De EV4, die begin 2025 officieel geïntroduceerd werd in het 100% elektrische gamma van Kia, krijgt in de catalogus van het Koreaanse merk een plek onder de toekomstige EV5, maar boven de uitstekende compacte SUV EV3 . Hij heeft trouwens wat weg van een meer laag-bij-de-grondse variant, maar ook een berline-versie met een aflopende daklijn van die laatste. En dat doet het beste verwachten...
Design - Kia EV4 hatchback
Beproefd design, maar dat wekt nog steeds indruk
Als 4de model in het EV-gamma van Kia heeft de EV4 Hatchback dezelfde futuristische look, ‘Opposites United’ in Kia-marketingspeech, als de rest van de familie. De Koreaanse elektrische compacte auto onderscheidt zich dus van andere voertuigen op de weg, maar zonder ooit uit de toon te vallen of al te veel op te vallen. En die vaststelling geldt zowel voor de ‘klassieke’ uitvoering als voor de net iets dynamisch ogende GT Line-variant. Als echte compacte auto is dit model met een lengte van 4,43 meter, breedte van 1,86 meter en hoogte van 1,485 meter, gewoon iets meer ‘down-to-earth’ dan de andere Kia EV's. De EV4 is trouwens ook verkrijgbaar in een sedan-uitvoering met aflopend dak , de Fastback. Die biedt zowel meer kofferruimte als een betere aerodynamica en dus ook een iets groter rijbereik.
Ideale balans tussen harde en zachte kunststoffen...
In het interieur van de Kia EV4 vinden we meer conventionele lijnen, tenminste voor een moderne auto. Grote schermen dus, maar ook enkele fysieke bedieningen waarmee het volume, de temperatuur en het vermogen van de ventilator snel kunnen worden aangepast. Het hele interieur is opgebouwd uit een goede combinatie van zacht aanvoelende materialen en harde kunststoffen. Die laatste bevinden zich voornamelijk in het onderste deel van het interieur, maar ook op de middenconsole. Op de afwerking van de EV4 is niets aan te merken. Vermeldenswaardig is dat de EV4, net als de kleinere de EV3, een specifieke QR-code op het rechter voorportier heeft die toegang geeft tot alle informatie over Kia's milieu-inspanningen in het model. We waarderen ook de bijzonder comfortabele hoofdsteunen, zowel voorin als achterin. Je zit dus overal comfortabel in deze EV4.



Gebruiksgemak - Kia EV4 hatchback
... Maar ook tussen knoppen en schermen
Net als alle andere modellen in het EV-gamma van Kia, is de EV4 voorzien van een drievoudig paneel met een 12,3 duim groot digitaal instrumentenpaneel, een 5,1 duim groot display voor de klimaatregeling en een 12,3 duim groot centraal scherm. In totaal betekent dit bijna 30 duim aan digitale displays, en dat vanaf het laagste uitrustingsniveau! Het geheel maakt gebruik van de nieuwste generatie infotainmentsoftware van het merk. Een reactieve, goed opgebouwde software die vrij eenvoudig te bedienen is, ondanks de kleine afmetingen en de positionering van sommige knoppen, zoals de knop om terug te keren naar het startscherm. We betreuren ook dat het 5,1 duim grote scherm voor de klimaatregeling verborgen zit achter de stuurwielrand wanneer je achter het stuur zit. De look van het navigatiesysteem is ook niet de meest moderne, maar alles werkt goed. Android Auto en Apple CarPlay zijn gelukkig standaard beschikbaar en verbinden je smartphone draadloos met het centrale scherm. Bovendien is het niet altijd nodig om het centrale systeem te gebruiken om bepaalde handelingen uit te voeren. De geluidsmelding voor het overschrijden van de toegestane snelheid en de Lane Assist kunnen bijvoorbeeld worden uitgeschakeld door lange tijd op bepaalde knoppen op het stuurwiel te drukken. Merk op dat de EV4 ook gekoppeld kan worden aan de Kia-app, die de sleutel volledig kan vervangen. Handig. En dat is niet het enige handige aan boord van deze Koreaan.
Ruimte voor alle passagiers
Zijn royale ninnenafmetingen voor een compact model, heeft de Kia EV4 onder andere te danken aan een wielbasis van 2,82 m, wat de achterpassagiers een enorme interieurruimte biedt! 4 volwassenen, zelfs (zeer) grote, kunnen comfortabel plaatsnemen. De middelste zitplaats achterin is zoals gebruikelijk smal, maar bruikbaar indien nodig. Met zijn 5-deurs koetswerk biedt het Koreaanse compacte elektrische model ook een bagageruimte die varieert van 435 l met alle zetels in gebruik tot 1.415 l wanneer de achterbank is neergeklapt. Helaas beschikt de Kia EV4, in tegenstelling tot zijn kleinere en grotere broers, niet over de minste frunk. Jammer.



Rijervaring - Kia EV4 hatchback
Tot 625 km rijbereik voor de Kia EV4 Hatchback
Dat er onder de motorkap van de Kia EV4 geen frunk zit, is omdat daaronder zijn motor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en koppel van 283 Nm zit, die de voorwielen aandrijft. Deze aandrijfeenheid, momenteel de enige die verkrijgbaar is, maar er is wel keuze uit een batterij met een capaciteit van 58,3 kWh of 81,4 kWh. Met de eerste batterij claimt de Kia EV4 een maximaal WLTP-rijbereik van 440 km en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden. De tweede batterij bezorgt de Kia EV4 Hatchback tot 625 km rijbereik, maar maakt hem iets zwaarder, waardoor zijn 0-100 km/u tijd ‘daalt’ naar 7,7 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid van de Kia EV4 begrensd op 170 km/u.
Het compacte Koreaanse model is gebouwd op hetzelfde 400 V e-GMP platform als zijn kleine broer. Dat betekent dat de 58,3 kWh batterij opgeladen kan worden aan maximaal 100 kW en de 81,4 kWh batterij aan 120 KW. Hiermee kan er in respectievelijk 29 en 31 minuten van 10 naar 80% worden opgeladen. Bij wisselstroom zijn beide batterijvarianten van de Kia EV4 beperkt tot hetzelfde maximale laadvermogen van 11 kW. Binnenkort wordt het aanbod verrijkt met zowel een GT-variant als een versie met vierwielaandrijving.
Een goede elektrische auto, maar ook gewoon een goede auto
De Kia EV4 deelt veel technische componenten met zijn kleine broertje en heeft daarom een vergelijkbaar rijgedrag. Maar toch zijn er enkele verschillen. De EV4 is meer gedrongen en daardoor niet alleen dynamischer, maar ook iets soepeler en comfortabeler dan de EV3. Dit komt door het lagere zwaartepunt omwille van het compacte koetswerk. Ondanks zijn sportievere rijgedrag, nauwkeurige besturing en 150 kW (204 pk) en 283 Nm, is dit geen elektrische GT. Zijn voorwielaandrijving kan wat grip missen, zowel bij acceleratie als wanneer de vooras overbelast raakt in de bochten. Niet verwonderlijk, aangezien hij afhankelijk van de batterijgrootte tussen de 1,8 en 1,9 ton weegt!
Hoewel de Kia EV4 je niet bij elke acceleratie in je zetel drukt, is het vermogen ruim voldoende voor dagelijks gebruik en zelfs voor wat plezier. Het Koreaanse merk heeft ook bijzonder goed werk geleverd met de ophanging van deze compacte auto, die de perfecte balans biedt tussen comfort en dynamiek. De EV4 Hatchback is speciaal afgesteld voor de Europese markt (wat niet geldt voor de Fastback-variant). Tel daarbij een (zeer) goed geïsoleerd interieur, een uiterst stille aandrijflijn en uitstekende rijhulpsystemen die de auto, als optie, zelfstandig van rijstrook kan laten wisselen op de snelweg, en de Kia EV4 profileert zich als een (zeer) aangename compacte auto voor dagelijks gebruik. We waarderen ook de i-Pedal-modus en het regeneratieve remsysteem dat via de stuurpaddles in drie niveaus instelbaar is. Samen zorgen ze ervoor dat je zowel in de stad als daarbuiten nauwelijks het rempedaal hoeft aan te raken. Vermeldenswaardig is ook dat de Koreaan in stedelijke omgevingen uitblinkt dankzij een kleine draaicirkel met een radius van 5,4 meter, voor een totale diameter van 10,8 meter. De Kia EV4 is dus niet alleen een goede elektrische auto, het is vooral ook een uitstekende compacte auto!



Budget - Kia EV4 hatchback
Hoeveel kost de Kia EV4 in 2025 in België?
De Koreaanse elektrische compacte auto is nu al te bestellen, met een keuze uit drie uitrustingsniveaus: Business, Business Plus en GT Line. De prijs van de Kia EV4 hatchback begint vanaf €38.890 in België (2025), slechts €1.300 meer dan zijn kleine broer EV3. Voor de grote batterij van 81,4 kWh moet je €5.000 extra neertellen. Opvallend is dat de GT Line-variant alleen beschikbaar is met de grootste van de twee batterijopties. Helaas is de warmtepomp optioneel op de basisuitvoering, en dat tegen een meerprijs van €1.000. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is ze echter standaard inbegrepen.
Verdict - Kia EV4 hatchback
De Kia EV4 is niet alleen een goede elektrische auto, het is vooral ook een uitstekende compacte auto! Comfortabel, prettig rijdend, ruim, gebruiksvriendelijk en vooral met een (zeer) groot uithoudingsvermogen… de Kia EV4 moet niet onderdoen voor zowel de Golf met verbrandingsmotor als voor de elektrische Peugeot E-308, Renault Megane E-Tech of Volkswagen ID.3. Met zijn rijbereik van 625 km kan de Kia EV4 zich zelfs beroepen op de titel van compacte elektrische auto met het grootste uithoudingsvermogen op de markt op dit moment!