De derde generatie van Mercedes’ compacte SUV zal niet alleen de huidige GLA vervangen, maar ook de volledig elektrische variant: de EQA. Dat betekent dat hij verkrijgbaar wordt met klassieke benzinemotoren én als volledig elektrische wagen met EQ-technologie. Wat weten we daar nu al over?
Hoewel Mercedes nog geen officiële beelden heeft vrijgegeven van de derde generatie van zijn instap-SUV, de GLA, kunnen we ons nu al een goed idee vormen van hoe het ontwerp eruit zal zien. En dat is niet toevallig: de toekomstige instap-SUV van Stuttgart zal namelijk geen grote verrassingen of revolutionaire vernieuwingen brengen. Verwacht een afgeleide van de nieuwe CLA op hogere pootjes. De lijnen, bumpers, lichtblokken en stervormige lichtsignatuur zullen sterk lijken op, of zelfs identiek zijn aan die van de berline en Shooting Brake die we al kennen. Ook het verlichte radiatorrooster zou dichter aanleunen bij dat van deze modellen dan bij dat van de grotere, elektrische GLC. De derde generatie van de Mercedes GLA zal bovendien wat in formaat winnen en dus de kaap van 4,4 meter overschrijden.

Superscreen en sterrenhemeldak op komst?
Hoewel we zijn koetswerk nog niet kennen, weten we wél al hoe het dashboard en interieur eruitzien. Die zullen namelijk identiek zijn aan die van de GLB die recent werd onthuld. De Mercedes GLA zal dus als optie kunnen worden uitgerust met het Superscreen van Mercedes, dat bestaat uit drie schermen. Tegen meerprijs zal de instap-SUV uit Stuttgart ook kunnen profiteren van het panoramisch dak met sterrenhemel, dat we reeds zagen bij zowel de CLA Shooting Brake als de GLB. In tegenstelling tot die laatste zal de toekomstige GLA echter beperkt zijn tot vijf zitplaatsen. De vraag blijft of de achterbank verschuifbaar zal zijn, zoals dat nu het geval is.



Volgende Mercedes GLA op benzine of elektrisch met zo’n 700 km rijbereik
Technisch gezien zal de nieuwe GLA gebouwd worden op het MMA-platform (Mercedes Modular Architecture), net zoals de nieuwe CLA. Daardoor zal de SUV zowel beschikbaar zijn met verbrandingsmotoren als volledig elektrische aandrijving. In de basisversie krijgt hij een mildhybride 1,5 liter-viercilinder benzinemotor met 48V-technologie, goed voor een totaalvermogen van 115 kW (156 pk), 135 kW (184 pk) of 155 kW (211 pk).
Op elektrisch vlak staan minstens drie versies op de planning. Eerst is er een variant met een elektromotor van 165 kW (224 pk) en 335 Nm, gekoppeld aan een batterij van 58 kWh, wat een rijbereik van ongeveer 500 km zou opleveren. Daarnaast komt er een versie met een motor van 200 kW (272 pk) en 335 Nm, of zelfs twee motoren en in totaal 260 kW (354 pk) en 515 Nm, in beide gevallen met een batterij van 85 kWh. In die twee configuraties zou de elektrische Mercedes GLA met EQ-technologie een rijbereik van zo’n 700 km moeten halen.
Wat al deze elektrische versies met elkaar gemeen hebben, is een 800V-architectuur. Die maakt het mogelijk om de batterij van 10 naar 80 procent op te laden in ongeveer twintig minuten. Net als bij de CLA staat er minstens één elektrische AMG-versie op het programma. Plug-inhybride aandrijflijnen komen daarentegen niet terug bij deze derde generatie van de Duitse SUV.

De prijs van de toekomstige Mercedes GLA zal waarschijnlijk hoog liggen bij zijn lancering in 2026...
Hoewel de nieuwe GLB nog in 2025 officieel zal worden voorgesteld, zal het wachten zijn tot 2026 om kennis te maken met de nieuwe Mercedes GLA. Maar heel lang is het niet meer wachten, want de GLA zou wel al in het begin van volgend jaar worden onthuld. Of toch de elektrische versie met de grote batterij. De versies met verbrandingsmotor en de variant met kleinere batterij zouden pas tegen het einde van volgend jaar, of zelfs begin 2027, op de markt komen. Wat we wel al durven vermoeden, is dat zijn populaire SUV-carrosserievorm hem nog net iets duurder zal maken dan de nieuwe CLA. De prijs van de toekomstige Mercedes GLA zou in elektrische vorm dan ook boven de 50.000 euro kunnen starten, en als hybride boven de 45.000 euro.












