Heb je kinderen (of gewoon veel ruimte nodig) en mag je een bedrijfswagen kiezen, maar ben je niet zo’n fan van SUV’s? Dan blijft de klassieke break een goede oplossing. Je krijgt nog steeds veel binnenruimte, maar de rijervaring én het verbruik zijn meestal beter dan bij een equivalente SUV. Zowel BMW als Mercedes hebben hun grote reisbreaks voorzien van meerdere plug-inhybride (PHEV) aandrijflijnen. Vandaag richten we ons op de BMW 530e Touring en de Mercedes E 300 e Break. Welke moet je kiezen als je op zoek bent naar veel comfort, ruimte en een groot elektrisch rijbereik?
Praktisch: BMW is groter en heeft een meer praktische koffer
De nieuwste BMW 5 Reeks Touring 2024 is flink gegroeid ten opzichte van de vorige generatie en meet nu 5,06 meter lang. Daarmee is hij maar liefst 11,1 cm langer dan de Mercedes E-Klasse Break 2024, wat hem iets minder gemakkelijk maakt om in te parkeren of in krappe garages. Het voordeel is wel dat de plug-inhybride 5 Reeks Touring wél een vlakke koffer heeft, in tegenstelling tot de bult in de koffer van de E-Klasse Break, door zijn grote batterij. Ook het volume is groter in de BMW: 570 tot 1.700 liter, tegenover 460 tot 1.675 liter in de Mercedes. Qua zitruimte liggen beide modellen dichter bij elkaar, met misschien iets meer plek op de achterbank van de E-Klasse.




Interieur: meer luxegevoel in de Mercedes
De nieuwe Mercedes E-Klasse heeft de lat opnieuw hoger gelegd qua luxegevoel aan boord. Zijn kwalitatieve materialen, moderne technologie en hoogwaardige afwerking doen hem aanvoelen als een mini-S-Klasse. Vergeleken met de Mercedes, doet het interieur van de BMW 5 Reeks een beetje ‘gewoontjes’ aan. De meest recente modellen van BMW hebben een meer minimalistisch interieur gekregen, dat er niet even ‘premium’ uitziet zoals het prijskaartje zou doen vermoeden. Ook de nieuwste generatie van BMW’s infotainmentsysteem zorgt voor meer frustraties dan vroeger, want je moet vaker swipen en dus je aandacht van de weg halen om te vinden wat je zoekt. Voordeel Mercedes, dus.


Autonomie: E-Klasse rijdt verder op een volle batterij
Hier is het voordeel van de Mercedes E-Klasse Break PHEV duidelijk: dankzij zijn enorme batterij van 25,4 kWh haalt hij een elektrische autonomie tot wel 113 km volgens de WLTP-normen. Dat is dan weer het voordeel van die bult in de koffer te hebben. Maar ook de nieuwste BMW 530e Touring doet het niet slecht: met een batterij van 19,4 kWh kan hij tot 98 km elektrisch rijden. In de praktijk kan je zo’n 90 km elektrisch rijden in de E-Klasse voor hij zijn benzinemotor nodig heeft, in de BMW is dat eerder 65 à 70 km. Wat nog steeds erg praktisch is voor de meeste dagelijkse ritten.


RIjgedrag: BMW is dynamischer, Mercedes is comfortabeler
Hier worden de vooroordelen bevestigd die je zou associëren met de merken uit München en Stuttgart. De BMW 5 Reeks Touring rijdt iets dynamischer dan zijn rivaal. Je hebt meer het gevoel ‘verbonden’ te zijn met de auto, en ook het samenspel tussen de benzine- en elektromotor verloopt iets harmonieuzer. In de Mercedes E-Klasse Break PHEV hadden we eerder het gevoel dat je ofwel elektrisch, ofwel op benzine rijdt. En ook in de bochten voelt de Mercedes wat zwaarder aan, al scheelt het gewicht maar 70 kg (2.135 kg voor de E 300 e, 2.065 kg voor de 530e Touring). Daar krijg je wel een zachtere ophanging voor terug, die werkelijk alle imperfecties van het asfalt gladstrijkt. In deze categorie hangt het er dus van af waar je voorkeur naartoe gaat!


Prijs: BMW is iets goedkoper
De BMW 530e Touring is verkrijgbaar vanaf 73.550 euro in België. Niet goedkoop, maar gelukkig is de basisuitrusting vrij compleet en hoef je niet al te veel opties aan te vinken om een mooi uitgeruste wagen te hebben. Voor ongeveer 80.000 euro ben je wel klaar. De Mercedes E 300 e Break is iets duurder: vanaf 77.803 euro. Dan heb je wel al de Luxury Line, die standaard nog iets beter is uitgerust dan de BMW. Het uiteindelijke verschil met opties inbegrepen, komt dus uit op een paar duizenden euro’s. Dan zal de uiteindelijke prijswinnaar vooral afhangen van hoeveel korting je krijgt van de dealer. Maar op papier heeft BMW dus een klein voordeel.


Conclusie: ex aequo
Het is duidelijk dat Mercedes en BMW aan elkaar gewaagd zijn in het segment van de grote reisbreaks, een segment waarin beide merken al decennia aan ervaring hebben opgebouwd. De nieuwste 5 Reeks Touring en E-Klasse Break zijn niet enkel rond dezelfde periode uitgebracht, ze ontlopen elkaar nauwelijks in een rechtstreekse vergelijking. Je uiteindelijke keuze zal dus moeten afhangen van jouw persoonlijke voorkeur. Hecht je meer waarde aan rijplezier en een praktische koffer, dan is de BMW 530e Touring hier de winnaar. Maar wil je vooral een comfortabele auto met de nieuwste technologie aan boord, dan heeft de Mercedes E 300 e Break een streepje voor. Maar het scheelt echt niet veel!