all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Logo Mercedes-Benz illuminé avec grille LED futuriste, design moderne et innovant.","nl":"Verlicht Mercedes-Benz-logo met futuristisch LED-rooster, modern en innovatief ontwerp."}
{"fr":"Planning de lancements ICE et BEV de 2025 à 2027 pour les segments Top-End, Core, et Entry.","nl":"Lanceringsplannen ICE en BEV van 2025 tot 2027 voor Top-End, Core, en Entry segmenten."}
1/4

Mercedes: heel wat nieuwigheden in de nabije toekomst!

De nieuwe GLA, GLB, GLC, C-Klasse, S-Klasse en ook AMG-modellen… Mercedes beleeft momenteel "het grootste productlanceringsprogramma" in zijn geschiedenis!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

6 Augustus 2025

Advertentie

Mercedes verkeert niet echt in topvorm. Sinds het begin van het jaar zijn de verkoopresultaten van het merk immers met 6,2% gedaald in gergelijking met dezelfde periode in 2024. En toen was er al een terugval van 3% in vergelijking met 2023... En dus beslissen ze nu in Stuttgart om de koe bij de horens te vatten!

In een recent officieel document bestemd voor investeerders zegt het merk met de ster dat het momenteel "het grootste productlanceringsprogramma in de geschiedenis van Mercedes-Benz" meemaakt. Een stevig statement. Begin dit jaar had de autobouwer al aangegeven dat een zondvloed aan nieuwe modellen in de catalogus zou verschijnen de komende twee jaar. Sindsdien zijn enkele daarvan al getoond, zoals de nieuwe CLA en CLA Shooting Brake. De toekomstige GLC met EQ-technologie zal volgende maand onthuld worden tijdens de IAA in München. Maar we weten nu ook wat meer over de andere modellen...

Lanceringsplannen ICE en BEV van 2025 tot 2027 voor Top-End, Core, en Entry segmenten.
Advertentie

Enkele ‘mainstream’ nieuwigheden...

Volgend jaar zal Mercedes meer dan waarschijnlijk zijn GLA en GLB vernieuwen. Deze SUV's zullen, net als de nieuwe CLA waarmee ze overigens hun platform delen, zowel over verbrandingsmotoren als elektrische aandrijflijnen kunnen beschikken. Eén ervan zou echter pas in 2027 op de markt komen. Nog in 2026 zou Mercedes het doek moeten trekken van zijn nieuwe elektrische C-Klasse, of eerder de C-Klasse ‘met EQ-technologie’. Die zou zijn technische basis delen met de toekomstige elektrische GLC. Het merk met de ster zou van de gelegenheid gebruik moeten maken om ook de varianten met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijn te vernieuwen. De GLC met verbrandingsmotor zou een vergelijkbare behandeling krijgen en daarmee ook een look die dicht aanleunt bij die van zijn elektrische tweelingbroer.

Gecamoufleerde SUV Mercedes-Benz prototype op testbaan, hoge snelheid in zijwaartse beweging.
Advertentie

... maar vooral nieuwe high-end modellen...

Maar de meeste nieuwigheden die Mercedes op korte termijn voorstelt, zullen zich in het high-end segment bevinden. Begrijp: luxueuze en sportieve modellen! In de afdeling luxe zal de S-Klasse binnenkort een ‘stevige upgrade’ krijgen. Hierover gaf Ola Källenius, die momenteel aan het hoofd staat van Mercedes, eerder al aan dat het merk met de ster "veel meer heeft geïnvesteerd in de update van de nieuwe S-Klasse met verbrandingsmotor dan dat het gewoonlijk uitgeeft aan een facelift". Dat doet ons alvast watertanden!

Advertentie

... en zowel elektrische als conventionele sportmodellen!

Wat de sportmodellen betreft, zal AMG naast een op de in juni voorgestelde GT XX concept gebaseerde SUV en 4-deurs coupé, ook verschillende nieuwe modellen... met verbrandingsmotor onthullen! In Affalterbach zou namelijk gewerkt worden aan een nieuwe V8 om aan de vraag van een aantal klanten te voldoen. En dat blok zullen we misschien kunnen ontdekken onder de motorkap van de productieversie van het Concept AMG GT Track Sport. En dan is er nog de kwestie van de ‘baby G-Klasse’. Die zou gebruikmaken van dezelfde MMA-architectuur als de toekomstige CLA en zou dus ook zowel conventionele als 100% elektrische aandrijflijnen kunnen krijgen. Deze compacte ‘Geländewagen’ zal echter waarschijnlijk niet vóór 2027 het levenslicht zien. Hoe dan ook, één ding is zeker: het merk met de ster zal de komende twee jaar vaak van zich laten horen!

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie