De Mercedes-AMG S 63 E Performance werd eind 2022 voorgesteld en is een beestje dat maar zelden uit zijn hol komt… Het is niet enkel een zeldzaam roofdier, maar ook een indrukwekkend schouwspel om naar te kijken én om in te rijden!
Design Mercedes S-Klasse
Apexroofdier op vier wielen
Hij wil niet per se opvallen, maar daarom blijft de Mercedes-AMG S 63 E Performance niet onopgemerkt. Het is dan ook geen kleintje! De Duitse sportlimo is namelijk enkel verkrijgbaar met een verlengde wielbasis van 3,216 m, voor een totale lengte van maar liefst 5,336 m, een breedte van 1,921 m en een hoogte van 1,515 m. Bovendien onderscheidt hij zich van de rest van het gamma met een specifieke grille, voorbumper en zijschorten. En dan zijn er natuurlijk ook nog de opvallende diffusor achteraan, met vier trapeziumvormige uitlaatpijpen, typisch voor de AMG 63-modellen. Een badge die in dit geval een rood accent krijgt, wat zijn plug-inhybride power verklapt!
Toppunt van luxe…
In het interieur zijn de verschillen met de rest van de familie S-Klasse minder groot. Ze beperken zich tot meer omhullende stoelen, een sportiever stuurwiel en specifieke sierstukken. De AMG-logo’s die doorheen het interieur zijn ingelegd, gegraveerd of geborduurd, maken de sportievere sfeer af. Voor de rest blijft het een ‘klassieke’ Mercedes S-Klasse. Dat is geen subtiele sneer: de materialen zijn van de hoogste kwaliteit en ook de assemblage is gewoonweg onberispelijk! De Mercedes-AMG S 63 E Performance is het toppunt van luxe, maar ook van technologie.
Beleving Mercedes S-Klasse
… en technologie!
Zoals elke Mercedes S-Klasse is de AMG 63-versie van de Duitse limousine uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, dat ook over een 3D-weergave kan beschikken. De middenconsole wordt dan weer gedomineerd door een verticaal aanraakscherm van 12,8 inch, waarmee je de hele auto kan bedienen. Inclusief de klimaatcontrole, helaas… Gelukkig reageert het infotainmentsysteem erg snel en is het vrij gemakkelijk om in de vingers te krijgen. Het systeem verbindt ook standaard draadloos met Android Auto en Apple CarPlay. Optioneel kan de S-Klasse nog worden uitgerust met een gigantisch head-up display, dat de bestuurder nauwkeurig begeleidt dankzij augmented reality.
En de lijst met technologische snufjes gaat nog verder, want de Mercedes-AMG S 63 E Performance beschikt nog over een hele reeks onzichtbare innovaties! De Duitse sportlimo kan bijvoorbeeld standaard zelf van rijstrook wisselen op de snelweg als hij detecteert dat je voorligger trager rijdt. Lange afstanden afleggen in deze auto is ongelooflijk ontspannend, ongeacht waar je zit. En dat zeggen we niet alleen vanwege de optionele massagezetels, zowel voor- als achteraan…
Is de Mercedes-AMG S 63 E Performance leuker om mee te rijden, of om je in te laten rijden?
De Mercedes-AMG S 63 E Performance is verkrijgbaar met 4 of 5 zitplaatsen en wordt alleen aangeboden met een lange wielbasis. Er is dus geen gebrek aan ruimte aan boord! De passagiers achterin worden trouwens tot in de puntjes verwend. Maar deze AMG-variant is misschien wel de enige S-Klasse waarin het echt leuker is om zelf achter het stuur te zitten…
Veel vermogen = kleine koffer?
Een lange naam, een met rood omlijnde badge, allemaal zaken die hinten naar een plug-inhybride aandrijflijn voor de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Dat betekent een grote batterij onder de bodem van de koffer. Gelukkig meet die batterij in dit geval ‘slechts’ 13,1 kWh, wat ongeveer twee keer zo klein is als in de andere plug-inhybride S-Klasses. En toch neemt hij nog meer ruimte in beslag in de koffer van de Duitse sportlimo! Er blijft namelijk nog maar 305 liter over, tegenover 350 liter in de gewone S-Klasse PHEV, terwijl de klassieke motorisaties zelfs 540 liter bieden.
Gelukkig is de koffer wel nog praktisch in gebruik, ondanks zijn kleinere volume. De reden voor deze kleine koffer is dat AMG extra specifieke onderdelen heeft moeten toevoegen om al het vermogen op de weg te kunnen overbrengen. Of toch het grootste deel ervan, want aan vermogen geen gebrek in de Mercedes-AMG S 63 E Performance!