Bij hun lancering was het motorengamma van de Audi Q5 en A6 (die met een verbrandingsmotor onder de kap) vrij beperkt. De keuze bestond aanvankelijk uit een 2.0 TFSI en een 2.0 TDI van 150 kW (204 pk) elk, of een dikke 3.0 V6 TFSI van 270 kW (367 pk). Iets later kwamen dan de e-hybrids, de fiscaal verstandige plug-inhybrides met meer dan 100 km elektrisch rijbereik. En nu brengt Audi de meest fiscaal onverstandige motor op de markt: een 3.0 V6 TDI-dieselmotor! Maar wel eentje van een nieuwe generatie met MHEV plus-technologie om zijn ecologische voetafdruk te beperken.
De nieuwste V6-dieselmotor van Audi heet ‘EA897 evo4’, wat al verklapt dat het een nieuwe iteratie is van de oude 3.0 TDI die je onder meer in de vorige generatie Audi S4, SQ5 en S6 kon vinden. Hij heeft opnieuw een elektrisch aangedreven compressor, die de klassieke turbo sneller laat opspoelen, maar die “e-turbo” is nu wel actief over het hele toerengebied. Audi zegt dat dit voor een veel betere gasrespons zorgt: “In de eerste 2,5 seconden van een acceleratie neemt de auto daarmee een wagenlengte voorsprong op zijn voorganger”.

299 pk en 580 Nm
Precieze prestaties geeft Audi echter nog niet mee. We weten wel dat de nieuwe 3.0 V6 TDI een piekvermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 580 Nm levert, en dat de aandrijving standaard naar de vier wielen gaat (quattro). Maar de sprinttijd van 0-100 km/u blijft nog even een mysterie. Wij gokken op ongeveer 5,5 seconden. De topsnelheid zal hoogstwaarschijnlijk begrensd zijn op 250 km/u.

MHEV plus
Naast de elektrische compressor krijgt de 3.0 V6 TDI ook MHEV plus-technologie, zoals bij de andere motoren van de Audi Q5 en A6. De ingebouwde starter-generator op 48 V kan een elektrische boost tot 18 kW (24 pk) leveren en zelfs de aandrijving volledig op zich nemen voor hele korte stukjes. Maar zijn primaire functie is natuurlijk het verbruik verlagen, en de cijfers zijn indrukwekkend: een WLTP-normverbruik van 5,3 l/100 km voor de Audi A6 3.0 TDI, en 5,8 l/100 km voor de Q5 3.0 TDI (met een CO2-uitstoot van respectievelijk 140 en 153 g/km).

Als laatste ecologische toets is de nieuwe V6 TDI ook compatibel met HVO100-biodiesel, om de ecologische voetafdruk van de productie van de brandstof met 70 tot 95 procent te beperken.
Zowel de Audi A6 en Q5 kunnen vanaf nu in België worden besteld met de nieuwe V6 TDI, maar de motor is nog niet verschenen in de configurator. De prijzen zijn we je dus nog heel even schuldig.













