of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Jean-Francois Christiaens

22 MEI 2025

Test: BYD Dolphin Surf, de beste ‘betaalbare’ elektrische stadswagen?

De Chinese reus BYD blijft zijn elektrische web door Europa weven. Zijn nieuwe wapen: de Dolphin Surf, een elektrische stadsauto met misschien wel een onklopbare prijs-kwaliteitverhouding!

{"fr":"BYD jaune vif circulant devant un mur de graffitis colorés en arrière-plan urbain.","nl":"Felgele BYD rijdt langs kleurrijke graffiti muur in stedelijke omgeving."}
{"fr":"MG4 électrique jaune vif roulant devant un mur de graffitis colorés.","nl":"Felgele MG4 elektrische wagen rijdt langs een kleurrijke graffiti muur."}

"BYD blijft indruk maken met de prijs-kwaliteitverhouding van zijn elektrische modellen. Deze Dolphin Surf is in ieder geval de nieuwe referentie voor ‘betaalbare’ elektrische stadswagens."

De BYD-saga verdient haast een Netflix-serie over het duizelingwekkende succesverhaal van het merk! Het bedrijf werd pas in 1995 opgericht, slechts een ogenblik in de context van de traditionele autogroepen, en begon als simpele batterijfabrikant. Vandaag heeft de Chinese reus een indrukwekkende mondiale invloed bereikt. De divisie BYD Auto werd in 2003 gelanceerd en is nu al de wereldwijde nummer één in elektrische en plug-in hybride modellen. Het merk nadert zelfs de wereldwijde verkoop van giganten als Toyota en Volkswagen… over alle motorisaties heen! Ook in Europa wint BYD snel terrein. Deze Dolphin Surf is al het achtste volledig elektrische model dat het Chinese merk hier lanceert… in slechts drie jaar tijd!

Advertentie
Advertentie

Design

Minder dan 4 meter en 25.000 euro

De missie van de Dolphin Surf is simpel: alle kwaliteiten van de recente elektrische modellen van BYD bieden, maar dan in een kleiner formaat. En vooral tegen een nog lagere prijs. Kortom: elektrische mobiliteit toegankelijk maken voor alle huishoudens en particuliere klanten, en niet enkel voor professionals met een bedrijfswagen.

Dit is echter niet de eerste ‘goedkope’ elektrische wagen op de Europese markt. De Dacia Spring en Leapmotor T03 hebben bijvoorbeeld al de weg vrijgemaakt, met prijzen onder de 20.000 euro. De BYD Dolphin Surf heeft niet als doel de goedkoopste elektrische auto op de markt te worden. Met dit model mikt BYD op een meer polyvalente en minder “basic” insteek, met dan vooral de Hyundai Inster, Citroën ë-C3 en Fiat Grande Panda in het vizier. Maar de prijzen blijven wel nog steeds onder de 25.000 euro.

BYD Seagull wordt Dolphin

Deze BYD Dolphin Surf is daarmee de duurdere Europese versie van de BYD Seagull, een goedkope elektrische stadswagen die sinds zijn lancering een hit is geworden in China. BYD heeft er al bijna een miljoen exemplaren van verkocht! Uiteindelijk heeft BYD besloten de naam van deze zeemeeuw niet te gebruiken in Europa. Hier wordt het model de meest compacte en ‘speelse’ telg van de Dolphin-familie.

Lamborghini Urus in zakformaat?

Op praktisch vlak heeft de Dolphin Surf ideale afmetingen om de stad te doorkruisen: 3,99 m lang, 1,72 m breed en 1,59 m hoog. Maar hij kan ook rekenen op behoorlijk scherpe lijnen om te verleiden. De neus doet met zijn dreigende look haast denken aan een mini-Lamborghini Urus of Lotus Eletre… met een beetje verbeelding, natuurlijk.

Het profiel wordt opgefleurd door een oplopende gordellijn in combinatie met een zwevend dak, dat optisch wordt verlengd door een sportief ogende spoiler. De achterzijde rekent op een LED-lichtsignatuur over de hele breedte van de elektrische stadswagen om zijn ‘premium’ uitstraling te versterken.

Lime Green is standaard om meer op te vallen

De Lime Green-lak die BYD standaard aanbiedt op de Dolphin Surf onderstreept zijn ambitie als stadswagen die niet wil opgaan in de massa. Zal hij daarmee ons straatbeeld wat opfleuren, of zullen de klanten toch kiezen voor zwart, wit of hemelblauw? Voor de volledigheid geven we nog mee dat de Dolphin Surf altijd lichtmetalen velgen krijgt en dus geen stalen exemplaren met wieldoppen. De velgmaat is 15 of 16 inch, afhankelijk van de uitvoering.

 

Beleving

4 echte zitplaatsen en 308 liter kofferruimte

Gezien zijn compacte afmetingen is de BYD Dolphin Surf een vierzitter, en geen vijfzitter. Dat is niet per se een verrassing. Maar dankzij zijn achterdeuren en zijn relatief lange wielbasis (2,5 m) is er wel echt plaats aan boord om vier volwassenen comfortabel te laten zitten. En dat terwijl de koffer nog vrij ruim is voor het segment: 308 liter. Er is geen frunk, maar onder de bodem in de koffer is er nog een extra opbergruimte voor de laadkabels. De modulariteit van de binnenruimte is echter vrij basic, met enkel een in twee delen (50/50) neerklapbare achterbank om het totale laadvolume te doen toenemen tot 1.037 liter. De Hyundai Inster, met zijn verschuifbare achterzetels en zijn neerklapbare voorzetels, blijft daarmee de meest flexibele auto in dit segment.

Voor gezinnen zijn er ook drie Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes: twee op de achterbank en nog één op de passagierszetel vooraan.

Verzorgde afwerking, en vooral…

Hoewel er natuurlijk een aantal harde en holle plastics te vinden zijn aan boord, waarderen we wel de relatief hoogwaardige zorg die is besteed aan de afwerking. Het interieur van de Dolphin Surf is, net als zijn uiterlijk en de sportieve voorzetels, behoorlijk netjes. De zones waar je contact mee hebt, zoals de deurpanelen en de centrale armsteun, zijn afgewerkt met zachte materialen en geven een vrij kwalitatieve indruk voor het segment.

… een complete uitrusting!

Maar het is vooral op het vlak van uitrusting dat de BYD Dolphin Surf als referentie geldt in zijn categorie. Alle versies zijn standaard uitgerust met tal van moderne rijhulpsystemen (ADAS), zoals adaptive cruise control, een noodremhulp, actieve rijstrookassistent en een grootlichtassistent. Ook standaard zijn het draaibare centrale aanraakscherm van 10,1 inch, parkeersensoren achteraan en een achteruitrijcamera, sleutelloos instappen en starten (met NFC-functie om ook je smartphone of smartwatch te kunnen gebruiken), airco en zelfs een V2L-functie om externe elektrische apparaten te kunnen aansluiten op de auto (tot 3,3 kW). De duurdere versies krijgen daarbovenop ook nog een 360°-camerasysteem, verwarmde zetels of een inductielader voor smartphones.

Overijverige aandachtsmonitor

In gebruik blijkt het infotainmentsysteem behoorlijk capabel. De mogelijkheid om het centrale scherm van liggend naar staand te draaien, een typisch BYD-kenmerk, blijft eerder een gimmick en is niet echt nuttig. Vooral omdat het scherm automatisch terugkeert naar landschapmodus wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt. Beide functies zijn trouwens draadloos beschikbaar en de sneltoetsen voor de klimaatcontrole blijven zichtbaar onderaan het scherm.

De aandachtsmonitor, die werkt met een camera in de voorruitstijl, blijkt echter iets te ijverig in gebruik. Als je even naar de digitale cockpit kijkt om je gemiddelde verbruik te controleren, krijg je al een waarschuwing te horen en zien (waarbij de boodschap ook de informatie waarnaar je op zoek was blokkeert…). Naast dit ergerlijke detail vonden we de complete weergave van het bestuurdersdisplay van 7 inch wel aangenaam, net als de snelle reacties van het centrale aanraakscherm. Alleen jammer dat sommige voertuigfuncties, zoals de intensiteit van het regeneratief remmen, enkel toegankelijk zijn via de Tesla-achtige menu’s en niet via een sneltoets.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

e-Platform 3.0

BYD beknibbelt ook niet op de technologie van het kleinste model in zijn gamma. De Dolphin Surf staat, net als de Atto 2, op het nieuwste e-Platform 3.0 van de Chinese groep. Daarmee erft hij de eerste in serie geproduceerde ‘8-in-1’ elektrische aandrijfunit ter wereld. Dat combineert de motor, de transmissie, boordlader, DC-omvormer, hoogspanningsverdeler, het batterijbeheer, de controle-unit van de wagen en van de motor in één enkele module om het geheel zo compact mogelijk te houden.

Vlotte prestaties voor de Comfort

De elektromotor wordt in twee vermogensniveaus aangeboden. De Active- en Boost-versies van de BYD Dolphin Surf leveren 65 kW (88 pk) en 175 Nm koppel. De topversie Comfort, zoals ons testmodel, biedt bijna het dubbele! Het piekvermogen bedraagt in dit geval namelijk 115 kW (156 pk) en 210 Nm koppel. Daarmee voelt de BYD Dolphin Surf Comfort zeer vlot en responsief aan onderweg. De prestaties zijn op papier misschien niet overweldigend voor een stadswagentje met bijna 160 pk, met een 0-100 km/u in 9,1 seconden en een top van 150 km/u. Maar je komt nooit kracht tekort, zowel om in te halen als om de snelweg op te gaan.

Naast deze twee vermogensniveaus zijn er ook twee batterijgroottes te vinden in de bodem van de Dolphin Surf. In beide gevallen gaat het om de fameuze ‘Blade’-batterij van BYD, die extreem veilig moet zijn. Het is een LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat) met een capaciteit van 30 kWh in de basisversie Active, of 43,2 kWh voor de Boost- en Comfort-versies.

Hoeveel autonomie heeft de BYD Dolphin Surf?

De kleinste batterij geeft de Chinese elektrische stadswagen een WLTP-autonomie van 220 km, tegenover meer dan 300 km voor de grotere batterij (322 km WLTP voor de Boost en 310 km voor de topversie Comfort). In de stadscyclus WLTP City, waar deze kleine BYD het vaakst zal rijden, haalt de Dolphin Surf respectievelijk zelfs meer dan 300 km en 500 km actieradius.

Aan het einde van onze testrit, op een glooiend parcours bij helder weer, noteerden we een gemiddeld stroomverbruik van 11,3 kWh/100 km op de boordcomputer. Met een rustig rijgedrag kan je dus rekenen op een autonomie van meer dan 300 km met de ‘grote’ batterij.

Niet enkel goed in de stad

Onderweg konden we het redelijk geslaagde compromis tussen comfort en wegligging waarderen. Toegegeven, korte oneffenheden en andere vervormingen in het asfalt worden soms nogal droog weggewerkt door de ophanging. Maar voor een stadsauto is de demping wel geslaagd, zeker gezien de stabiele wegligging. De BYD Dolphin Surf blijft aangenaam bij dynamisch rijden en het algemene comfortniveau blijft acceptabel, zelfs op de snelweg. Kortom, een veelzijdige stadsauto die niet beperkt hoeft te blijven tot de bebouwde kom.

85 kW DC

Voor langere ritten is het gelukkig mogelijk om de batterij redelijk snel op te laden, dankzij een laadvermogen van 85 kW DC (65 kW voor de kleinere batterij van 30 kWh). Daarmee kan je van 10 tot 80% bijladen in 30 minuten. Alle versies beschikken bovendien over een driefasige boordlader van 11 kW, waarmee je ook aan een gewone laadpaal niet lang hoeft te wachten op een volle batterij.

 

Prijs

Hoeveel kost de BYD Dolphin Surf 2025?

Zoals hierboven vermeld, positioneert BYD zijn Dolphin Surf niet als de goedkoopste elektrische auto op de markt. De Dacia Spring blijft daarmee de kampioen, met zijn vanafprijs van 18.990 euro. Het is eerder op vlak van prijs/kwaliteit dat BYD wil overtuigen. En dat is ze gelukt, met een prijsvork die tussen de 20.000 en 25.000 euro blijft.

De basisversie Active, met zijn kleine batterij van 30 kWh maar met een al vrij complete uitrusting, heeft een vanafprijs van 21.290 euro. Als je het kan betalen, zouden we eerder voor de Boost kiezen, die de grotere batterij van 43,2 kWh heeft (en een beetje extra uitrusting) voor een slechts iets hogere prijs van 23.290 euro.

Maar zelfs de topversie Comfort, met zijn krachtigere motor en zijn supercomplete uitrusting, blijft onder de psychologische grens van 25.000 euro (24.990 euro, om precies te zijn). Dat is, ter vergelijking, zowat de basisprijs van de Hyundai Inster, waarvan de prijzen variëren van 24.499 tot 31.799 euro. Ook ten opzichte van de Citroën ë-C3 blijft de Dolphin Surf competitief: de Franse hatchback kost 23.300 tot 27.800 euro.

Wanneer komt de BYD Dolphin Surf op de markt?

Officieel lanceert BYD zijn nieuwe elektrische stadsauto vanaf 14 juni 2025 met grote trom bij de dealers. Maar de bestellingen zijn nu al geopend voor wie niet kan wachten, met de eerste leveringen gepland voor de zomer van 2025. Voor de volledigheid: BYD biedt 6 jaar/150.000 km garantie op de auto en 8 jaar/200.000 km op de batterij.

Verdict

De BYD Dolphin Surf biedt de beste prijs/kwaliteitverhouding van alle elektrische stadsauto’s op de markt, al is dit nog een segment dat in zijn kinderschoenen staat. Toegegeven, in absolute zin is een prijs van ongeveer 25.000 euro voor een auto van nog geen 4 meter lang nog steeds een grote som. Maar gezien de basisuitrusting en de hoge prijzen die nog steeds van toepassing zijn op elektrische wagens in 2025, kunnen we zeggen dat deze kleine BYD een ‘koopje’ is voor klanten die willen overstappen naar elektrisch rijden.

Advertentie
Advertentie