Plug-in hybrides waren fiscaal zeer interessant voor wagenparken in ons land, maar de situatie is in de afgelopen jaren al meerdere keren gewijzigd. Eerst door de hervorming Van Peteghem in 2023 die een sterke progressieve vermindering van de aftrekbaarheid van dit type aandrijflijnen installeerde om 100% elektrische voertuigen te bevorderen. Maar verrassend genoeg kondigde de regering Arizona in april 2025 een koerswijziging aan en verlengde ze de fiscale voordelen voor plug-in hybride voertuigen. Een aanleiding voor ons om opnieuw een auto ter hand te nemen waarvan we dachten hem niet snel terug te zien: een Mercedes plug-in hybride diesel.

Advertentie
Advertentie

Benzine, diesel, hybride of elektrisch

Wat aandrijflijnen betreft, heeft de Mercedes E-Klasse voor ieders smaak wat te bieden: benzine van 204 tot 381 pk, diesel van 163 tot 367 pk, plug-in hybride benzine van 313 tot 585 pk (in AMG-uitvoering) en plug-in hybride diesel van 313 pk. En voor wie een 100% elektrische berline wil, heeft Mercedes ook een antwoord met de EQE en zijn rijbereik tot 686 km.

Met de batterij van een kleine elektrische auto

Voor deze test kozen we de E300de break; een versie met een plug-in hybride op diesel die het beste van beide werelden belooft: een mooi rijbereik in volledig elektrische modus en het matige verbruik van een diesel zodra de batterij leeg is. Om een groot rijbereik te kunnen garanderen, voorziet Mercedes de E300de (net als zijn E300e plug-in hybride benzineversie trouwens) simpelweg van een enorme batterij. Die heeft in dit geval een capaciteit van 25,4 kWh bruto (19,53 kWh netto). Dat is bijna evenveel als een kleine 100% elektrische auto zoals de BYD Dolphin Surf of de Dacia Spring...

Stijlvolle Mercedes E-Klasse Break voor glazen gebouw op zonnige dag.
Ruime kofferbak van een Lexus LC 500h met stijlvolle, georganiseerde opbergtassen.
Digitaal dashboard van een moderne auto met snelheids- en toerentellerweergave.
Advertentie
Advertentie

Theoretisch elektrisch rijbereik van 100 km

Afhankelijk van de versie slaagt de Mercedes E300de er zo in een officieel rijbereik van 93 tot 107 km te behalen in 100% elektrische rijmodus. Qua CO2-uitstoot vertaalt zich dit in slechts 12 tot 17 g/km volgens de Euro 6e-norm. De aandrijving is ook niet mis met een viercilinder 2,0-l dieselmotor van 197 pk gekoppeld aan een elektromotor van 129 pk voor een gecombineerd vermogen van 313 pk en een koppel van 440 Nm. Daarmee is deze grote break verrassend snel: slechts 6,6 seconden heeft hij nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan en hij haalt een topsnelheid van 225 km/u.

± 85 km elektrisch rijbereik in de praktijk

Onze testwagen, een E300de break AMG Line, is gehomologeerd voor een rijbereik van precies 102 km zonder de minste CO2-uitstoot. In de praktijk konden we tijdens onze test, uitgevoerd bij lenteachtige weersomstandigheden, een eerste rit van slechts 58 km afleggen voordat de batterij leeg was, met een gemiddeld verbruik van 32 kWh/100 km. Een tweede, minder veeleisende rit liet echter veel betere resultaten zien met een werkelijk rijbereik van 87 km en een gemiddelde van 21 kWh/100 km.

Mercedes-Benz A-Klasse op een groene landweg.
Achterlichten en badge van een grijze Mercedes E 300 de, Europese nummerplaat zichtbaar.

De efficiëntie van de dieselmotor voor meer dan 1.100 km rijbereik

Het voordeel van deze E300de-versie is dat men kan rekenen op de gebruikelijke efficiëntie van dieselmotoren om te voorkomen dat het verbruik explodeert zodra de batterij leeg is, zoals dat soms het geval is. Mercedes belooft dat het verbruik met lege batterij de 6 l/100 km niet overschrijdt. In de praktijk noteerden we gemiddeld 5,7 l/100 km en amper 4,5 l/100 km op een snelwegtraject. Genoeg om een zeer comfortabel rijbereik van 1.100 km mogelijk te maken met één enkele tank vol diesel.

Snel opladen!

Tot slot eindigen we met een ander interessant aspect van deze Mercedes E300de: zijn laadcapaciteit. Die bereikt 11 kW op wisselstroom-laders, wat volledig opladen in iets meer dan 2 uur mogelijk maakt. Maar de batterij kan ook worden opgeladen met gelijkstroom aan een snellader tot een maximale snelheid van 55 kW. De batterij kan dan in slechts 30 minuten worden opgeladen. Handig om weer van een grote elektrische actieradius te genieten na een korte pauze tijdens lange ritten.

Advertentie
Advertentie