Mercedes en BMW proberen elkaar continu af te troeven. Kijk maar naar de lanceringen van sommige nieuwe modellen: de nieuwste E-Klasse en 5 Reeks kwamen bijna op hetzelfde moment uit. Op het laatste autosalon van München hadden beide merken opnieuw grote primeurs mee. De nieuwe BMW iX3 2026 vertegenwoordigt het begin van een nieuwe generatie elektrische modellen, de Neue Klasse. En de Mercedes GLC met EQ-technologie is ook een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de oude EQC. Maar welke van de twee moet je kiezen?
Design: klassiek maar lumineus, of futuristisch?
Het ontwerp van een auto is natuurlijk een subjectief gegeven, dus een duidelijke winnaar kunnen we hier niet aanduiden. Maar we kunnen wel de verschillende designrichtingen bespreken van beide modellen. Mercedes is met de GLC EQ duidelijk de herkenbare richting uitgegaan. Frontaal is de elektrische SUV meteen herkenbaar als “middelgrote SUV van Mercedes”. Opvallend is wel de lichtgevende grille, met 942 lichtpuntjes, en de dikke lichtstrook achteraan, in tegenstelling tot de fijnere lichtblokken die we gewend zijn van het merk.
En opvallend genoeg... heeft BMW gekozen voor een vergelijkbare achterzijde! Ook hier zien we grote lichtblokken met geanimeerde LED-clusters. Maar verder is de nieuwe iX3 wel grondig verschillend van de GLC EQ, en van wat we gewoon zijn van BMW. De scherpe neus maakt definitief komaf met de ‘Angel Eyes’ van vroeger, maar de verticale niergrille is wel historisch verantwoord. Tenslotte is er nog een klein verschil qua formaat. De Mercedes GLC met EQ-technologie is 4,845 m lang, 1,913 meter breed en 1,644 m hoog, op een wielbasis van 2,972 m. De BMW iX3 is iets compacter: 4,782 m lang, 1,895 m breed en 1,635 m hoog. Ook de wielbasis is iets korter: 2,897 m.




Binnenruimte: voordeel voor Mercedes
Zowel Mercedes en BMW hebben duidelijk hun best gedaan om geen (of toch minder) compromissen te maken op het vlak van praktische eigenschappen met hun nieuwe elektrische SUV’s. Beide modellen hebben dus een ruime koffer plus een handige frunk, veel zitruimte en een nuttig trekvermogen. Maar de iets grotere Mercedes GLC EQ biedt ook iets meer ruimte aan boord. De koffer van de GLC EQ is 570 tot 1.740 liter groot, tegenover 520 tot 1.750 liter voor de BMW iX3 2026. Zelfs de frunk is wat groter: 100 liter in de Mercedes en 58 liter in de BMW. De GLC EQ kan bovendien tot 2,4 ton zware aanhangwagens trekken, tegenover 2 ton in de nieuwe BMW iX3.
Beide merken hebben nog niet alle geheimen prijsgegeven over de zitruimte van hun nieuwe elektrische SUV’s, dus om te weten welke het meeste ruimte biedt op de achterbank, zal je nog even moeten wachten op onze tests van de BMW iX3 2026 en de Mercedes GLC EQ...




Technologie: overheersend Hyperscreen of Panoramic iDrive
Op vlak van technologie is het opnieuw een kwestie van voorkeur – toch tot wanneer we de kwaliteit van beide interpretaties in levenden lijve kunnen bepalen. Mercedes heeft alles ingezet op meer en grotere displays, waarbij de GLC EQ nog een stap verder gaat dan de nieuwe elektrische CLA. Standaard krijg je een bestuurdersdisplay van 10,25 inch, een infotainmentscherm van 14 inch en een “digitaal geanimeerd sierpaneel” voor de passagier. Volgens ons is dat dezelfde hardware als het optionele passagiersscherm, maar dan zonder de mogelijkheid om de functies ervan te gebruiken.
En als je nog meer bijbetaalt, krijg je de nieuwe generatie MBUX Hyperscreen: een enorm paneel van 39,1 inch over de hele breedte van het dashboard. Dat bestaat nu ook echt volledig uit één groot digitaal display (of mogelijk verschillende displays die naadloos in elkaar overgaan), in tegenstelling tot een behuizing met drie schermen zoals bij de EQS of E-Klasse. In de CLA vonden we de overheersende display al voor veel afleiding zorgen, dus we zijn benieuwd of de digitale omgeving van de GLC natuurlijker aanvoelt. Maar het zijn geen OLED-schermen, dus de inactieve delen kunnen niet volledig worden verduisterd.
De BMW iX3 is voor een meer subtiele, maar daarom niet minder vernieuwende aanpak gegaan. Het nieuwe systeem heet ‘Panoramic iDrive’ en bestaat uit een laag maar breed scherm over de volledige breedte van het dashboard, net onder de voorruit. Daarop krijg je alle essentiele rij-informatie te zien. Centraal zit dan weer een meer “traditioneel” aanraakscherm voor de infotainmentfuncties. Het heeft nu wel de vorm van een parallellogram, wat volgens BMW de meest essentiële functies gemakkelijker bereikbaar maakt van achter het stuur. Het is minder revolutionair, maar misschien wel meer rustgevend?


Autonomie en opladen: voordeel voor BMW (op papier)
Zowel de BMW iX3 als de Mercedes GLC met EQ-technologie hebben ingezet op 800 V-technologie voor de batterij, wat voor meer efficiëntie en vooral een hogere laadsnelheid moet zorgen. BMW lijkt, toch op papier, beter zijn huiswerk te hebben gedaan. Ondanks de kortere wielbasis van de iX3, heeft hij wel een grotere batterij: tot 108,7 kWh netto, tegenover 94 kWh voor de GLC EQ. Dat levert hem een grotere WLTP-actieradius op: tot 805 km voor de iX3 50 xDrive, tegenover een nog steeds meer dan respectabele 713 km voor de Mercedes GLC 400 4Matic.
En ook op vlak van laadsnelheid heeft BMW het voordeel te pakken. De iX3 kan tot 400 kW accepteren aan een geschikte DC-snellader, tegenover 330 kW voor de GLC EQ. Snelladen van 10 tot 80% duurt wel even lang voor beide modellen: 21 minuten. Maar de BMW zou in die tijd dus wel iets meer kilometers rijbereik moeten recupereren. Merk op dat beide modellen wel zijn uitgerust met bidirectioneel laden, waarmee ze als stroombron kunnen dienen voor externe apparaten (V2L), je huis (V2H) of het elektriciteitsnet (V2G).


Conclusie: lichte voorsprong voor de BMW iX3?
Het is nog wachten op de volledige prijslijsten, en natuurlijk onze rij-indrukken, om een definitief oordeel te kunnen vellen. Maar wat vaststaat, is dat zowel de nieuwe BMW iX3 en de Mercedes GLC met EQ-technologie een grote stap voorwaarts hebben gezet ten opzichte van de vorige generatie elektrische modellen van beide merken. Beide modellen maken nu nog amper compromissen ten opzichte van hun tegenhangers met verbrandingsmotoren. Op papier lijken vooral de elektrische prestaties van de iX3 beter te zijn dan die van de GLC EQ, maar die laatste slaat dan weer terug met meer binnenruimte. Het belooft dus een spannende strijd te worden!