of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Sébastien Vanhouche

19 JUN 2025

Test: Mercedes‑AMG S 63 E Performance, de goede soort schizofrenie

Kunnen het royale comfort en de bouwkwaliteit van een S-Klasse wel gecombineerd worden met de dynamiek en uitbundigheid van AMG in één product?

{"fr":"Mercedes-Benz S-Class noire roulant sur route bordée d'arbres, design élégant et moderne.","nl":"Zwarte Mercedes-Benz S-Klasse rijdt op een met bomen omzoomde weg, elegant en modern ontwerp."}
{"fr":"Mercedes-Benz Classe S foncée roulant dans une rue bordée d'arbres, vue arrière dynamique.","nl":"Donkerkleurige Mercedes-Benz S-Klasse rijdend op een boomrijke straat, dynamische achteraanzicht."}

"De Mercedes-AMG S 63 E Performance is een uniek beest dat het comfort en de verfijning van een S-Klasse perfect combineert met de sportiviteit en uitbundigheid van AMG!"

De Mercedes-AMG S 63 E Performance werd eind 2022 voorgesteld en is een beestje dat maar zelden uit zijn hol komt… Het is niet enkel een zeldzaam roofdier, maar ook een indrukwekkend schouwspel om naar te kijken én om in te rijden!

Advertentie
Advertentie

Design

Apexroofdier op vier wielen

Hij wil niet per se opvallen, maar daarom blijft de Mercedes-AMG S 63 E Performance niet onopgemerkt. Het is dan ook geen kleintje! De Duitse sportlimo is namelijk enkel verkrijgbaar met een verlengde wielbasis van 3,216 m, voor een totale lengte van maar liefst 5,336 m, een breedte van 1,921 m en een hoogte van 1,515 m. Bovendien onderscheidt hij zich van de rest van het gamma met een specifieke grille, voorbumper en zijschorten. En dan zijn er natuurlijk ook nog de opvallende diffusor achteraan, met vier trapeziumvormige uitlaatpijpen, typisch voor de AMG 63-modellen. Een badge die in dit geval een rood accent krijgt, wat zijn plug-inhybride power verklapt!

Toppunt van luxe…

In het interieur zijn de verschillen met de rest van de familie S-Klasse minder groot. Ze beperken zich tot meer omhullende stoelen, een sportiever stuurwiel en specifieke sierstukken. De AMG-logo’s die doorheen het interieur zijn ingelegd, gegraveerd of geborduurd, maken de sportievere sfeer af. Voor de rest blijft het een ‘klassieke’ Mercedes S-Klasse. Dat is geen subtiele sneer: de materialen zijn van de hoogste kwaliteit en ook de assemblage is gewoonweg onberispelijk! De Mercedes-AMG S 63 E Performance is het toppunt van luxe, maar ook van technologie.

Beleving

… en technologie!

Zoals elke Mercedes S-Klasse is de AMG 63-versie van de Duitse limousine uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, dat ook over een 3D-weergave kan beschikken. De middenconsole wordt dan weer gedomineerd door een verticaal aanraakscherm van 12,8 inch, waarmee je de hele auto kan bedienen. Inclusief de klimaatcontrole, helaas… Gelukkig reageert het infotainmentsysteem erg snel en is het vrij gemakkelijk om in de vingers te krijgen. Het systeem verbindt ook standaard draadloos met Android Auto en Apple CarPlay. Optioneel kan de S-Klasse nog worden uitgerust met een gigantisch head-up display, dat de bestuurder nauwkeurig begeleidt dankzij augmented reality.

En de lijst met technologische snufjes gaat nog verder, want de Mercedes-AMG S 63 E Performance beschikt nog over een hele reeks onzichtbare innovaties! De Duitse sportlimo kan bijvoorbeeld standaard zelf van rijstrook wisselen op de snelweg als hij detecteert dat je voorligger trager rijdt. Lange afstanden afleggen in deze auto is ongelooflijk ontspannend, ongeacht waar je zit. En dat zeggen we niet alleen vanwege de optionele massagezetels, zowel voor- als achteraan…

Is de Mercedes-AMG S 63 E Performance leuker om mee te rijden, of om je in te laten rijden?

De Mercedes-AMG S 63 E Performance is verkrijgbaar met 4 of 5 zitplaatsen en wordt alleen aangeboden met een lange wielbasis. Er is dus geen gebrek aan ruimte aan boord! De passagiers achterin worden trouwens tot in de puntjes verwend. Maar deze AMG-variant is misschien wel de enige S-Klasse waarin het echt leuker is om zelf achter het stuur te zitten…

Veel vermogen = kleine koffer?

Een lange naam, een met rood omlijnde badge, allemaal zaken die hinten naar een plug-inhybride aandrijflijn voor de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Dat betekent een grote batterij onder de bodem van de koffer. Gelukkig meet die batterij in dit geval ‘slechts’ 13,1 kWh, wat ongeveer twee keer zo klein is als in de andere plug-inhybride S-Klasses. En toch neemt hij nog meer ruimte in beslag in de koffer van de Duitse sportlimo! Er blijft namelijk nog maar 305 liter over, tegenover 350 liter in de gewone S-Klasse PHEV, terwijl de klassieke motorisaties zelfs 540 liter bieden. 

Gelukkig is de koffer wel nog praktisch in gebruik, ondanks zijn kleinere volume. De reden voor deze kleine koffer is dat AMG extra specifieke onderdelen heeft moeten toevoegen om al het vermogen op de weg te kunnen overbrengen. Of toch het grootste deel ervan, want aan vermogen geen gebrek in de Mercedes-AMG S 63 E Performance!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Mercedes-AMG S 63 E is een plug-inhybride voor de Performance!

Het kloppend hart van de Mercedes-AMG S 63 E Performance is niets minder dan een 4-liter biturbo-V8, die wordt bijgestaan door een elektromotor van 140 kW (190 pk) en 320 Nm. Net als in de SL 63, GT 63 coupé en GT 63 4-door S E Performance waarmee de S 63 zijn mechaniek deelt. Het elektrische gedeelte dient hierbij vooral om betere prestaties te leveren! En eventueel om stilletjes te kunnen vertrekken in de vroege uurtjes, zonder je buren wakker te maken met het gebrul van zijn V8. Beter een goede buur dan een verre vriend. Maar heb je wel buren als je je zo’n auto kan veroorloven?

We dwalen af. Onder de motorkap van de Mercedes-AMG S 63 E Performance is deze motor een beetje minder krachtig dan in de sportieve coupés en cabrio’s van het merk. Hij levert namelijk ‘slechts’ 590 kW (802 pk), maar geniet wel van een vrachtwagenachtig koppel van 1.430 Nm! Een vermogen dat onder de vier wielen wordt verdeeld, of exclusief naar achteren wordt gestuurd, via het 4Matic+-systeem en de 9-trapsautomaat. Daarmee verplettert de Mercedes-AMG S 63 E Performance de sprint van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden en blijft hij doorgaan tot 250 km/u, of zelfs 290 km/u als je dieper in de buidel tast. En dat ondanks een gewicht van 2.520 kilo… Ja, dit is echt een monsterlijke motor, maar kan hij ook discreet zijn?

Wat is het rijbereik en verbruik van de Mercedes-AMG S 63 E Performance?

Wanneer hij enkel op zijn batterij van 13,1 kWh rijdt (waarvan 10,36 kWh bruikbaar), heeft de Mercedes-AMG S 63 E Performance een theoretisch elektrisch rijbereik van maximaal 33 km. In de praktijk mag je eerder rekenen een twintigtal kilometer... Dat is weinig, maar ‘voldoende’ voor dit soort auto. Bovendien blijft het verbruik van de Mercedes-AMG S 63 E Performance redelijk als de batterij leeg is. Tijdens onze test hebben we namelijk een minimum van 9,9 l/100 km en een gemiddelde van 11,1 l/100 km gemeten. Dat is zeker niet niets, maar voor een V8 van 590 kW (802 pk) en 1.430 Nm is dat eerlijk gezegd weinig!

Twee uitgesproken én aangename persoonlijkheden

Wacht even, 2.520 kilo?! Zijn jullie dat zeker? Want wij hebben al die kilo’s nooit gemerkt, toch niet achter het stuur. De Mercedes-AMG S 63 E Performance schittert namelijk met zijn wendbaarheid! Hij geniet niet enkel van meesturende achterwielen, tot 3 graden, maar ook van een luchtvering met actieve hydrauliek die zijn rolbewegingen kan compenseren. Het resultaat: hij gaat vrijwel vlak door de bochten!

Gelukkig is Affalterbach daarin niet te ver gegaan en heeft de sportdivisie van Mercedes het onderstel van de S 63 E Performance niet beenhard gemaakt. Het gigantische roofdier ligt namelijk erg goed in de bochten. Hij staat ook stabiel op zijn pootjes om vlot van richting te veranderen, met een gemak en efficiëntie die totaal niet bij zijn omvang passen. En dankzij de monsterlijke V8 onder de motorkap, die niets liever heeft dan aangespoord worden, is de Duitse sportlimo ook een echte raket als je accelereert uit de bochten! Een roofdier waar geen prooi aan kan ontsnappen… En dat brult als een echte AMG! Het enige moment waarop hij zijn omvang en gewicht niet kan doen vergeten, is wanneer je hard moet remmen… of wanneer je een tegenligger tegenkomt op een smal weggetje.

Dankzij zijn 4Matic+-transmissie kan de Mercedes-AMG S 63 E Performance ook zijn efficiëntie uit het raam gooien als je meer zin hebt om te spelen. Dan is het kinderspel om zijdelings de bocht uit te komen en zijn achterbanden op te roken. Zelfs met de vierwielaandrijving nog ingeschakeld is de Duitse sportlimo speels te noemen. Of je nu voor exuberantie of efficiëntie kiest, iets zegt ons dat de S 63 E Performance snel zijn achterbanden verslijt…

Maar dat is nog niet alles! Door aan de knoppen onderaan het stuur te draaien en een rustigere rijmodus te kiezen, kan je ook genieten van een eersteklas comfort. De Mercedes-AMG S 63 E Performance transformeert dan in een echt vliegend tapijt, met een perfecte geluidsisolatie en een ophanging die alle oneffenheden van de weg absorbeert. Een echte cocon, waarin je wordt afgesloten van de buitenwereld, met als enige stoorzender een rempedaal dat iets te gevoelig is.

Prijs

Hoeveel kost de Mercedes-AMG S 63 E Performance in 2025 in België?

In België beginnen de prijzen van de AMG-versie van de Mercedes S-Klasse vanaf 224.213 euro in 2025. Daarmee is het zelfs het duurste AMG-model op de markt! En hoewel de standaarduitrusting meer dan compleet is, kan je de eindprijs nog met tienduizenden euro’s opdrijven, alleen al met een speciale lakkleur, velgen of interieurbekleding! Helaas is de Mercedes-AMG S 63 E Performance ook een ‘valse hybride’ met een CO2-uitstoot van 179 g/km. Dat betekent dat je overal in België mag rekenen op hoge belastingen…

Verdict

De Mercedes-AMG S 63 E Performance is simpelweg een ongelooflijk beest. Hij tart de wetten van de fysica, die zijn bestaan normaal gezien onmogelijk zouden moeten maken. Bovendien zijn zijn twee persoonlijkheden niet enkel erg uitgesproken, maar vooral erg aangenaam! Het is namelijk een echte S-Klasse, met al het comfort en de verfijning die bij die naam horen, als een echt sportieve en uitbundige AMG. Daarmee doet hij zijn historische voorganger, de 300 SEL 6.8 AMG die schitterde op de 24 Uur van Spa-Francorchamps in 1971, alle eer aan. Een diepe buiging voor de ingenieurs uit Affalterbach. Maar voor al deze technologie en bouwkwaliteit betaal je een wel erg hoge prijs…

Advertentie
Advertentie