Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

"De Dacia Duster 2024 ziet er goed uit en is chiquer, maar blijft trouw aan zijn roots en kost zoveel als een stadswagen! Hij is bovendien net zo aangenaam om mee te leven."

Advertentie
Advertentie

De eerste Duster werd in 2010 gelanceerd en was een schot in de roos op commercieel vlak. De tweede generatie kwam in 2017 en is nog steeds het tweede populairste model uit het gamma in België, na de Dacia Sandero en voor de Jogger, met de kleine elektrische Dacia Spring op enige afstand. Er rollen elke dag bijna 1.000 Dusters van de band in Pitesti, Roemenië. Nu is het aan de derde generatie, die volgend jaar gevolgd wordt door een verlengde versie met 7 zitplaatsen, de Bigster.

Design
Jeep-achtig

De Duster 2024 is niet gegroeid (4,34 meter), maar is wel stoerder geworden dan zijn voorganger. Met zijn baksteenvormige koetswerk oogt hij zelfs een beetje als een Jeep. Leuke details zijn ook de verborgen deurgrepen achteraan, de donkere bumpers en de zijdelingse koetswerkbeschermers in gerecycleerd plastic (waarvan het gespikkelde plastic er wel een beetje slordig uitziet).

Beleving
Digitale transformatie

Het interieur is nog steeds bekleed met heel wat donker en hard plastic, dat nogal goedkoop oogt. De basisversie Essential behoudt zijn analoge tellers en heeft ook geen centraal infotainmentscherm, er is wel een smartphonehouder op de middenconsole. De andere uitvoeringen (Expression, Extreme en Journey) krijgen een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch. Het is modern, maar je krijgt niet veel personalisatiemogelijkheden. Deze uitrustingsniveaus krijgen ook een centraal aanraakscherm van 10,1 inch met een mooie resolutie en met Apple CarPlay/Android Auto-functionaliteit, met of zonder kabel.

De ingebouwde GPS maakt gebruik van Here-kaarten en is een optie vanaf het tweede uitrustingsniveau (550 euro) of standaard op de topversie Journey. Een inductielader voor je smartphone behoort ook tot de mogelijkheden (een optie op het derde niveau, standaard op de topversie). Het multimedia- en connectiviteitaanbod is dus vrij simpel, maar wel efficiënt.

‘Luxueuze’ snufjes en uitrusting

Hoewel de sfeer aan boord vrij somber en plastiekerig blijft, heeft de Duster 2024 wel recht op enkele luxesnufjes, zoals een elektronische handrem, een verwarmbaar stuurwiel en een verwarmde voorruit. Ook automatische airco en keyless entry en go zijn beschikbaar.

Daarnaast zijn er ook enkele slimme snufjes te krijgen, zoals de YouClip-montagepunten (centraal op het dashboard en voor de passagier, aan de achterzetels en in de koffer), waarop je een smartphonehouder, een bekerhouder of andere accessoires op kan monteren.

Ruimte voor iedereen

Leer is er niet te vinden in de Duster 2024, maar wel stoffen zetels (Essential, Expression en Journey) of TEP-similileer (Extreme) dat gemakkelijk afwasbaar is, maar ook een beetje plakt bij warm weer. De zetels zijn wel comfortabel. Achteraan is er veel beenruimte en heeft de rugleuning een goede hoek en voldoende vulling, ook in het midden. Een middentunnel is er niet. Helaas is er geen verschuifbare achterbank, de modulariteit van de binnenruimte is beperkt tot een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40).

De koffer is wel groot genoeg, al hebben de versies op LPG (439 liter), de hybride (444 liter) en de 4x4 (414 liter) minder ruimte dan de TCe 130 met voorwielaandrijving (472 liter).

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Benzine, LPG of zelfladende hybride

Een nieuwe Duster op diesel is niet meer te krijgen, de instapmotor is nu een 1.0 driecilinder turbo met bi-fuelfunctionaliteit (benzine/LPG) van 101 pk. Met twee volle tanks haal je daarmee tot 1.300 km autonomie in de Dacia Duster. Een trapje hoger staat nog een driecilinder op benzine, de 1.2 TCe met 130 pk, die ook met vierwielaandrijving te krijgen is. Als laatste is er een zelfladende hybride van 141 pk die een 1,6 liter-viercilinder benzinemotor combineert met twee elektromotoren.

De 1.0 op LPG is nogal traag (0-100 km/u in 13,2 seconden). We verkiezen dus de aangename 1.2 TCe 130, die in 9,9 seconden naar 100 km/u sprint en waarvan de milde hybridisering op 48 V een welkome boost geeft tijdens hernemingen. Daarmee haalden we een gemiddeld verbruik van 6,2 tot 7,9 l/100 km, afhankelijk van de rijstijl.

De Dacia Duster hybride (zonder stekker) is voldoende krachtig (0-100 km/u in 10,1 seconden), maar zijn complexe gerobotiseerde versnellingsbak mist reactiviteit bij een dynamische rijstijl. Het is een aandrijflijn die vooral aan een rustig tempo uitblinkt, dan wordt hij ook opmerkelijk zuinig (gemiddeld 5,4 l/100 km tijdens onze test). Het is ook de enige Duster 2024 die je met een automatische versnellingsbak kan krijgen, alle andere motoren hebben een handbak.

Minder rollen en minder lawaai

Het dubbel afgeplatte stuurwiel ligt aangenaam in de hand en is nu zowel in de hoogte als in de diepte in te stellen. De Duster 2024 heeft een vrij direct stuur (2,8 omwentelingen tussen de uitersten) en helt ook minder over in de bochten dan de Duster 2023 en de vorige generaties. Die stonden dan ook nog op het B0-platform van de eerste Logan, dat nu vervangen is door het moderne CMF-B-platform van de Renault Captur en Arkana.

De Duster legt wel nog steeds de nadruk op comfort, met een ophanging die alles absorbeert. Zelfs de grootste putten zijn geen probleem, zoals we konden testen op een bospad. De Dacia Duster 4x4 (enkel als 1.3 TCe) kan zelfs best ver buiten de gebaande paden treden dankzij een grote veerweg en een efficiënte afdaalhulp, die zelfs in zijn achteruit werkt.

Nog een vooruitgang: hoewel hij nog steeds niet zo stil is als een luxelimousine, is de Duster minder lawaaierig geworden aan hogere snelheden, wat hem geschikter maakt voor lange snelwegritten.

 

Prijs
Dacia Duster 2024 prijs

De Roemeense constructeur, die in 1999 werd overgenomen door Renault, zet nog steeds in op een vlijmscherpe prijs, maar heeft ook moeten zwichten voor de inflatie. Van de ene generatie naar de andere is de Duster dus duurder geworden. Maar de prijs/kwaliteitverhouding blijft onklopbaar in het segment van de compacte SUV’s: de prijzen beginnen bij 18.990 euro voor de LPG-motor met 101 pk, 22.490 euro voor de 1.2 TCe met 130 pk en bij 26.190 euro voor de Duster hybride. De standaarduitrusting is zeer correct en de opties zijn goedkoop. Ook het onderhoudsinterval is best lang (2 jaar/30.000 km) en de motoren maken gebruik van een solide distributieketting. De Duster behoudt trouwens ook een sterke restwaarde op de tweedehandsmarkt.

Verdict

De nieuwe Duster is een schot in de roos! Hij smoelt goed en klimt hogerop, zonder daarbij een te dikke nek te krijgen. Hij blijft trouw aan zijn essentiële roots en is ook nog steeds een pak goedkoper dan de concurrentie. Het is een SUV in het C-segment voor de prijs van een stadswagen! Een goede koop is het dus sowieso, en het is ook nog eens een fijne auto om mee te leven.

Advertentie
Advertentie
Advertentie