of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Kia EV9 bleu stationné près d'une rivière, design moderne et géométrique.","nl":"Blauwe Kia EV9 geparkeerd langs een rivier, modern en geometrisch ontwerp."}
{"fr":"Habitacle moderne d'une voiture KIA avec écran tactile et tableau de bord numérique.","nl":"Moderne KIA-interieur met touchscreen en digitaal dashboard."}
1/15

Kia EV3: verbruik en autonomie in de praktijk

Tussen theorie en praktijk zit vaak een groot verschil… Daarom test Vroom voor jou de werkelijke verbruiks- en rijbereikcijfers van constructeurs, via realistische testritten op Belgische wegen. Vandaag kruipen we achter het stuur van de Kia EV3 Long Range.

Geschreven door Nicolas Joannes

13 Maart 2025

Advertentie

Met de EV3 wil Kia de elektrische rijervaring toegankelijk maken, zonder in te boeten op rijbereik. De kleine broer van de EV9 neemt diens stoere design over in een compacter formaat en belooft in zijn versie met grote batterij een rijbereik van meer dan 600 km. Maar hoe realistisch is die belofte in de praktijk?

Kia heeft al heel wat ervaring met volledig elektrische wagens. Denk maar aan de eerste generaties van de Soul EV en Niro EV, die al behoorlijk geavanceerd waren. Later breidde de Zuid-Koreaanse constructeur zijn elektrische gamma uit met de EV-reeks, te beginnen met de EV6, die in 2022 werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar, en vervolgens met de grote EV9.

436 of 605 km rijbereik

De EV3 vormt nu de instap in Kia’s elektrische gamma en is beschikbaar vanaf 36.890 euro in zijn basisversie met een batterij van 58,3 kWh, goed voor een officieel rijbereik van 436 km volgens de WLTP-cyclus. Wie meer wil, kan kiezen voor de Long Range-versie, die een grotere 81,4 kWh-batterij krijgt en daarmee tot 605 km ver zou moeten geraken.

Dit cijfer geldt echter enkel voor de eerste drie uitrustingsniveaus: Business, Earth en Business Plus. De sportievere GT-Line krijgt 19-inch velgen in plaats van 17-inch, wat het officiële rijbereik doet dalen tot 589 km.

Achterzijde Toyota bZ4X lichtblauw naast rivier, bomen op achtergrond. Achterkant van de elektrische Kia EV3 SUV met moderne LED-achterlichten.
Advertentie

Gunstige testomstandigheden

Voor onze test kozen we een Business-uitvoering met de grote batterij, om het maximale rijbereik te bekomen. De Kia EV3 stond op Bridgestone Blizzak-winterbanden, wat het verbruik enigszins negatief kon beïnvloeden. Ook de koude temperaturen spelen een rol, maar gelukkig was het tijdens onze test gemiddeld 13 graden, waardoor de batterij minder last had van energieverlies door de kou en de verwarming ook minder hard moest werken.

Bij vertrek, met een 100% opgeladen batterij, gaf de boordcomputer een geschat rijbereik van 470 km aan. Interessant is dat de EV3 ook minimale (306 km) en maximale (717 km) waarden weergeeft, afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden.

Sterk rijbereik in stadsverkeer

In de meest gunstige omstandigheden – stadsritten met een warme batterij en gematigde snelheid – noteerden we een gemiddeld verbruik van 14,3 kWh/100 km, wat zelfs lager is dan het officiële cijfer van 14,9 kWh/100 km. Dit betekent dat het in de praktijk écht mogelijk is om meer dan 600 km te rijden met een volle lading.

Voorzijde van een blauwe moderne Kia SUV voor winterbomen.
Advertentie

Hoe presteert de EV3 op lange ritten?

Op de autosnelweg, bij een constante snelheid van 120 km/u, steeg het verbruik naar tussen 21 en 23 kWh/100 km, afhankelijk van factoren zoals wind en hoogteverschillen. Voor lange ritten mag je dus rekenen op een realistisch rijbereik tussen 350 en 390 km. Bij zomerse temperaturen en zomerbanden zou dit nog iets beter kunnen uitvallen.

Opladen: beter dan verwacht

Qua laadsnelheid haalt de Kia EV3 maximaal 100 kW met de kleine batterij en 120 kW met de grotere batterij. Hoewel dit niet uitzonderlijk snel is, blijft de laadtijd competitief: van 10 tot 80% in slechts 31 minuten.

Tijdens onze test, waarbij de batterij vooraf werd voorgewarmd via het navigatiesysteem, haalden we effectief de maximale 120 kW laadvermogen, van 10% tot minstens 40%. De test werd echter vroegtijdig onderbroken doordat een andere auto kwam laden en de capaciteit van de laadpaal gedeeld moest worden.

Modern Kia stuurwiel met geïntegreerd digitaal dashboard. Schakelaar voor het stoppen met remmen in een modern auto-interieur. Stoelverwarming bedieningsknop met oranje indicatielampjes in een auto.
Advertentie

Conclusie

Na een test in gematigde weersomstandigheden, met een mix van stadsverkeer, buitenwegen en snelwegen, legde de Kia EV3 360 km af tussen 100% en 10% batterij.

Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 18,9 kWh/100 km, een redelijk cijfer, mede dankzij het frequente gebruik van one-pedal driving. De EV3 bevestigt dus grotendeels zijn efficiëntie en lijkt goed gewapend voor zowel stadsverkeer als langere ritten.

Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Foto’s: Vroom, Nicolas Joannes

Advertentie