Test: Suzuki Swift, ouderwets recept

Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?

"

De vierde generatie Suzuki Swift is nog steeds een goed stadswagentje. Hij is zuinig, leuk om mee te rijden en is best ruim voor zijn formaat."

Advertentie
Advertentie

De Swift is een van de meest herkenbare modellen van Suzuki en is onlangs voor de derde keer vernieuwd. Met andere woorden: hij begint aan zijn vierde generatie op de markt. En je zou het misschien niet zeggen, maar het is niet zomaar een facelift! Het is wel degelijk een volledig nieuw model, en dat zowel qua design als qua techniek. Al springen deze veranderingen niet meteen in het oog...

Design
Volledig nieuw uiterlijk?

Hoewel zijn lengte van 3,86 m, zijn breedte van 1,74 m, zijn hoogte van 1,50 m en zijn wielbasis van 2,45 m effectief niet zijn veranderd, is het design van de Swift wel degelijk geëvolueerd. Alles is zelfs nieuw, van het puntje van zijn motorkap tot aan de lichtsignatuur van zijn achterlichten! Suzuki heeft er helaas niet voor gekozen om deze generatiewissel extra in de verf te zetten door zijn stadswagen een nieuwe look te geven. Maar goed, waarom zou je iets veranderen dat werkt?

Beleving
Modern interieur

Hoewel de uiterlijke evoluties eerder beperkt zijn, is het een ander verhaal aan boord. Het dashboard is zelfs volledig vernieuwd! Het ziet er een pak moderner uit en wordt voortaan gedomineerd door een groot centraal aanraakscherm van 9 inch dat vrij snel reageert, niet al te complex is in gebruik en vooral draadloos kan verbinden met Android Auto en Apple CarPlay om iedereen tevreden te stellen. Nog meer goed nieuws: Suzuki heeft zijn fysieke knoppen behouden om de airco te bedienen! Toegegeven, bijna alles is gemaakt uit harde plastis, maar dat nemen we de Swift niet kwalijk. Het is en blijft een klein stadswagentje, geen luxelimousine!

Veel ruimte voor het formaat

Ondanks zijn lengte van slechts 3,86 m is de Swift niet zo klein als je zou denken. Vier middelgrote volwassenen kunnen zonder probleem plaatsnemen aan boord. En hoewel het centrale zitje op de achterbank een pak krapper is, krijg je wel nog een redelijke koffer van 265 tot 980 liter als je de achterbank neerklapt. En dat allemaal in een autootje dat helemaal op zijn gemak is in de smalle straatjes van Bordeaux, waar we hem hebben kunnen testen. Een goede verhouding tussen binnenruimte en formaat, dus.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Een motor, meerdere transmissies

Momenteel wordt de vierde generatie Swift met slechts één motor aangeboden. Het is een volledig nieuw hybride blok met nog steeds een cilinderinhoud van 1,2 liter, maar dan met drie cilinders in plaats van vier. Het ontwikkelt 60,9 kW (83 pk) en een koppel van 112 Nm, en kan dit vermogen naar de voorwielen sturen via een manuele vijfbak of een CVT-automaat. Maar het is ook mogelijk, en dit is een zeldzame optie binnen het segment, om het vermogen onder de vier wielen te verdelen via de Allgrip Auto-vierwielaandrijving (met handbak)! 

Geen enkele van deze configuraties maken de Swift tot een sportief bakje, maar ze geven hem wel een lage CO2-uitstoot van 98 tot 111 g/km, met een WLTP-verbruik van 4,4 tot 4,9 l/100 km, afhankelijk van de gekozen transmissie. Cijfers die we zelfs met gemak wisten te evenaren tijdens onze eerste kennismaking! Een echte mussendorst.

Leuker dan je denkt!

Hij is niet enkel zuinig, deze kleine benzinemotor van de nieuwe Swift is ook erg stil en biedt voldoende koppel om niet constant met de schakelpook te moeten spelen. Maar het Japanse stadswagentje is daarom niet saai, integendeel! Zijn chassis is goed afgesteld en biedt een stabiele wegligging, terwijl zijn besturing, hoewel iets te licht, ook erg precies is. Ook in de bochten helt de Swift maar weinig over! Hij weegt dan ook minder dan 1.000 kg rijklaar, en dat in quasi al zijn configuraties. We hebben ons dus best geamuseerd achter het stuur van de nieuwe Swift, en dat zonder al te vaak de snelheidslimiet te overschrijden.

De keerzijde van deze medaille is dat Suzuki, om dit leuke rijgedrag te bekomen, zijn Swift heeft moeten uitrusten met een vrij stevige ophanging. Gelukkig maakt het stadswagentje dit goed met een goede geluidsisolatie en een groot aantal standaard meegeleverde rijhulpmiddelen, die efficiënt werken en ook niet storen in gebruik. Het enige echte minpunt dat we hebben kunnen opmerken tijdens het rijden, is dat het enorm moeilijk is om de geluidswaarschuwing van de verkeersbordherkenning uit te schakelen.

 

Prijs
Prijs Suzuki Swift 2024

Jammer genoeg heeft Suzuki, op het moment van schrijven, de prijzen van de vierde generatie Swift nog niet bekend gemaakt. We verwachten ze tegen het midden van april. Maar wat we wel al kunnen zeggen, is dat deze nieuwe Swift iets duurder wordt dan zijn voorganger. Hij is dan ook een pak beter uitgerust, vooral qua veiligheidssystemen, die zeer compleet aanwezig zijn. Bovendien krijg je 7 jaar garantie en een levenslange pechverhelping als je hem telkens op tijd laat onderhouden. Maar Suzuki verzekert ons dat de prijzen nog steeds binnen de perken blijven. We rekenen dus op ongeveer 1.000 euro bovenop de basisprijs van het uitgaande model, dat vanaf 21.299 euro wordt verkocht.

Verdict

Hoewel hij volledig is vernieuwd, is deze vierde generatie Swift toch niet zo anders dan zijn voorganger. Het recept is dan ook zo goed als gelijk gebleven. Dat betekent dat het nog steeds een goed stadswagentje is, met een zuinige motor, veel rijplezier en veel ruimte voor het formaat. Een autootje dat in de smaak zal vallen bij iedereen die zich laat verleiden!

Advertentie
Advertentie
Advertentie