Bij de ontwikkeling van zijn nieuwe compacte modellen, maar ook van zijn Fastback sedan EV4, concentreerde Kia zich op de duurzaamheid van de componenten en in het bijzonder op de batterij.
De Kia EV4 kan besteld worden met een batterijpakket van 58,3 of 81,4 kWh. Afhankelijk van het koetswerktype zorgen die voor respectievelijk tussen de 410 en 430 km of 590 en 630 km rijbereik in de Kia EV4. Maar het gaat vooral ook om de vierde generatie batterijen van het merk. En die profiteert van een verbeterd thermisch beheer, met name dankzij een koelvloeistof die beter verdeeld wordt tussen alle cellen. Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat de batterijtemperatuur stabieler blijft, zelfs onder de meest extreme omstandigheden, wat de levensduur zou moeten verlengen.

Op zijn zachtst gezegd intensieve tests
Om de doeltreffendheid van het systeem te bewijzen, liet Kia een exemplaar van zijn nieuwe EV4 niet minder dan 10.000 kilometer rijden op de Nürburgring, bijna 500 ronden! Tussen deze ronden werd het compacte model herhaaldelijk opgeladen via ultrasnelladen, waarvan bekend is dat het een grotere impact heeft op het batterijsysteem. Maar daarnaast liet het Koreaanse merk hetzelfde exemplaar van zijn nieuwe 100% elektrische model ook 110.000 kilometer op de weg afleggen. Na deze test bevestigden de ingenieurs van het merk een restcapaciteit (State of Health of SoH) van de batterij van 95%!

“De EV4 zal betrouwbare prestaties leveren, ver voorbij de dagelijkse behoeften”
“Om onze klanten een betrouwbaar elektrisch voertuig voor dagelijks gebruik te bieden, moesten we de duurzaamheid van de EV4 valideren in zowel reële als extreme omstandigheden," zegt Stephan Hoferer, Hoofd Duurzaamheidsontwikkeling bij het Hyundai Motor Europe Technical Center. "Dankzij onze rigoureuze tests - van bevroren wegen tot circuits - zijn we ervan overtuigd dat de EV4 betrouwbare prestaties zal leveren die ver boven de dagelijkse behoeften uitstijgen.”