Deze CLA 2025 luidt het nieuwe elektrische modellenoffensief van Mercedes in, gebouwd op een compacte technische basis met 800-volttechnologie (MMA, oftewel Mercedes Modular Architecture). Deze vierdeurs coupé-achtige berline krijgt binnenkort gezelschap van een Shooting Brake-variant, en later volgen ook nog twee andere compacte modellen die de huidige EQA en EQB moeten vervangen. Op papier gooit deze nieuwe elektrische CLA alvast hoge ogen, met bijna 780 km WLTP-autonomie en snellaadvermogens tot 320 kW, waardoor hij zich moeiteloos kan meten met toppers in het segment zoals de Tesla Model 3. Maar hoe presteert hij in de praktijk?
Actieradius elektrische Mercedes CLA
Ons testmodel, een CLA 250+, was voorzien van één enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft, in tegenstelling tot de CLA 350 4MATIC met twee motoren (één per as). Toch zorgt het vermogen van 200 kW/272 pk en 335 Nm al voor aangename prestaties in het dagelijkse verkeer (0 tot 100 km/u in 6,7 s). En ondanks zijn sportievere AMG Line-uiterlijk, behoudt onze CLA 250+ een WLTP-rijbereik van 772 km (tegen 775 km in Business Line). Dat dankt hij aan de forse batterij van 85,5 kWh én een laag WLTP-verbruik van 12,6 kWh/100 km.



Reëel verbruik Mercedes CLA EV
Tijdens onze testritten kwamen we (uiteraard) niet helemaal aan die theoretische cijfers. Toch wisten we een realistisch gemiddeld verbruik van 14,7 kWh/100 km te noteren bij rustige ritten, zelfs met stukken snelweg en bij frisse buitentemperaturen (ongeveer 10 °C). Aan dat ontspannen tempo biedt de CLA 250+ een reëel rijbereik van iets meer dan 550 km. Dat is weliswaar 200 km minder dan op papier, maar ruim voldoende om comfortabel lange ritten te maken.


Autonomietest Mercedes CLA elektrisch
Over de hele testweek, met een mix van korte ritten bij koude start, sporadisch sportiever rijden, filerijden en langere snelwegritten, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 16,0 kWh/100 km. Dat betekent dat je zonder na elke rit op te laden toch om de 500 km kan herladen - opnieuw erg comfortabel.


Werkelijke snellaadtijd Mercedes CLA EV
We wilden ook nagaan hoe snel de CLA werkelijk kan laden aan een 800 volt-laadpaal met maximaal 400 kW DC-laadvermogen. In ideale omstandigheden zegt Mercedes dat de CLA 250+ tot 320 kW kan accepteren en van 10 tot 80% kan laden in 22 minuten. In de praktijk haalden we die piek niet, maar de CLA stelde niet teleur. We hadden de automatische batterijvoorverwarming geactiveerd via de navigatie (door de snellader als bestemming in te geven), maar na ongeveer 15 minuten rijden vanaf koude start was de batterij blijkbaar nog niet volledig op temperatuur.
Dat was volgens de auto (via een duidelijk en informatief scherm, zij het vol vingerafdrukken) de reden waarom we “slechts” een piek van 254 kW haalden, en niet de maximale 320 kW. Ook het feit dat de batterij nog 16% lading had bij het aansluiten, speelt hierin mee. Toch kon de CLA meerdere minuten meer dan 200 kW opnemen, alvorens het laadvermogen afnam tot rond de 150 kW naarmate de batterij een laadniveau van 80% naderde.



Van 16 naar 80% in 21 minuten
Uiteindelijk, ondanks het gemiste piekvermogen, ging de CLA 250+ van 16 naar 80% batterijniveau in slechts 21 minuten, dankzij een gemiddeld laadvermogen van 167,02 kW tijdens het hele proces, met een initiële piek van 246 kW. Daarmee komt hij bijzonder dicht in de buurt van het officiële cijfer van Mercedes (22 minuten voor 10 tot 80%). En belangrijk: zelfs bij 80% gaf de auto nog aan dat hij tot 100 kW aan laadvermogen kon accepteren, mocht je verder willen laden. Genoeg om ook voor langere vakantieritten het vertrouwen te winnen van de sceptici?
