Yeelen Möller

7 MRT 2025

Test: Audi Q5 (2025), volledig naar verwachting

Na A5 volgt Q5, want ook de middelgrote SUV van Audi krijgt een nieuwe generatie. Rijdt die even leuk als zijn scherpe snuit doet vermoeden?

{"fr":"Audi Q5 beige sur une route sinueuse entourée de montagnes et de forêt.","nl":"Beige Audi Q5 op een kronkelende weg met bergen en bos op de achtergrond."}
{"fr":"Audi Q5 SUV beige sur terrain, arrière-plan de forêt et ciel nuageux espiègle.","nl":"Beige Audi Q5 SUV op onverharde weg, met bos en bewolkte lucht op de achtergrond."}

"De derde generatie Audi Q5 maakt indruk met zijn design en laat verder nergens een steek vallen. Een bijzonder fijngeslepen product, maar geen emotionele auto."

De eerste generatie Audi Q5 werd in 2008 aan de wereld voorgesteld als alternatief voor de BMW X3 en werd al snel het populairste model van het Duitse merk met de vier ringen. Het is dan ook een zeer goede allrounder: niet te groot en niet te klein, comfortabel, praktisch en veelzijdig, met een breed gamma aan krachtige motoren. Dat recept blijft onveranderd voor deze derde generatie, die kort volgt op de technisch gerelateerde Audi A5. Maar ten opzichte van zijn vrij droog gelijnde voorgangers, wint deze nieuwe Audi Q5 sterk aan elegantie en visuele dynamiek. Kan hij dezelfde indruk maken tijdens het rijden?

Advertentie
Advertentie

Design

We vermeldden het hierboven al: waar het codewoord van Audi op vlak van design tot voor kort “sober” was, is er nu meer ruimte voor drama en assertiviteit. Dat bewees de nieuwe generatie A5 al, die de A4 opvolgt, en ook de zopas voorgestelde Audi A6 lijkt zijn inspiratie vooral bij de oude RS6 te hebben gehaald. Deze derde generatie Q5 maakt diezelfde sprong: hij doet zijn wel erg strakke voorganger vergeten met meer rondingen, sportieve verhoudingen en heel wat knappe details. Naast deze SUV-versie lanceert Audi ook meteen de coupé-achtige Sportback, die we binnenkort behandelen in een aparte test.

Derde generatie Audi Q5 is iets groter

We beginnen met de afmetingen: zoals de meeste nieuwe auto’s is deze Q5 ook wat gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Met een lengte van 4.717 mm, een breedte van 1.900 mm en een hoogte van 1.647 mm is hij 35 mm langer, 7 mm breder en 15 mm lager geworden. Dat zorgt voor een meer atletisch voorkomen. De wielbasis van 2.819 mm is echter onveranderd gebleven.

Dat heeft zijn redenen: hoewel Audi spreekt van een gloednieuw platform, het ‘Premium Platform Combustion’ (PPC) dat ook onder de nieuwe A5 en A6 zit, is het eigenlijk een evolutie van de bekende MLB Evo-architectuur. Het grootste verschil zit hem in de elektrificatiemogelijkheden, maar daar komen we later nog op terug.

OLED en echte uitlaatpijpen

De nieuwe Q5 onderscheidt zich met zijn smalle, scherpe koplampen, zijn uitgestrekte profiel en zijn lichtstrook over de hele breedte van de achterzijde. De achterlichten zijn trouwens voorzien van OLED-technologie, waarmee de auto kan communiceren met zijn omgeving (bijvoorbeeld om te waarschuwen voor een ongeval) en waarmee je als bestuurder kan kiezen uit maximaal 8 verschillende lichtsignaturen.

Achteraan vinden we ook een soort ‘bumper in de bumper’ terug, een donker element dat omringd wordt door koetswerkkleur, waar we minder fan van zijn. Wél leuk is de terugkeer van echte uitlaatpijpen: twee stuks aan de linkerkant voor de diesels, een pijp aan elke kant voor de benzinemotoren en vier dikke pijpen voor de SQ5.

Attraction, Advanced of S Line

Er zijn drie uitvoeringen om uit te kiezen: Basic (op onze markt de Attraction), Advanced en S Line. De basisversie ziet eruit zoals zijn naam doet vermoeden: zwarte plastic elementen onderaan het koetswerk die dus niet zijn meegespoten, kleine 17-inch velgen en lichtblokken waaraan je ziet dat er is bespaard op de configuratie.

De Advanced krijgt 18-inch velgen die de wielkasten al beter opvullen, meegespoten bumpers en wielkastranden, een grijze grille en een streepje chroom op de kont. De S Line onderscheidt zich met zijn unieke bumpers met grote zijdelingse luchthappers (die geen echte functie vervullen), 19-inch velgen en chromen inlegdelen in de grille. En laat je niet vangen door de mooie groene kleur die standaard wordt getoond in de configurator: enkel Arkonawit is gratis…

Bekend interieur

Als je al eens een deur van de nieuwe Audi A5, A6 e-tron of Q6 e-tron hebt opengetrokken, zal het interieur van de Q5 2025 je niet verbazen. Ook hier heeft Audi namelijk zijn nieuwe ‘dashboardfamilie’ toegepast, met het dubbele OLED-paneel bestaande uit een digitale cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch. Optioneel kan de passagier vooraan ook nog genieten van een scherm van 10,9 inch, dat niet zichtbaar is voor de bestuurder tijdens het rijden, en waar je dus ook tijdens het rijden videocontent op mag bekijken.

Het geheel oogt overzichtelijk en strak, met materialen die stevig gemonteerd zitten, maar niet altijd even hoogwaardig aanvoelen. Het sierpaneel onder de displays, het glanzend zwarte plastic op de middenconsole en sommige stukken van de deurpanelen en de onderzijde van het interieur doen wat goedkoop aan. Niet dat je een goedkope indruk krijgt van het interieur van de Q5, maar echt ‘luxe’ zouden we het ook niet noemen.

 

Beleving

Verschuifbare achterbank en dikke middentunnel

De binnenruimte van de nieuwe Audi Q5 is correct: volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar zitten. Audi spreekt zelfs van voldoende ruimte voor 5 personen, maar het middelste zitje op de achterbank is smaller, korter, harder én heeft te maken met een dikke en hoge middentunnel. Dat is dus echt alleen te gebruiken in noodgevallen. Wel blijft een van de troeven van de Q5 bewaard: de achterbank is nog steeds verschuifbaar, en ook de rugleuningen zijn in te stellen. De koffer is 520 tot 1.473 liter groot, en de Audi Q5 mag 2 ton (TFSI met voorwielaandrijving) tot 2,4 ton trekken (alle andere motoren), wat zeker niet slecht is.

Android-infotainment en laptoplader aan boord

Het nieuwe MMI-infotainmentsysteem van Audi draait op Android Automotive, wat betekent dat Google-diensten zijn ingebouwd (met onder meer navigatie via Google Maps) en dat je externe applicaties (Spotify, YouTube) rechtstreeks kan installeren zonder tussenkomst van je smartphone. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn echter ook aanwezig. En als je laptops of tablets moet opladen, kunnen de USB C-poorten voor- en achteraan respectievelijk tot 60 of 100 watt leveren (als optie). 

Muziekliefhebbers kunnen tenslotte kiezen voor een Bang & Olufsen Premium Sound System, dat naast 16 luidsprekers en 685 watt aan versterking ook beschikt over een actieve ruisonderdrukking om het interieur extra stil te houden.

Mooie OLED-schermen

We zijn wel fan van Audi’s nieuwe infotainment. Het bestuurdersdisplay is relatief uitgebreid te personaliseren (maar de getoonde informatie is niet zo uitgebreid als de displays van zustermerken Volkswagen, Skoda of Cupra) en ook het centrale aanraakscherm is redelijk logisch opgebouwd. De OLED-schermen zien er ook knap uit en moeten, in een donkere modus, ook voor minder lichtvervuiling zorgen aan boord ‘s nachts. 

Er zijn helaas geen fysieke knoppen voor de klimaatregeling, maar de belangrijkste functies staan wel permanent onderaan het scherm. Het optionele head-up display heeft ook meer functies gekregen, waardoor je je ogen minder vaak van de weg moet halen.

Waar je wel naar beneden voor moet kijken, zijn de gladde knoppen op het stuur, die niet gemakkelijk blindelings te bedienen zijn. Gelukkig zijn ze wel duidelijk gelabeld. Opvallend is dat het paneeltje op de deur niet enkel dient voor de ruiten en spiegels, maar ook voor de lichten en geheugenfunctie van de elektrische zetels. Tenslotte wordt de sfeerverlichting bovenaan het dashboard ook nog actief ingezet als visuele ondersteuning voor de veiligheidssystemen… en voor de knipperlichten.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Mildhybride benzine of diesel, later ook PHEV

De Audi Q5 2025 wordt gelanceerd met een vrij beperkt motorengamma, maar er is uitbreiding op komst. Voorlopig bestaat het aanbod uit drie klassieke verbrandingsmotoren: een 2.0 viercilinder TFSI-benzinemotor van 150 kW (204 pk) en 340 Nm, een 2.0 TDI-dieselmotor van 150 kW (204 pk) en 400 Nm, en aan de top van het gamma heb je de SQ5 met zijn krachtige 3.0 TFSI V6 van 270 kW (367 pk) en 550 Nm. Enkel de 2.0 TFSI biedt de keuze tussen voorwielaandrijving of Quattro-vierwielaandrijving, op de andere motorisaties is Quattro standaard. Een 7-traps S Tronic-automaat met dubbele koppeling is eveneens aanwezig op elke nieuwe Q5.

Alle motoren zijn bovendien voorzien van Audi’s nieuwste generatie mildhybride systeem, of ‘MHEV Plus’. Dat bestaat uit een elektromotor van 18 kW (24 pk) en een LFP-batterij van 1,7 kWh die wordt bijgeladen door remenergie. In tegenstelling tot de meeste mildhybride systemen, kan je hiermee daadwerkelijk kleine stukjes volledig elektrisch rijden. En Audi heeft ook aan het comfort in de zomer gedacht, want dankzij een elektrische aircocompressor blijft de koele lucht blazen wanneer de verbrandingsmotor is uitgeschakeld, bijvoorbeeld in de file of aan een stoplicht.

Audi belooft ook nog de komst van twee plug-inhybride motorisaties voor de Q5, gebaseerd op de 2.0 TFSI-viercilinder en met een gecombineerd vermogen van 220 kW (299 pk) of 270 kW (367 pk). Dankzij een grotere batterij moet de elektrische autonomie zo’n 100 km bedragen, maar op officiële cijfers is het nog wachten.

Correcte prestaties, diesel maakt meer lawaai

In de tussentijd konden we alle verbrandingsmotoren al eens onder de loep nemen. De SQ5 komt aan bod in onze test van de Audi Q5 Sportback 2025, hier zullen we het over de basismotoren hebben. 

Met een identiek vermogen en een koppel dat ook niet veel meer scheelt, mag het niet verbazen dat de prestaties van de 2.0 TFSI en 2.0 TDI zo goed als overeenkomen: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt 7,4 seconden in de TDI Quattro en 7,2 seconden in de TFSI Quattro, de TFSI met voorwielaandrijving doet er 8,6 seconden over. En zelfs qua verbruik is de kloof tussen benzine en diesel zo goed als gedicht: 5,9 l/100 km voor de 2.0 TDI in het beste geval, tegenover 6,5-6,9 liter voor de benzine.

Waar je wel verschil merkt tussen beide brandstoftypes? Op vlak van motorlawaai. De diesel is nog steeds een stuk rumoeriger, vooral tijdens acceleraties, terwijl de benzine enkel van zich laat horen als je het gas diep intrapt. 

Neutraal rijgedrag

Qua dynamiek geeft Audi het al weg in de infobundel: “De nieuwe Audi Q5 SUV biedt de typische rijkenmerken van het merk, met een overwegend neutrale balans”. Dat is met geen woord gelogen: hoewel de gripgrenzen van de Q5 2025 ver liggen en je hem dus aan een flink tempo van bocht naar bocht kan sturen, doet de SUV dat zonder een uitgesproken karakter en op een heel neutrale manier. De standaard progressieve stuurinrichting is precies, maar gevoelloos.

Interessant, en relatief zeldzaam in dit segment, is de mogelijkheid om de nieuwe Audi Q5 uit te rusten met luchtvering. Die biedt een bredere spreidstand tussen comfort en sport, instelbaar via de Audi Drive Select-rijmodi (die, frustrerend genoeg, niet van het scherm verdwijnen nadat je van modus wisselt). Je kan er ook de koetswerkhoogte mee instellen, met een maximaal verschil van 45 mm. Dat maakt de Audi Q5 2025 iets capabeler in het terrein (en vooral minder schadegevoelig), maar het zorgt ook voor een beter comfort, wat je ongetwijfeld zal merken op ons Belgisch asfalt.

Prijs

Belgische prijs van de Audi Q5 2025

De Audi Q5 2025 heeft een vanafprijs van 49.850 euro in België. Voor dat geld krijg je een Q5 SUV met de 2.0 TFSI-benzinemotor van 204 pk en voorwielaandrijving. De TFSI met Quattro kost minstens 52.650 euro, de TDI Quattro heeft een vanafprijs van 56.860 euro. De Audi SQ5 is een pak duurder: vanaf 83.970 euro. De Q5 Sportback is er vanaf 53.340 euro. De basisprijs is redelijk, want zijn voornaamste concurrenten zijn allemaal duurder: de BMW X3 kost minstens 57.500 euro, de Mercedes GLC 56.991 euro en de Volvo XC60 is er vanaf 55.990 euro in België.

Maar natuurlijk kan je de Audi Q5 nog een stuk duurder maken aan de hand van de optielijst. De opties zijn tegenwoordig vooral gegroepeerd in pakketten, die duizenden euro’s (tot zelfs 16.600 euro voor het Pack Platinum!) per stuk kosten. Gelukkig krijg je standaard verwarmde zetels vooraan, LED-lichten, cruisecontrol en het MMI Navigation Plus-systeem met de mooie OLED-schermen.

 

Verdict

De derde generatie Audi Q5 is een auto die nergens een steek laat vallen. Hij is comfortabel, praktisch, dynamisch genoeg en ook nog relatief zuinig dankzij zijn mildhybride motoren. En dat voor een vanafprijs die een stuk lager ligt dan die van zijn rechtstreekse concurrenten. Of hij je hart sneller doet slaan? Dat nu ook weer niet, tenzij je voor de sportieve SQ5 gaat. Maar dan valt het argument van de scherpe prijs in het water.

Advertentie
Advertentie