Je kan hem heel wat verwijten. Maar als je eerlijk bent, is het moeilijk om niet toe te geven dat de Tesla Model 3 de referentie in zijn segment is. Een soort ‘standaard’ voor elektrische berlines, het equivalent van de Volkswagen Golf in het post-verbrandingsmotortijdperk. Maar dat is een rol die Mercedes voortaan op zich wil nemen met zijn elektrische CLA. Missie geslaagd?
Hoewel het succes van de Model 3 wat werd afgeremd door de lancering van zijn SUV-variant, de Model Y, en meer recent ook door de capriolen van Elon Musk, blijft deze berline één van de meest wijdverspreide elektrische auto's op de planeet. Het is ook één van de modellen die nieuwe maatstaven heeft gezet voor elektrische mobiliteit. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het officiële rijbereik van 702 km WLTP dat de Long Range-variant met achterwielaandrijving claimt, sinds de meest recente update uit 2023. Een referentie die Mercedes nu wil overtreffen met zijn elektrische CLA 2025. Met dat model start het Duitse merk zijn nieuwe elektrische offensief, dit keer met 800 volt-technologie en een rijbereik tussen twee laadstops dat volgens de WLTP-cyclus oploopt tot... 775 km. Genoeg om de Model 3 voor eens en voor altijd van de troon te stoten?

Praktische aspecten: licht voordeel voor Tesla
Voor we de weg op gaan, beginnen we onze confrontatie rustig, met een check van de praktische aspecten van onze twee concurrenten. Qua formaat zitten ze duidelijk in hetzelfde segment. Vrijwel tot op de centimeter nauwkeurig zelfs: in zijn nieuwe generatie is de CLA immers 4,73 m lang, tegen 4,72 m voor de Model 3. Ook de breedtes zijn gelijk (1,85 m in beide gevallen). Hoewel de CLA zich profileert als een ‘vierdeurs coupé’, is zijn daklijn niet lager dan die van de Amerikaan (1,47 m tegen 1,44 m voor de Model 3). Maar uiteindelijk is het vooral de lengte van de wielbasis van beide die het verschil maakt. De enkel als EV geleverde Tesla Model 3 staat op een bijna 10 cm langere wielbasis (2,88 m tegenover 2,79 m). Voor de CLA, waarvan er ook een versie met verbrandingsmotor komt, is het niet mogelijk om de assen zo ver uit elkaar plaatsen.
En dat verschil is enigszins merkbaar wanneer je achterin plaatsneemt. Passagiers op de achterbank van de Model 3 hebben iets meer ruimte. Maar in beide gevallen moet je rekening houden met een vrij hoge vloer, die je dwingt om met opgetrokken knieën te reizen. Dankzij zijn meer hellende zitvlak ondersteunt de Model 3 echter beter de benen van passagiers achterin. Bij de Mercedes kan je als passagier op de achterbank dan weer makkelijker je voeten kwijt onder de voorste zetels.



Kortom: wat de interieurruimte betreft, begint de confrontatie met een vrij gelijke score. Maar hoe zit het met de kofferruimte?
Ook de ‘frunks’ van beide modellen zijn elkaar waard. Ze kunnen allebei geopend worden zonder op de tast de vergrendeling onder de motorkap te hoeven zoeken. En ze zijn beide royaal, waardoor je een soepele tas extra kan meenemen op vakantie. De CLA beschikt wel over een groter volume: 101 l tegenover 88 l.


Maar de Amerikaan wint nipt het punt voor de praktische aspecten dankzij zijn koffer. Boven de laadvloer is het volume bij beide weliswaar vrij gelijkwaardig. Maar de Tesla Model 3 onderscheidt zich door zijn royale opbergvak onder de laadvloer. Hierin kan je gemakkelijk laadkabels en een extra kleine koffer opbergen. In het minuscule opbergvak onder de vloer van de Mercedes kan je dan weer geen laadkabel stoppen, zelfs al ben je een origami-expert! Kortom: dit extra vak geeft de Model 3 een klein praktisch voordeel. Dat wordt bevestigd door de officiële cijfers: 405 l voor de CLA tegenover 594 l voor de Model 3.




Ergonomie: groot voordeel voor Mercedes
Het verschil is minder groot als we kijken naar de ergonomie van de bestuurderspost van onze twee elektrische concurrenten. Dan gaat het punt meteen naar de Mercedes. Want hoewel de Model 3 al van bij zijn lancering bekend stond om zijn ‘strakke’ bestuurderspost, gaat de nieuwste versie nog een stuk verder. Dit is niet langer minimalistisch... dit is ronduit kaal!

Natuurlijk zullen een aantal liefhebbers van het merk dit als geniaal beschouwen, maar wij zien het vooral als een manier om de productiekost maximaal te drukken. Dat heeft zeker een positieve invloed op de prijs en het gewicht van de auto, maar daar komen we later op terug. Wat de ergonomie betreft, heeft dit niet alleen maar positieve gevolgen... Alleen al de vervanging van de richtingaanwijzerhendel door knoppen op het stuur is genoeg om de gemiddelde bestuurder uit zijn lood te slaan. De Amerikaan die dit heeft goedgekeurd, heeft waarschijnlijk nog nooit in zijn leven een rotonde genomen! Voeg daar nog eens aan toe dat je door submenu's in de centrale tablet moet navigeren en vervolgens met een wieltje op het stuur basisinstellingen zoals de hoogte van het stuur of de achteruitkijkspiegels moet aanpassen, en je begrijpt dat de dagelijkse ergonomie van een Tesla Model 3 snel problematisch kan worden. Temeer omdat de menu's op de grote tablet niet altijd even makkelijk te selecteren zijn tijdens het rijden, gezien de vrij kleine pictogrammen. Met een beetje oefening went natuurlijk alles... Maar laten we zeggen dat wat je als bestuurder ervaart in de Mercedes CLA, meer te maken heeft met een auto dan met een tablet op wielen.

In de CLA zit er nog steeds een scherm voor de ogen van de bestuurder, met daarop rij-informatie. De menu's in de centrale tablet zijn ook ergonomischer ingedeeld (grote pictogrammen, duidelijke structuur, enz.). Voeg daar nog de aanwezigheid aan toe van een fysieke manier om de rijrichting aan te geven, het niveau van regeneratief remmen te bepalen en de ruitenwissers in te schakelen... en je begrijpt dat de CLA de voorkeur krijgt van ‘ouderwetse bestuurders’. Bovendien kan je hier je smartphone aansluiten via Android Auto en Apple Carplay. Kortom: de Mercedes CLA scoort goed wat de ergonomie van het dashboard betreft. Op het vlak van afwerking laat de ‘kleine elektrische Mercedes’ echter wat te wensen over. Een aantal afwerkingen en materialen ogen dan wel aantrekkelijk, er is ook minder hoogwaardig plastic gebruikt. Bovendien waren er in ons testmodel enkele ‘piepjes’ te horen. In deze prijsklasse is dat wat problematisch. Vooral omdat de waargenomen kwaliteit in de Tesla Model 3 aanzienlijk is verbeterd sinds zijn meest recente facelift...
Rijbereik / verbruik: gelijkspel
En dan het cruciale punt van de vergelijking: lukt het de Mercedes CLA met al zijn technische innovaties om de (elektrische) mussendorst van de Model 3 te evenaren? Bijna... Na onze gezamenlijke testrit, die zowel lokale wegen als snelwegen omvatte, en waarbij we ons aan de toegestane maximumsnelheden hielden, noteerden we een reëel verbruik van 13,7 kWh/100 km voor de Model 3 tegen 14,7 kWh/100 km voor de CLA. Onder gelijke omstandigheden verbruikt de Tesla Model 3 Long Range RWD dus nog steeds iets minder dan de CLA 250+. Maar een blik op de inschrijvingsbewijzen onthult wel een aanzienlijk gewichtsverschil: 2.098 kg voor ‘onze’ CLA tegen 1.822 kg voor ‘onze’ Model 3. Een verschil van 276 kg! De CLA slaagt er dus vrij goed in om zijn verbruik onder controle te houden, rekening houdend met zijn meergewicht.

De grote 85,5 kWh-batterij van de Mercedes zorgt in deze omstandigheden voor een reëel rijbereik van 580 km als je alle stroom zou opgebruiken. Tesla communiceert niet officieel over de opslagcapaciteit van zijn batterijen, maar uitgaande van een geschatte capaciteit van 78,8 kWh, komen we uit op een vrijwel identiek reëel rijbereik (ongeveer 575 km) voor de Model 3 Long Range RWD.
Snelladen: voordeel Mercedes
Wat het opladen betreft, hadden we niet de kans laadtijden onder identieke omstandigheden te vergelijken. We zullen het dus moeten doen met de officiële cijfers. In theorie laadt de Mercedes CLA zijn batterijpakket het snelst op. Dankzij zijn 800-volt architectuur kan hij immers in 10 minuten tot 350 km rijbereik ‘bijtanken’ aan een snellaadpaal, met pieken tot 320 kW. Tesla kondigt dan weer aan dat het zijn Model 3 in 15 minuten tot 282 km rijbereik laden, met pieken tot 250 kW. Een (theoretisch) voordeel voor Mercedes dus. Maar in de praktijk moeten we toegeven dat beide modellen snel genoeg kunnen worden opgeladen om de pauzes tijdens lange ritten niet onnodig lang te maken.

Rijplezier: voordeel voor Mercedes
Bij een rustige rijstijl presteren beide concurrenten opnieuw vrij vergelijkbaar. Beide zijn redelijk comfortabel, ondanks een vrij stugge afstemming van de demping. In de Mercedes worden de rolgeluiden gewoon iets beter weggefilterd. Het verschil in rijplezier wordt duidelijker wanneer je het tempo opdrijft. De achterwielaangedreven Model 3 Long Range accelereert krachtiger. Hij is immers niet alleen bijna 300 kg lichter, maar ook iets krachtiger dan de CLA 250+ (235 kW / 320 pk tegen 200 kW / 272 pk). En hoewel de CLA in zijn segment innoveert door gebruik te maken van een transmissie met twee versnellingen, net zoals een Porsche Taycan, accelereert de Duitser dus niet zo snel als de Amerikaan: 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden tegen 5,2 seconden. Maar bij dynamischer rijden houdt de Mercedes zijn koetswerkbewegingen beter onder controle, met bovendien ook een stuurgevoel met een meer natuurlijke feedback. Het enige minpunt is de flinke schok rond de 110 km/u, wanneer de transmissie van versnelling wisselt. Dat verrast een beetje wanneer je sportief rijdt met de CLA.

Prijs: groot voordeel voor Tesla
Tot slot rest er nog de prijs. En hier slaat de balans duidelijk door in het voordeel van Tesla. De Model 3 Long Range RWD wordt in België aangeboden vanaf €45.990. De Mercedes CLA 250+ kost daarentegen minimaal €56.870 in Business Edition. Die prijs loopt echter op tot €63.283 in AMG Line, zoals ons testmodel. Bovendien kan de prijs bij Mercedes nog verder stijgen wanneer je een duik neemt in de lijst met individuele opties of optiepakketten, die veel talrijker zijn dan bij Tesla. Anderzijds wordt het pakket met de ‘volledig zelfrijdende Autopilot’ tegen een torenhoge prijs verkocht bij Tesla (€7.500), net als sommige lakkleuren trouwens (€2.000 voor rood bijvoorbeeld). Ter vergelijking: bij Mercedes kost het ‘Rijassistentie Plus-pakket’ €1.815. En rood slechts €302,50.

Eindoordeel:
Bij een gelijke prijs zou er geen twijfel zijn: de Mercedes CLA is de ‘betere auto’ in vergelijking met de Tesla Model 3. De Mercedes is daarentegen - ondanks zijn veel latere ontwikkeling - niet wezenlijk de ‘betere elektrische auto’ vergeleken met de Amerikaan. Of toch in elk geval niet op het vlak van verbruik en rijbereik. Alleen de 800 volt-architectuur zorgt er in theorie voor dat de Duitser tijdens lange ritten veel sneller kan opladen aan een laadpaal met een vermogen dat hoog genoeg is. De vraag blijft of de CLA 250+ echt bijna 11.000 euro meer waard is dan de Model 3. Maar het zijn vooral de restwaardes en leasetarieven die uiteindelijk zullen helpen om deze vraag te beantwoorden...
