De Sportage is dé publiekslieveling van Kia. Gelanceerd op het juiste moment om te profiteren van de opkomst van de SUV, wist de Sportage sinds de eerste generatie in 1993 meer dan 7 miljoen klanten te overtuigen. Daarmee is het het best verkochte model van Kia wereldwijd. En ook al investeert het Koreaanse merk momenteel volop in zijn nieuwe elektrische EV-familie (EV3/EV4/EV5/EV6 en EV9) en het segment van elektrische bestelwagens (PV5), vergeet Kia zijn verbrandingsmodellen niet. Dat blijkt uit de lancering van nieuwe modellen zoals de K4, die de Ceed opvolgt, maar ook uit de opwaardering van bestaande modellen zoals deze vijfde generatie Sportage, gelanceerd in 2021.
Design - Kia Sportage
Star Map
De vijfde generatie van de Sportage kan rekenen op een design dat het publiek duidelijk weet te bekoren, en daar verandert Kia niet te veel aan voor modeljaar 2025. Wel werd de voorzijde opgefrist met de nieuwe, verticale lichtsignatuur “Star Map”, geïnspireerd op die van de elektrische EV-modellen. Dat geeft het front een moderne toets zonder afbreuk te doen aan zijn aantrekkelijke stijl. De hertekende bumpers verlengen het koetswerk bovendien met 2 cm, tot 4,54 meter.
Sportage GT-Line met two-tone
Andere uiterlijke wijzigingen zijn klassiek voor een facelift halverwege de levenscyclus. Denk aan nieuwe velgdesigns in 17, 18 en 19 inch. De sportievere GT-Line blijft behouden in het gamma en is bovendien de enige versie waarvoor een tweekleurige carrosserie met zwart dak mogelijk is.
Stuur en horizontale luchtroosters
Binnenin kreeg het dashboard enkele updates. De opvallendste is het nieuwe tweespaaks stuurwiel, helemaal mee met de huidige designtrends. Ook de luchtroosters zijn hertekend en volgen nu dezelfde horizontale lijn. Verder blijft het dashboard opgebouwd rond twee gebogen schermen en een bedieningsstrook met dubbele functie: afhankelijk van de gekozen modus bedien je hiermee de airco of het infotainmentsysteem. Niet altijd even praktisch, maar er zijn dus nog steeds sneltoetsen, en ze zijn beter zichtbaar dan bij de EV-modellen van Kia, waar het aparte scherm deels schuilgaat achter het stuur. Op de middenconsole vinden we gelukkig nog steeds fysieke knoppen voor onder andere stoelverwarming, ventilatie en parkeersensoren. Qua gebruiksgemak blijft dat onovertroffen.
Wit-zwart interieur
Meer in detail merken we ook nieuwe bekledingsopties op voor het interieur van de Sportage. Zo is er nu de mogelijkheid om te kiezen voor een wit-zwart interieur, met een combinatie van kunstleder en suède. Ook hier geldt echter: enkel beschikbaar op de GT-Line.



Gebruiksgemak - Kia Sportage
Premium uitrusting onder voorwaarden
Voor wie alle technologie aan boord wil, is het opletten geblazen. Enkel in de uitrustingsniveaus Pace en GT-Line krijg je standaard het dubbele panoramische scherm van 12,3 duim. In de basismodellen Pure en Pulse moet je het stellen met een 4,2 duim digitaal display tussen de tellers (al is het grotere display wel optioneel verkrijgbaar op Pulse). Enkel de uitvoeringen Pace en GT-Line geven toegang tot de Premium- en Panorama-pakketten, waarin zaken zitten als head-up display, matrixledkoplampen of geventileerde voorstoelen. Wie dus mikt op een hoog uitrustingsniveau, kan de instapversies beter links laten liggen. Maar wie wat dieper in de buidel tast, krijgt wel een SUV met premium elementen en een over het algemeen verzorgde afwerking.
Digital Key 2.0
Met het topniveau van infotainment komt ook maximale connectiviteit. Denk aan draadloze Apple CarPlay en Android Auto, over-the-air updates (OTA) en de nieuwe “Feature-on-Demand”-diensten. Wie dat wenst, kan toegang krijgen tot games, YouTube-video’s of andere streamingdiensten. Ook de Digital Key 2.0 is beschikbaar: hiermee open je de wagen met je smartphone én kun je de digitale sleutel delen met gezinsleden. De Sportage zit qua technologie zo weer op het niveau van de nieuwste generatie elektrische SUV’s.
Royale binnenruimte
Wat ruimte betreft, blijft de Sportage een referentie. Achterin is de beenruimte royaal en is er voldoende hoofdruimte. Anders dan sommige rivalen met een nadrukkelijk gezinsprofiel, beschikt de Sportage nog altijd niet over een verschuifbare achterbank. Jammer, want het kan handig zijn om het koffervolume naar wens te kunnen aanpassen. Wel kunnen de rugleuningen achterin versteld worden, met meerdere standen voor extra comfort tijdens lange ritten. Extra pluspunt voor wie achterin zit: in de rug van de voorstoelen zijn USB-poorten geïntegreerd, zodat je apparaten altijd opgeladen blijven.
590 liter bagagevolume
Het koffervolume blijft afhankelijk van de gekozen aandrijflijn. Nu de mildhybride diesel uit het gamma van de Kia Sportage verdwenen is (met 526 l bagageruimte door de batterij onder de laadvloer), is de standaardcapaciteit opnieuw gestegen. Zo biedt de instapbenzinemotor 591 l en de hybrideversie 587 l. Beide volumes zijn ruim voldoende voor dagelijks gebruik en makkelijk toegankelijk dankzij de vlakke vormen en 40/20/40 neerklapbare rugleuningen. Enkel de hoge laaddrempel is een minpunt, al is dat typisch voor SUV’s. Opgelet wel: wie voor de plug-inhybride Sportage kiest, moet het stellen met 540 l.



Rijervaring - Kia Sportage
13,8 kWh of 1,45 kWh
De plug-in hybride Sportage herbergt een batterij van 13,8 kWh, terwijl de gewone hybride het doet met een kleiner accupakket van 1,45 kWh. De capaciteit van de PHEV blijft ongewijzigd en daardoor hinkt hij intussen wat achterop bij concurrenten die tot 100 km elektrisch rijbereik halen, zoals de Audi Q3 e-Hybrid of de Volkswagen Tiguan eHybrid. Wel stijgt het vermogen licht van 265 naar 288 pk. Bovendien biedt Kia voortaan ook een versie met voorwielaandrijving aan, wat de instapprijs van de PHEV iets toegankelijker maakt.
Kia Sportage Hybride 2025
Zoals eerder gezegd, verdwijnt de dieselversie. De basisbenzinemotor blijft behouden: een 1.6 turbo met 150 pk, enkel met voorwielaandrijving. De hybrideversie, zoals onze testwagen, vormt de kern van het aanbod. Die is net als de PHEV beschikbaar met voor- of vierwielaandrijving, al is die laatste opnieuw voorbehouden aan de GT-Line. Het motorenaanbod blijft gebaseerd op de 1.6 turbo, die iets krachtiger werd en nu 180 pk levert, gekoppeld aan een elektromotor van 65 pk. Samen levert dat 239 pk en 280 Nm. Een lichte toename in vermogen ten opzichte van de vorige Sportage.
Vlotte hybride, niet de zuinigste
In de praktijk laat de aandrijflijn, die via een zestraps automaat werkt, zich prettig bedienen. De elektromotor is krachtig genoeg om regelmatig elektrisch te rijden bij een rustige rijstijl of in de file. De overstap naar de verbrandingsmotor verloopt soepel en onopvallend. Je kunt ook de remenergierecuperatie instellen via de schakelpeddels aan het stuur, wat vrij uniek is bij hybrides. Het praktijkverbruik ligt rond de 7 l/100 km. Dat is meer dan bijvoorbeeld een Renault Austral E-Tech Hybrid 200, maar zijn complexere hybride systeem is ook wat minder aangenaam bij een vlotte rijstijl.
Efficiënt, maar niet scherp
De Sportage is geen sportieve rijmachine, maar biedt wel een goed compromis tussen comfort en stabiliteit. De besturing voelt wat gevoelloos aan en het rijgedrag is eerder gewichtig dan dynamisch. Toch blijft hij steeds voorspelbaar en geruststellend op de weg.


Budget - Kia Sportage
Prijzen Kia Sportage 2025
De Kia Sportage 2025 start vanaf 35.190 euro met de 1.6 turbobenzinemotor van 150 pk. De hybrideversie blijft net onder de symbolische grens van 40.000 euro (39.990 euro) in de Pure-uitvoering. Voor wie mikt op de rijkere afwerkingen moet rekenen op 44.890 euro (Pace), 46.890 euro (GT-Line 2WD) of 49.390 euro (GT-Line AWD). De plug-in hybride staat bovenaan het gamma en schommelt tussen 47.990 en 56.990 euro. Niet goedkoop dus, maar dat wordt gecompenseerd door een complete uitrusting én de geruststellende garantie van 7 jaar/150.000 km.
Verdict - Kia Sportage
Met zijn modeljaar 2025 blijft de Kia Sportage helemaal mee dankzij zijn efficiënte hybride aandrijflijnen, aantrekkelijke technologie en praktische insteek. En dat allesverpakt in een verleidelijk en volwassen design. De prijzen zijn niet langer “spotgoedkoop”, maar dat staat in verhouding met zijn duidelijke stijging in kwaliteit en positionering.













