

Vernieuwde ergonomie

Ondanks de grotere schermen heeft Hyundai aan de verleiding weerstaan waar tal van andere merken voor zijn gezwicht de laatste jaren: de bediening voor de klimaatcontrole is bij de Tucson nog steeds apart. Voor de facelift was er al een handig bedieningspaneel voor de airco, maar Hyundai heeft dit nog verder verbeterd door er grote draaiknoppen op te monteren om de temperatuur aan te passen. Dat blijft nog steeds de meest veilige manier om de airco te bedienen tijdens het rijden. We kunnen deze evolutie dan ook alleen maar toejuichen.

Het ietwat verouderde ontwerp van het monochrome temperatuurdisplay is ook vernieuwd en geïntegreerd in de draaiknoppen. En daar houdt het niet op qua positieve aanpassingen: ook de aanraakgevoelige sneltoetsen voor de belangrijkste functies van het infotainmentsysteem zijn vervangen door echte knoppen, wat goed is voor de ergonomie.

Draadloos opladen

Ook de middenconsole is sterk gewijzigd dankzij de nieuwe locatie van de transmissiebediening, wat plaats vrijmaakt voor een grote oppervlakte met een draadloze oplader naast de twee bekerhouders voor de armsteun. Of toch voor de Tucsons met een automatische versnellingsbak, want bij de manuele versies zit daar de versnellingspook. Bij de automaten zit de bediening op een vrij ergonomische hendel rechts van het stuur. Het stuur zelf volgt de trend van de rest van het interieur en is ook volledig nieuw. Het heeft nu drie spaken, nieuwe bedieningsknoppen (gelukkig ook nog steeds fysieke) en een nieuw logo in het hart. Op ergonomisch vlak hebben we maar één opmerking: de elektronische handrem is nu iets minder toegankelijk dan voorheen.

Logischerwijs is er aan de binnenruimte niets veranderd met deze facelift. De Tucson 2024 heeft dus nog steeds een achterbank met voldoende ruimte voor de benen, en enkele comfortsnufjes zoals vier verwarmde zetels. De koffer is redelijk groot, met een volume van 546 tot 620 liter, afhankelijk van de uitvoering en de aanwezigheid van een grote batterij voor de hybrides.

Moderne autointerieur met digitaal dashboard en stuurwiel.
Advertentie

Rijervaring - Hyundai Tucson

Benzine, diesel, mHEV, HEV, HEV, FWD of AWD!

En over de motoren gesproken: de nieuwe Hyundai Tucson biedt nog steeds een extreem brede waaier aan keuzemogelijkheden. Voor wie een gewone benzinemotor met manuele versnellingsbak wil, heeft Hyundai een 1.6 T-GDi in petto van 160 pk, de instapmotor van de Tucson. Diezelfde motor kan je ook krijgen met een milde hybridisering op 48 V en met de keuze tussen een handbak of automaat. Er is ook een ‘full hybrid’ verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving, en Hyundai blijft zelfs dieselliefhebbers bedienen met twee motoren van 115 of 136 pk!

Tenslotte blijft de Hyundai Tucson 2024 ook verkrijgbaar met een plug-inhybride motor, die zoals vroeger beschikbaar is met vierwielaandrijving, maar die nu ook een voorwielaangedreven variant heeft. Daarmee wordt werkelijk aan alle verwachtingen voldaan!

13,8 kWh

Bij deze facelift is het totale vermogen van de plug-inhybride Tucson gedaald van 265 naar 252 pk. Ondanks deze lichte daling blijft het rijcomfort behouden dankzij een iets krachtigere elektromotor (72 kW in plaats van 66,9 kW). Maar de batterij is niet groter geworden en blijft steken bij 13,8 kWh, terwijl de meeste concurrenten tegenwoordig op of over de 20 kWh zitten. De elektrische autonomie is dus beperkt tot maximum 71 km volgens de WLTP-cyclus.

Tijdens een vrij gevarieerd parcours met een mix van stadsverkeer, binnenwegen en een beetje snelweg, haalden wij een reële actieradius van 55 km. Dat is toch nog voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. We waarderen ook de aanwezigheid van flippers aan het stuur om te wisselen tussen verschillende regeneratieniveaus, maar er is ook een automatische modus die vrij goed is afgesteld. Tenslotte raakt de batterij nooit helemaal leeg en kan je, ook als je hem niet hebt opgeladen, blijven rijden als een klassieke hybride zonder dat het verbruik omhoog schiet. Over opladen gesproken: de boordlader van 7,2 kW zorgt ervoor dat je van 0 tot 100% kan opladen in 3:30 uur.

Hyundai Tucson rijdt op een boomrijke weg, dynamisch vooraanzicht. Hyundai Tucson rijdt in moderne stedelijke omgeving met hedendaagse gebouwen op de achtergrond. Interieur van een moderne auto met digitaal dashboard en touchscreen, rijden in de stad.
Advertentie

Budget - Hyundai Tucson

Hoeveel kost een nieuwe Hyundai Tucson?

De nieuwe Hyundai Tucson 2024 is verkrijgbaar vanaf 34.999 euro als niet-geëlektrificeerde benzine met een handbak en in de instapversie Techno. Voor een diesel motor moet je 2.500 euro extra rekenen, en voor de full hybrid betaal je minstens 39.999 euro. De plug-inhybride die wij hebben getest kost meteen 49.999 euro, wat hem vooral interessant maakt voor professionals. Wat de concurrentie betreft, zit de Tucson pal tussen de prijzen van de Renault Austral en Nissan Qashqai met hun mildhybride basismotoren.

Verdict - Hyundai Tucson

Je ziet het misschien niet meteen, maar Hyundai heeft wel degelijk de Tucson geperfectioneerd met deze facelift. Het interieur is nu volledig mee met zijn tijd en functioneler dan ooit, de binnenruimte blijft interessant en de zeer ruime keuze aan motorisaties kan aan alle verwachtingen voldoen. Neemt de nieuwe Hyundai Tucson daarmee tegen eind 2025 weer de eerste plaats in bij de Europese autoverkopen?

Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Advertentie

Koop een Hyundai Tucson of vergelijkbare auto

Hyundai

TUCSON

14 799 €

Prijs Prijs

2018

99 241 km

Benzine

132 pk

Manueel

184 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Hyundai

TUCSON

14 495 €

2017

83 459 km

Benzine

132 pk

Manueel

147 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Hyundai

TUCSON

31 990 €

Nieuw Nieuw

2025

10 km

Benzine

160 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Hyundai

TUCSON

28 599 €

Prijs Prijs

2022

48 007 km

Benzine

150 pk

Automaat

148 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Hyundai

TUCSON

25 599 €

Prijs Prijs

2022

105 911 km

Hybride

265 pk

Automaat

35 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Hyundai

TUCSON

34 990 €

2024

10 km

Benzine

160 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Hyundai

TUCSON

14 999 €

Prijs Prijs

2018

105 640 km

Benzine

132 pk

Manueel

183 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Hyundai

TUCSON

32 995 €

2025

10 km

Benzine

159 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-