Kia bouwt stukje bij beetje zijn EV-gamma uit. Het begon met de EV6, gevolgd door de grote EV9 en de kleine EV3. Binnenkort verwachten we ook nog de EV4, zeg maar het elektrische equivalent van de Ceed, die zowel als hatchback en als sedan op de markt komt. Maar daar houdt het niet op, want nog voor het einde van het jaar wordt de Kia EV5 gelanceerd in Europa. Een middelgrote elektrische SUV waar Kia nu alle details over onthult!
Zoals we twee jaar geleden al te zien kregen, toen de Kia EV5 voor de Chinese markt werd gelanceerd, neemt de nieuwe Koreaanse elektrische SUV de stijlkenmerken over van de EV3 en EV9. Dat wil zeggen: scherpe LED-koplampen, een hoekig design met bijzondere geometrische velgen, en een al even rechte achterzijde waarop het Kia-logo prominent wordt getoond. Hij is 4,61 m lang, 1,875 m breed en 1,675 m hoog, op een wielbasis van 2,75 m. Dat maakt de EV5 31 cm langer, 2,75 cm breder en 11,5 cm hoger dan de EV3, met ook een 7 cm langere wielbasis.
Zelfde 400 V-platform als de EV3
Die vergelijking maken we niet toevallig: de Kia EV5 neemt namelijk het E-GMP-platform over van de EV3. Inclusief zijn 400 V-architectuur, wat we een beetje jammer vinden. Dat betekent dat je deze grotere SUV niet supersnel zal kunnen opladen, zoals wel mogelijk is met de EV6 en EV9, die een 800 V-batterij hebben.

Er zijn twee batterijpakketten beschikbaar voor de Kia EV5: 60,3 of 81,4 kWh. Die laatste optie is waarschijnlijk hetzelfde pakket als in de EV3 Long Range, maar de basisversie van de EV5 krijgt wel een iets grotere batterij. Het rijbereik van de EV5 ‘Standard Range’ kennen we nog niet, Kia geeft enkel mee dat het model met de grotere batterij een WLTP-autonomie tot 530 km haalt. Opladen kan tot 150 kW, wat betekent dat je minstens 30 minuten aan de snellader staat om van 10 tot 80% batterijniveau te gaan.
Eén motor, twee batterijen
En net als bij de EV3 is het motorengamma van de EV5 voorlopig vrij beperkt. Er is namelijk maar één optie: een 160 kW (218 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt daarmee 8,4 seconden. De topsnelheid geeft Kia echter nog niet mee. Wat het Koreaanse merk wel al verklapt, is dat de EV5 tot 1.200 kg zal kunnen slepen.



Ruim interieur gemaakt voor het gezinsleven
Het interieur van de Kia EV5 neemt een groot deel van de stijlkenmerken van de EV3 over, maar de indeling is wel iets anders. In het bovenste deel van de middenconsole zit er nu een enorm opbergvak, waarin je zowel je smartphone draadloos kunt opladen als grote flessen water in kwijt kunt. Net als bij de EV9 schuift het onderste deel van de middenconsole trouwens als een lade achteruit, waardoor de passagiers op de achterbank ook hun eigen opbergruimte krijgen. Ze worden zelfs verwend met klaptafeltjes waarop je een tablet of telefoon op kan laten steunen.
Het digitale dashboard bestaat uit twee displays van 12,3 inch, met een klein schermpje van 5 inch in het midden voor de klimaatcontrole. Er zijn diverse kleurencombinaties beschikbaar. De sportieve Kia EV5 GT-Line krijgt, naast een zwarte bekleding met witte accenten, zelfs een eigen driespaaks stuurwiel.
Onder de 45.000 euro?
Naast de specificaties van de Kia EV5 Standard Range is er nog één ding dat ontbreekt: de prijzen. De Kia EV3 is momenteel verkrijgbaar vanaf 36.890 euro, terwijl de Kia EV6 minstens 49.990 euro kost. We verwachten dus een vanafprijs van 40.000 tot 45.000 euro voor de Kia EV5. Daarmee concurreert hij met andere middelgrote gezins-SUV’s als de Toyota bZ4X, Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4.
