De CLA 2025 luidt een nieuwe generatie van elektrische en microhybride modellen in bij Mercedes. Op dit compacte multienergieplatform volgen binnenkort ook de nieuwe vijfzits-SUV GLA en zevenzitter GLB. Maar eerst is het tijd voor de Shooting Brake-variant, die nu zijn opwachting maakt op de markt.
Terwijl de CLA Berline verkrijgbaar is met zowel elektrische aandrijflijnen als met nieuwe 48V-mildhybride benzinemotoren, start de carrière van de CLA Shooting Brake in eerste instantie enkel met elektrische aandrijving. Bij de lancering zijn de CLA 250+ Shooting Brake en CLA 350 4MATIC Shooting Brake beschikbaar.
Vanaf 56.507 euro voor… 768 km rijbereik!
Tenzij je houdt van het motto “meer is altijd beter” of regelmatig op wintersport gaat, volstaat wellicht de instapversie die in België wordt aangeboden vanaf 56.507 euro. Die beschikt over één elektromotor en dus achterwielaandrijving, maar levert al 200 kW (272 pk) en 335 Nm koppel. Daarmee sprint hij in 6,8 seconden naar 100 km/u. De grote batterij van 85 kWh zorgt bovendien voor een WLTP-rijbereik tot 768 km.
Vierwielaandrijving vanaf 65.340 euro
De tweede versie voegt een elektromotor toe aan de vooras en biedt zo de extra zekerheid van vierwielaandrijving (4MATIC). De prestaties gaan erop vooruit: van 0 naar 100 km/u in slechts 5,0 seconden, dankzij een gecombineerd vermogen van 260 kW (354 pk) en een royale trekkracht van 515 Nm. Met dezelfde 85 kWh-batterij blijft het rijbereik indrukwekkend: tot 743 km WLTP. De basisprijs stijgt in dit geval wel naar minstens 65.340 euro.

800 volt-architectuur
Beide CLA Shooting Brake-modellen maken gebruik van een 800 volt-architectuur. Daardoor kunnen ze tot 315 km aan theoretisch rijbereik terugwinnen in amper tien minuten, via snellaadstations met een vermogen tot 320 kW. Wie gebruik wil maken van DC-laders op 400 volt, moet wel de optionele omvormer aanvinken. Ook wisselstroomladen (AC) is standaard mogelijk aan 11 kW, maar optioneel kan dat verhoogd worden naar 22 kW.


455 + 101 liter kofferruimte
Op praktisch vlak onderscheidt de Shooting Brake zich door zijn beter toegankelijke kofferruimte. Een elektrische achterklep is standaard, net als een achterbank in 40:20:40-verhouding. De koffer groeit daarmee tot 455 liter (50 liter meer dan de berline) en tot 1.290 liter met neergeklapte achterbank. Daarnaast is er nog een ruime frunk onder de motorkap, goed voor een extra laadvolume tot 101 liter.

CLA Shooting Brake 48 volt in 2026
Binnenkort volgen nog extra varianten van deze CLA Shooting Brake. Zo plant Mercedes een voordeligere elektrische versie met een kleinere batterij van 58 kWh. Daarnaast bevestigt de constructeur dat ook de 48V-mildhybride benzinemotor beschikbaar zal zijn in drie vermogensniveaus voor deze nieuwe compacte break. Meer nieuws volgt binnenkort.













