De vierde generatie Suzuki Swift is nog maar een dik jaar oud, maar onder de kap zou je hem eerder klassiek kunnen noemen. Daar zit namelijk een 1,2 liter-driecilinder op benzine… zonder turbo. En ook de elektrificatie van het blok blijft beperkt tot een mildhybride systeem op 12 V. Toch belooft Suzuki een verbruik van 3,9 tot 4,9 l/100 km, afhankelijk van de uitrusting. Cijfers waar menig hybride jaloers op kan zijn. Laten we eens zien of de realiteit overeenkomt met de theorie.
De Suzuki Swift is niet alleen een buitenbeentje op motorisch vlak, door zijn gebrek aan turbomotor. Het is ook de enige polyvalente stadswagen die je met vierwielaandrijving kan krijgen! Wij kropen echter achter het stuur van de ‘standaardversie’, met voorwielaandrijving en een manuele… vijfbak. Iets wat ons meteen sceptisch maakte over het verbruik op de snelweg. Verder was ons testexemplaar een GLX-uitvoering, een volledig uitgerust exemplaar dus, met luxesnufjes als een automatische airco en elektrisch inklapbare spiegels.

Lichte motor in een lichte kas
Het kleine koffiemolentje onder de kap levert 81 pk en 111 Nm, maar je moet er naar op zoek gaan: het maximale koppel komt pas bij 4.500 toeren vrij. Het grote geheim van de Suzuki Swift is echter zijn lage gewicht, want de meeste versies blijven onder de 1.000 kilo! Dat betekent dat de prestaties acceptabel zijn: 0-100 km/u in 12,5 seconden en een topsnelheid van 165 km/u. Je moet alleen af en toe terugschakelen om te hernemen, of om iemand in te halen op de snelweg.

Zuinig op de snelweg…
Om maar te zeggen dat we ons niet hebben ingehouden met het gaspedaal en de versnellingspook tijdens onze testweek. En toch… bleef de Swift zijn mussendorst behouden! Op de snelweg haalden we een verbruik van ongeveer 5 l/100 km. Met als bijkomend voordeel dat de driecilinder, eenmaal op snelheid gekomen, in de achtergrond blijft qua lawaai. Met een benzinetank van 37 liter kan je dus meer dan 700 km rijden alvorens je moet stoppen om te tanken.

… en nog zuiniger ernaast!
En op binnenwegen wordt het nieuws alleen maar beter! In een combinatie van stadsverkeer en stukken buiten de bebouwde kom zakte ons verbruik naar amper 4,4 l/100 km. Dat ligt perfect op het niveau van de WLTP-cijfers. En dat betekent ook dat je meer dan 800 km kan rijden, ondanks de kleine benzinetank. Dat scheelt weer in de portemonnee.

Zeer milde mildhybride
Conclusie: we zijn onder de indruk van het verbruik van de Suzuki Swift 2024. En daar speelt zijn lage gewicht ongetwijfeld een grote rol in, wat ook helpt met het rijgedrag en het onderstelcomfort. De rol van het mildhybride systeem lijkt ons eerder klein: de elektromotor is amper 3 pk sterk en je voelt hem in feite nooit werken. Enkel het iets krachtigere motorremmen en het snelle start-stopsysteem verraden dat er een batterij in het spel is. Is de Swift een onderschatte stadswagen?















