De eerste generatie Audi Q5 werd in 2008 aan de wereld voorgesteld als alternatief voor de BMW X3 en werd al snel het populairste model van het Duitse merk met de vier ringen. Het is dan ook een zeer goede allrounder: niet te groot en niet te klein, comfortabel, praktisch en veelzijdig, met een breed gamma aan krachtige motoren. Dat recept blijft onveranderd voor deze derde generatie, die kort volgt op de technisch gerelateerde Audi A5. Maar ten opzichte van zijn vrij droog gelijnde voorgangers, wint deze nieuwe Audi Q5 sterk aan elegantie en visuele dynamiek. Kan hij dezelfde indruk maken tijdens het rijden?
Design
We vermeldden het hierboven al: waar het codewoord van Audi op vlak van design tot voor kort “sober” was, is er nu meer ruimte voor drama en assertiviteit. Dat bewees de nieuwe generatie A5 al, die de A4 opvolgt, en ook de zopas voorgestelde Audi A6 lijkt zijn inspiratie vooral bij de oude RS6 te hebben gehaald. Deze derde generatie Q5 maakt diezelfde sprong: hij doet zijn wel erg strakke voorganger vergeten met meer rondingen, sportieve verhoudingen en heel wat knappe details. Naast deze SUV-versie lanceert Audi ook meteen de coupé-achtige Sportback, die we binnenkort behandelen in een aparte test.
Derde generatie Audi Q5 is iets groter
We beginnen met de afmetingen: zoals de meeste nieuwe auto’s is deze Q5 ook wat gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Met een lengte van 4.717 mm, een breedte van 1.900 mm en een hoogte van 1.647 mm is hij 35 mm langer, 7 mm breder en 15 mm lager geworden. Dat zorgt voor een meer atletisch voorkomen. De wielbasis van 2.819 mm is echter onveranderd gebleven.
Dat heeft zijn redenen: hoewel Audi spreekt van een gloednieuw platform, het ‘Premium Platform Combustion’ (PPC) dat ook onder de nieuwe A5 en A6 zit, is het eigenlijk een evolutie van de bekende MLB Evo-architectuur. Het grootste verschil zit hem in de elektrificatiemogelijkheden, maar daar komen we later nog op terug.
OLED en echte uitlaatpijpen
De nieuwe Q5 onderscheidt zich met zijn smalle, scherpe koplampen, zijn uitgestrekte profiel en zijn lichtstrook over de hele breedte van de achterzijde. De achterlichten zijn trouwens voorzien van OLED-technologie, waarmee de auto kan communiceren met zijn omgeving (bijvoorbeeld om te waarschuwen voor een ongeval) en waarmee je als bestuurder kan kiezen uit maximaal 8 verschillende lichtsignaturen.
Achteraan vinden we ook een soort ‘bumper in de bumper’ terug, een donker element dat omringd wordt door koetswerkkleur, waar we minder fan van zijn. Wél leuk is de terugkeer van echte uitlaatpijpen: twee stuks aan de linkerkant voor de diesels, een pijp aan elke kant voor de benzinemotoren en vier dikke pijpen voor de SQ5.
Attraction, Advanced of S Line
Er zijn drie uitvoeringen om uit te kiezen: Basic (op onze markt de Attraction), Advanced en S Line. De basisversie ziet eruit zoals zijn naam doet vermoeden: zwarte plastic elementen onderaan het koetswerk die dus niet zijn meegespoten, kleine 17-inch velgen en lichtblokken waaraan je ziet dat er is bespaard op de configuratie.
De Advanced krijgt 18-inch velgen die de wielkasten al beter opvullen, meegespoten bumpers en wielkastranden, een grijze grille en een streepje chroom op de kont. De S Line onderscheidt zich met zijn unieke bumpers met grote zijdelingse luchthappers (die geen echte functie vervullen), 19-inch velgen en chromen inlegdelen in de grille. En laat je niet vangen door de mooie groene kleur die standaard wordt getoond in de configurator: enkel Arkonawit is gratis…
Bekend interieur
Als je al eens een deur van de nieuwe Audi A5, A6 e-tron of Q6 e-tron hebt opengetrokken, zal het interieur van de Q5 2025 je niet verbazen. Ook hier heeft Audi namelijk zijn nieuwe ‘dashboardfamilie’ toegepast, met het dubbele OLED-paneel bestaande uit een digitale cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch. Optioneel kan de passagier vooraan ook nog genieten van een scherm van 10,9 inch, dat niet zichtbaar is voor de bestuurder tijdens het rijden, en waar je dus ook tijdens het rijden videocontent op mag bekijken.
Het geheel oogt overzichtelijk en strak, met materialen die stevig gemonteerd zitten, maar niet altijd even hoogwaardig aanvoelen. Het sierpaneel onder de displays, het glanzend zwarte plastic op de middenconsole en sommige stukken van de deurpanelen en de onderzijde van het interieur doen wat goedkoop aan. Niet dat je een goedkope indruk krijgt van het interieur van de Q5, maar echt ‘luxe’ zouden we het ook niet noemen.
Beleving
Verschuifbare achterbank en dikke middentunnel
De binnenruimte van de nieuwe Audi Q5 is correct: volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar zitten. Audi spreekt zelfs van voldoende ruimte voor 5 personen, maar het middelste zitje op de achterbank is smaller, korter, harder én heeft te maken met een dikke en hoge middentunnel. Dat is dus echt alleen te gebruiken in noodgevallen. Wel blijft een van de troeven van de Q5 bewaard: de achterbank is nog steeds verschuifbaar, en ook de rugleuningen zijn in te stellen. De koffer is 520 tot 1.473 liter groot, en de Audi Q5 mag 2 ton (TFSI met voorwielaandrijving) tot 2,4 ton trekken (alle andere motoren), wat zeker niet slecht is.
Android-infotainment en laptoplader aan boord
Het nieuwe MMI-infotainmentsysteem van Audi draait op Android Automotive, wat betekent dat Google-diensten zijn ingebouwd (met onder meer navigatie via Google Maps) en dat je externe applicaties (Spotify, YouTube) rechtstreeks kan installeren zonder tussenkomst van je smartphone. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn echter ook aanwezig. En als je laptops of tablets moet opladen, kunnen de USB C-poorten voor- en achteraan respectievelijk tot 60 of 100 watt leveren (als optie).
Muziekliefhebbers kunnen tenslotte kiezen voor een Bang & Olufsen Premium Sound System, dat naast 16 luidsprekers en 685 watt aan versterking ook beschikt over een actieve ruisonderdrukking om het interieur extra stil te houden.
Mooie OLED-schermen
We zijn wel fan van Audi’s nieuwe infotainment. Het bestuurdersdisplay is relatief uitgebreid te personaliseren (maar de getoonde informatie is niet zo uitgebreid als de displays van zustermerken Volkswagen, Skoda of Cupra) en ook het centrale aanraakscherm is redelijk logisch opgebouwd. De OLED-schermen zien er ook knap uit en moeten, in een donkere modus, ook voor minder lichtvervuiling zorgen aan boord ‘s nachts.
Er zijn helaas geen fysieke knoppen voor de klimaatregeling, maar de belangrijkste functies staan wel permanent onderaan het scherm. Het optionele head-up display heeft ook meer functies gekregen, waardoor je je ogen minder vaak van de weg moet halen.
Waar je wel naar beneden voor moet kijken, zijn de gladde knoppen op het stuur, die niet gemakkelijk blindelings te bedienen zijn. Gelukkig zijn ze wel duidelijk gelabeld. Opvallend is dat het paneeltje op de deur niet enkel dient voor de ruiten en spiegels, maar ook voor de lichten en geheugenfunctie van de elektrische zetels. Tenslotte wordt de sfeerverlichting bovenaan het dashboard ook nog actief ingezet als visuele ondersteuning voor de veiligheidssystemen… en voor de knipperlichten.