Enkele maanden na de klassieke Mercedes CLA stelt het merk met de ster ook een Shooting Brake-versie voor: een breakvariant met een grotere koffer. Levert die grotere koffer ook veel voordeel op in de praktijk?
De Mercedes CLA Shooting Brake meet net als de berline 4,723 m lang, 1,855 m breed en 1,47 m hoog. Ook de wielbasis van 2,79 m blijft behouden, wat voldoende ruimte biedt voor de achterpassagiers – al is dat verrassend genoeg iets minder dan bij de vorige generatie. Vier volwassenen van gemiddelde lengte zitten comfortabel, maar wie groter is, kan zich achterin wat bekneld voelen. Het verschil zit vooral in de laadruimte: die is in deze breakversie 50 liter groter in dan bij de vierdeurscoupé. Het koffervolume gaat nu van 455 tot 1.290 liter met de achterbank neergeklapt. Dat maakt hem praktischer en makkelijker toegankelijk dan de klassieke CLA. Wie voor een elektrische versie kiest, krijgt er bovendien een ruime frunk van 101 liter bovenop.



Hightech interieur, maar geen premium afwerking?
Het interieur van de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake is op enkele details na identiek aan dat van de berline. Het opvallendste element is het Superscreen, dat zich uitstrekt over het volledige dashboard. Het bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch, een centraal touchscreen van 14 inch en een optioneel passagiersscherm van ook 14 inch. Het geheel werkt met de nieuwste generatie van Mercedes’ infotainmentsysteem, dat snel en intuïtief is. Jammer genoeg laat de materiaalkeuze soms te wensen over, vooral rond het Superscreen en in de onderste delen van het interieur. Dat is opmerkelijk voor een merk als Mercedes, maar verklaarbaar doordat de CLA tegenwoordig het instapmodel van het merk is.



Iets meer koffer, iets minder autonomie voor de Mercedes CLA Shooting Brake
Wat de motorisaties betreft, zijn er slechts kleine verschillen met de klassieke CLA. Door zijn grotere kofferruimte verliest de Shooting Brake een beetje autonomie, of toch in de elektrische varianten. De 250+ behoudt zijn achterwielaandrijving met 200 kW (272 pk) en 335 Nm, maar moet het met 31 km minder rijbereik doen. Toch haalt de Mercedes CLA 250+ Shooting Brake nog steeds een WLTP-rijbereik van maximaal 761 km. De krachtigere 350 4Matic (260 kW of 354 pk, 515 Nm) verliest 41 km aan bereik, maar haalt alsnog tot 730 km op een volle batterij. Beide versies gebruiken een batterij van 85 kWh. Later volgen nog een kleinere accu van 58 kWh, mildhybride verbrandingsmotoren en mogelijk zelfs een volledig elektrische AMG-versie.

Vanafprijs rond 60.000 euro bij lancering in 2026?
De Mercedes CLA Shooting Brake is nog niet te bestellen. De lancering is gepland voor maart 2026. Anders had hij waarschijnlijk al een plek veroverd in onze top 5 elektrische breaks van 2025. Omdat de marktintroductie pas volgend jaar is, zijn de prijzen nog onbekend. Zelfs van de berlineversie zijn nog niet alle prijzen bekend. Tot nu toe weten we enkel dat de CLA 250+ begint bij 56.870 euro en de 350 4Matic bij 67.881 euro in België. De Shooting Brake zal logischerwijs nog iets duurder zijn dan de berline, met een vermoedelijke startprijs van net iets minder dan 60.000 euro.