Met het concept AMG GT XX gunt Mercedes ons een eerste blik op zijn eerste productiemodel op het AMG.EA-platform voor elektrische sportwagens. Een model dat in 2026 wordt verwacht en duidelijk uitpakt met een ongeziene combinatie van kracht en technologie!
Eén ding is zeker: de Mercedes Concept AMG GT XX laat niemand onverschillig. Eerst en vooral vanwege de opvallende kleur ‘Sun Orange’, maar ook door de gigantische en uiteraard verlichte grille die specifiek is voor AMG, met tien verticale spijlen. Toch is het vooral de achterkant die echt in het oog springt. Tussen de zes ronde achterlichten bevindt zich het nieuwe MBUX Fluid Light Panel van Mercedes. Dit paneel telt meer dan 700 LED’s en kan uiteenlopende visuals tonen, zoals een digitaal AMG-logo of de status van het laadproces.



Uniek en uitgesproken design
Het concept AMG GT XX van Mercedes is bijzonder gestroomlijnd, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,198. Deze prestatie is onder andere te danken aan de 21-duims gesmede aluminium velgen met beweegbare lamellen. Wanneer geopend zorgen deze voor een betere koeling van het remsysteem en mechanische onderdelen, terwijl ze in gesloten toestand de actieradius helpen vergroten. Slim bekeken.



Kilo’s besparen in het interieur van de AMG GT XX
Binnenin het concept AMG GT XX kiest Mercedes resoluut voor minimalisme. Om gewicht te besparen zijn de kuipstoelen uit koolstofvezel bijvoorbeeld rechtstreeks in de carrosserie geïntegreerd, en ontbreekt er zelfs een hemelbekleding. Achter het stuur – dat lijkt op dat van de AMG One en voorzien is van schakelpeddels waarmee je de energierecuperatie bij het remmen regelt – bevinden zich twee grote schermen: een 10,25-duim digitaal instrumentenpaneel en een 14-duim centraal touchscreen, dat naar de bestuurder is gericht. Samen bieden ze volledige controle over de wagen.

3 motoren en meer dan 1.000 kW (1.360 pk)!
Het concept AMG GT XX is gebaseerd op het gloednieuwe 800V AMG.EA high-performance elektrische platform van Mercedes. Daarbovenop beschikt het over drie motoren – één vooraan en twee achteraan – van het axiaal-flux type. Deze zijn ongeveer twee derde lichter, maar vooral drie keer compacter én krachtiger dan conventionele elektromotoren. Samen leveren ze meer dan 1.000 kW (1.360 pk), wat het concept in staat stelt een topsnelheid van meer dan 360 km/u te halen! Doordat de motoren volledig onafhankelijk functioneren, kunnen ze het koppel perfect variabel verdelen tussen de voor- en achterwielen, voor optimale prestaties en efficiëntie.

De AMG GT XX recupereert 400 km rijbereik in 5 minuten!
Mercedes heeft ook nieuwe NCMA-batterijen (nikkel, kobalt, mangaan, aluminium) ontwikkeld voor dit concept én voor het toekomstige productiemodel. Deze accu’s kunnen een laadvermogen van maximaal 850 kW aan! Dankzij die capaciteit kan de AMG GT XX in theorie tot 400 km (WLTP) bijladen in slechts vijf minuten. Nu is het alleen nog een kwestie van een laadpaal te vinden die dat aankan… Gelukkig werkt Mercedes samen met het bedrijf Alpitronic aan een eigen snellaadnetwerk. Alpitronic ontwikkelde al een prototype van een laadstation dat zo’n hoog vermogen via een standaard CCS-kabel kan leveren. Dankzij deze samenwerking hoopt Mercedes dat de laadtijden van zijn toekomstige elektrische modellen nauwelijks nog verschillen van een klassieke tankbeurt.

“Een échte AMG met alles wat een AMG kenmerkt”
Volgens Michael Schiebe, CEO van Mercedes-AMG, “is deze wagen een échte AMG met alles wat een AMG kenmerkt”. Dat belooft. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten op de productieversie van dit concept. Die wordt namelijk in 2026 officieel voorgesteld. Daarna volgt nog een SUV-variant met dezelfde technologieën. Nu is het afwachten of beide modellen ook effectief alle innovaties van het concept AMG GT XX behouden…