ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/21

BMW 530e Touring vs. Mercedes E-Klasse Break PHEV: welke plug-in break kiezen?

Op zoek naar een ruime en comfortabele break met een plug-inhybride motor? Dan zijn de BMW 530e Touring en de Mercedes E-Klasse Break twee van de beste opties op de markt. Laten we beide hybride breaks eens vergelijken!

Écrit par Yeelen Möller

25 Juillet 2025

Publicité

Heb je kinderen (of gewoon veel ruimte nodig) en mag je een bedrijfswagen kiezen, maar ben je niet zo’n fan van SUV’s? Dan blijft de klassieke break een goede oplossing. Je krijgt nog steeds veel binnenruimte, maar de rijervaring én het verbruik zijn meestal beter dan bij een equivalente SUV. Zowel BMW als Mercedes hebben hun grote reisbreaks voorzien van meerdere plug-inhybride (PHEV) aandrijflijnen. Vandaag richten we ons op de BMW 530e Touring en de Mercedes E 300 e Break. Welke moet je kiezen als je op zoek bent naar veel comfort, ruimte en een groot elektrisch rijbereik?

Praktisch: BMW is groter en heeft een meer praktische koffer

De nieuwste BMW 5 Reeks Touring 2024 is flink gegroeid ten opzichte van de vorige generatie en meet nu 5,06 meter lang. Daarmee is hij maar liefst 11,1 cm langer dan de Mercedes E-Klasse Break 2024, wat hem iets minder gemakkelijk maakt om in te parkeren of in krappe garages. Het voordeel is wel dat de plug-inhybride 5 Reeks Touring wél een vlakke koffer heeft, in tegenstelling tot de bult in de koffer van de E-Klasse Break, door zijn grote batterij. Ook het volume is groter in de BMW: 570 tot 1.700 liter, tegenover 460 tot 1.675 liter in de Mercedes. Qua zitruimte liggen beide modellen dichter bij elkaar, met misschien iets meer plek op de achterbank van de E-Klasse.

Kofferbak van BMW X5 met neergeklapte stoelen en beige lederen interieur. Ruime kofferbak van een BMW i5, achterstoelen neergeklapt voor extra opslag. Ruim interieur van een Volvo met beige leren stoelen en panoramisch dak. Luxe SUV-interieur met leren stoelen en panoramisch glazen dak.
Publicité

Interieur: meer luxegevoel in de Mercedes

De nieuwe Mercedes E-Klasse heeft de lat opnieuw hoger gelegd qua luxegevoel aan boord. Zijn kwalitatieve materialen, moderne technologie en hoogwaardige afwerking doen hem aanvoelen als een mini-S-Klasse. Vergeleken met de Mercedes, doet het interieur van de BMW 5 Reeks een beetje ‘gewoontjes’ aan. De meest recente modellen van BMW hebben een meer minimalistisch interieur gekregen, dat er niet even ‘premium’ uitziet zoals het prijskaartje zou doen vermoeden. Ook de nieuwste generatie van BMW’s infotainmentsysteem zorgt voor meer frustraties dan vroeger, want je moet vaker swipen en dus je aandacht van de weg halen om te vinden wat je zoekt. Voordeel Mercedes, dus.

Interieur van de Mercedes-Benz EQS met geavanceerd digitaal dashboard en moderne stuurwielen. Moderne interieur van de BMW 7 Serie met digitaal dashboard en stijlvol stuur.
Publicité

Autonomie: E-Klasse rijdt verder op een volle batterij

Hier is het voordeel van de Mercedes E-Klasse Break PHEV duidelijk: dankzij zijn enorme batterij van 25,4 kWh haalt hij een elektrische autonomie tot wel 113 km volgens de WLTP-normen. Dat is dan weer het voordeel van die bult in de koffer te hebben. Maar ook de nieuwste BMW 530e Touring doet het niet slecht: met een batterij van 19,4 kWh kan hij tot 98 km elektrisch rijden. In de praktijk kan je zo’n 90 km elektrisch rijden in de E-Klasse voor hij zijn benzinemotor nodig heeft, in de BMW is dat eerder 65 à 70 km. Wat nog steeds erg praktisch is voor de meeste dagelijkse ritten.

Mercedes-Benz E 300d stationwagen op landweg, dynamische achterkant bewolkte dag. Elektrische BMW i5 Touring rijdt op landelijke weg, deels bewolkte lucht.
Publicité

RIjgedrag: BMW is dynamischer, Mercedes is comfortabeler

Hier worden de vooroordelen bevestigd die je zou associëren met de merken uit München en Stuttgart. De BMW 5 Reeks Touring rijdt iets dynamischer dan zijn rivaal. Je hebt meer het gevoel ‘verbonden’ te zijn met de auto, en ook het samenspel tussen de benzine- en elektromotor verloopt iets harmonieuzer. In de Mercedes E-Klasse Break PHEV hadden we eerder het gevoel dat je ofwel elektrisch, ofwel op benzine rijdt. En ook in de bochten voelt de Mercedes wat zwaarder aan, al scheelt het gewicht maar 70 kg (2.135 kg voor de E 300 e, 2.065 kg voor de 530e Touring). Daar krijg je wel een zachtere ophanging voor terug, die werkelijk alle imperfecties van het asfalt gladstrijkt. In deze categorie hangt het er dus van af waar je voorkeur naartoe gaat!

Rijdende Mercedes-Benz op een weg, met bewolkte lucht op de achtergrond. Witte BMW 5 Serie Touring rijdend op landweg, bewolkte lucht.
Publicité

Prijs: BMW is iets goedkoper

De BMW 530e Touring is verkrijgbaar vanaf 73.550 euro in België. Niet goedkoop, maar gelukkig is de basisuitrusting vrij compleet en hoef je niet al te veel opties aan te vinken om een mooi uitgeruste wagen te hebben. Voor ongeveer 80.000 euro ben je wel klaar. De Mercedes E 300 e Break is iets duurder: vanaf 77.803 euro. Dan heb je wel al de Luxury Line, die standaard nog iets beter is uitgerust dan de BMW. Het uiteindelijke verschil met opties inbegrepen, komt dus uit op een paar duizenden euro’s. Dan zal de uiteindelijke prijswinnaar vooral afhangen van hoeveel korting je krijgt van de dealer. Maar op papier heeft BMW dus een klein voordeel.

Opvallende LED-achterlichten van een moderne SUV op een parkeerplaats. Achterlichten van BMW 530e hybride, modern design en kenmerkende lijnen.
Publicité

Conclusie: ex aequo

Het is duidelijk dat Mercedes en BMW aan elkaar gewaagd zijn in het segment van de grote reisbreaks, een segment waarin beide merken al decennia aan ervaring hebben opgebouwd. De nieuwste 5 Reeks Touring en E-Klasse Break zijn niet enkel rond dezelfde periode uitgebracht, ze ontlopen elkaar nauwelijks in een rechtstreekse vergelijking. Je uiteindelijke keuze zal dus moeten afhangen van jouw persoonlijke voorkeur. Hecht je meer waarde aan rijplezier en een praktische koffer, dan is de BMW 530e Touring hier de winnaar. Maar wil je vooral een comfortabele auto met de nieuwste technologie aan boord, dan heeft de Mercedes E 300 e Break een streepje voor. Maar het scheelt echt niet veel!

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Photos: Vroom, Sébastien Vanhouche

Publicité

Acheter une BMW 5 Reeks ou une voiture similaire

BMW

530

26 599 €

2018

86 616 km

Hybride

252 ch

Automatique

46 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

530

37 799 €

2021

94 534 km

Hybride

292 ch

Automatique

36 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

530

39 199 €

2023

89 185 km

Hybride

292 ch

Automatique

39 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

530

48 899 €

2023

38 970 km

Hybride

184 ch

Automatique

44 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

-

BMW

545

38 599 €

2021

113 454 km

Hybride

394 ch

Automatique

41 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

520

35 949 €

2022

79 378 km

Diesel

190 ch

Automatique

113 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

520

38 549 €

2022

61 160 km

Hybride

163 ch

Automatique

113 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

520

54 899 €

2024

31 651 km

Essence

190 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass