Afgelopen zomer maakte de CLA een goede eerste indruk tijdens onze test in Kopenhagen. Dit is onze mening na het testen van de CLA 250+ versie op Belgische wegen.
Zijn pluspunten:
Comfortabel rijbereik
Bij de lancering wordt de elektrische Mercedes CLA alleen aangeboden met het grote batterijpakket, dat over een capaciteit van 85,5 kWh beschikt. En aangezien Mercedes er alles aan gedaan heeft om het verbruik te verlagen dankzij een verfijnde aerodynamica en efficiënte technische details (zoals een transmissie met twee versnellingen of een standaard lucht-lucht warmtepomp om er maar enkele te noemen), kan je je ‘range anxiety’ snel opbergen. Natuurlijk evenaar je zonder drastisch eco-rijprincipes toe te passen het aangekondigde 775 km WLTP-rijbereik niet in werkelijke omstandigheden. Maar met een reëel verbruik van zo’n 15 kWh/100 km op een gemengd parcours, kan je gemakkelijk je laadstops meer dan 550 km uit elkaar plannen met behoud van een comfortabele veiligheidsmarge. In de praktijk is dat een zegen. Temeer omdat de gebruikte 800-volt technologie het ook mogelijk maakt om, indien nodig, zeer snel wat capaciteit bij te tanken aan een geschikte snellaadpaal. Met een piek tot 320 kW bij gelijkstroom, kan je in amper 10 minuten tot 350 km rijbereik toevoegen. Van 10 tot 80% opladen neemt in ideale omstandigheden ongeveer 25 minuten in beslag (in theorie 22 minuten). Zelfs lange reizen zijn dus geen probleem meer met deze CLA 2025.


Aangenaam rijgedrag
Dat is des te beter nieuws omdat rijden met deze CLA 250+ aangenaam is. De demping is vrij stevig (in ieder geval bij onze AMG-line op 19-duims velgen) gezien het totale te beheersen gewicht (2.055 kg) en het ontbreken van elektronisch gestuurde/pneumatische demping. Maar het weggedrag is zeker niet oncomfortabel. Deze CLA 250+ is bovendien opvallend stil bij snelwegsnelheden dankzij een goed beheerste geluidsisolatie (en ondanks het ontbreken van raamomlijstingen op de portieren).
Tot slot is het goed om weten dat je zonder de CLA 350 4MATIC-variant met twee motoren (260 kW/354 pk en 515 Nm) te hoeven bestellen, al over ruim toereikende prestaties beschikt om dynamisch te rijden met de CLA 250+. Zijn 200 kW / 272 pk en 335 Nm maken het mogelijk om in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 210 km/u te halen. Deze 250+ variant met tweewielaandrijving kan bovendien al tot 1.500 kg trekken (1.800 kg bij de 350 4MATIC).

Genereuze bagageruimte(s)
Moet je vaak omvangrijke ladingen vervoeren, dan wacht je misschien beter de komst af van de Shooting Brake-versie, waarvan de lancering nabij is (gepland voor december 2025). Zijn achterklep zal immers praktischer zijn voor het laden van volumineuze objecten dan de koffer van de sedan. Het koffervolume is in de CLA echter ook al royaal. Op papier biedt het nieuwe model dan wel een iets kleinere koffer (-50 l) dan zijn voorganger met verbrandingsmotor, toch is die nog altijd 405 liter groot, inclusief de kleine opbergruimte onder de dubbele laadvloer. Er zit bovendien ook een grote ‘frunk’ onder de motorkap, een primeur voor een elektrische Mercedes. Met meer dan 100 liter (101 liter om precies te zijn) kan je zo makkelijk een grote zachte tas extra meenemen op reis, en niet alleen de laadkabel opbergen.


Zijn minpunten:
Zitcomfort achterin
Voor deze nieuwe generatie is de CLA nog iets gegroeid (+0,5 cm). Met 4,73 m gemeten van ster tot ster heeft deze Mercedes niets meer van een ‘compacte’ auto. En toch is de ruimte voor de passagiers achterin, rekening houdend met deze afmetingen, nog steeds allesbehalve royaal. Ondanks een merkbaar grotere wielbasis (+6,1 cm), neemt de beschikbare knieruimte achterin zelfs licht af in vergelijking met de vorige generatie van de CLA met verbrandingsmotor, die al niet echt ruim was. De hoofdruimte is daarentegen iets genereuzer dankzij het standaard vaste panoramadak zonder schuifmechanisme. Twee personen met een ‘gemiddeld’ postuur, zoals wijzelf, kunnen dus achter elkaar zitten. Maar de ruimte voor de dijbenen wordt al snel krap achter een langere bestuurder. Bovendien is de zitpositie achterin niet erg comfortabel voor lange ritten. Dat heeft de CLA te ‘danken’ aan een vrij hoge vloer die je dwingt om met opgetrokken knieën te reizen. Het grote batterijpakket moet nu eenmaal ergens worden ondergebracht. Maar het is wel vermeldenswaardig dat je je voeten onder de voorstoelen kan schuiven, wat niet altijd het geval is bij andere elektrische modellen.

Verhouding afwerking/prijs
Over het algemeen kan deze CLA zich erop beroemen een Mercedes te zijn. Vooral op technologisch vlak en wat het geavanceerd infotainmentsysteem betreft. En mocht je dat vergeten zijn, zal deze nieuwe generatie CLA je er snel genoeg aan herinneren, gezien het ontelbare aantal sterren dat overal te zien is. Alle gekheid op een stokje: de afwerking is hier en daar toch wat wisselvallig. Sommige materialen en de assemblage zijn onmiskenbaar verzorgd, maar er zijn ook enkele vrij basic kunststoffen, vooral in het onderste gedeelte van het dashboard. En sommige details lijken zelfs wat goedkoop, zoals het centrale ventilatierooster onder het grote scherm, de schakelaars voor de ramen of het ‘vaste’ deel dat de ruimte vult die gereserveerd is voor het derde scherm als je niet over deze optionele uitrusting beschikt. We merkten ook af en toe wat bijgeluiden op in ons testmodel. Niets dramatisch, maar in afwachting van meer betaalbare versies, heeft deze elektrische CLA een startprijs van bijna €60.000. Je betaalt vanaf €58.443 voor de Business Line, of zelfs €63.283 in het geval van onze AMG Line. En voor dat prijsniveau zou je op alle vlakken een meer ‘Mercedes-waardige’ behandeling mogen verwachten...
