De derde generatie Peugeot 308 is sinds 2021 op de markt. Dat lijkt nog niet zo lang, maar intussen is het al 4 jaar geleden dat de Franse hatchback en break op de markt kwamen! Hoog tijd, dus, voor een facelift. Die zet niet enkel in op uiterlijke verbeteringen, maar ook op technische upgrades voor de (deels) elektrische versies.
Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Peugeot 308 voor 2025 is natuurlijk de hertekende neus. De lichtsignatuur bestaat voortaan uit drie ‘klauwen’ aan elke kant, met bovendien een verlichte grille die het effect over de hele breedte van de voorzijde herhaalt. Ook het Peugeot-logo is nu verlicht, voor de eerste keer ooit, zoals we ook bij sommige andere merken zien. De ‘echte’ koplampen zitten nu lager in de bumper verstopt. Deze nieuwe neus ziet er niet enkel moderner uit, maar is ook gestroomlijnder, wat helpt om het verbruik te verlagen.

Vooral een nieuwe neus
Verder blijven de uiterlijke verschillen beperkt. De achterzijde heeft nog steeds dezelfde lichtsignatuur, zowel op de hatchback als op de breakversie Peugeot 308 SW. Wel nieuw is de kleur ‘Lagoa Blue’ vanop de foto’s, terwijl de SW nu ook in ‘Ingaro Blue’ kan worden gelakt. Er zijn ook diverse nieuwe velgdesigns van 17 of 18 inch, met een diamantgeslepen afwerking.
Aan boord blijven de verschillen beperkt. Er zijn nieuwe graphics voor het digitale instrumentarium, dat in de hogere uitvoeringen over een 3D-display beschikt. Ook het infotainmentsysteem kreeg een update en verbindt standaard draadloos met Android Auto en Apple CarPlay. Maar het scherm is nog steeds 10 inch groot, met eronder nog een tweede schermpje voor de digitale sneltoetsen (i-Toggles).

Grotere batterij voor de Peugeot E-308 2025
Interessanter is het nieuws onder de motorkap. De elektrische Peugeot E-308 2025 krijgt een nieuwe batterij van 58,4 kWh (55,4 kWh netto). Samen met de verbeterde stroomlijn zorgt deze voor 34 km extra autonomie, ofwel een totaal van 450 km (WLTP). De elektromotor van 115 kW (156 pk) en 270 Nm bleef wel dezelfde, net als de laadvermogens van 11 kW AC en 100 kW DC. Daarmee duurt een laadbeurt van 20 tot 80% nu 32 minuten, wat iets minder snel is dan bij de meeste concurrenten.

Peugeot 308 PHEV met tot 85 km autonomie
De plug-inhybride Peugeot 308 en 308 SW kregen eerder al, net als de Opel Astra, een krachtigere elektromotor van 92 kW (125 pk). Die wordt nog steeds gekoppeld aan een 1,6 liter-turbobenzine van 110 kW (150 pk), voor een gecombineerd vermogen van 143 kW (195 pk). De oude 8-trapsautomaat werd ook vervangen door een nieuwe robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Dankzij de grotere batterij van 17,2 kWh bedraagt de elektrische autonomie van de Peugeot 308 PHEV nu tot 85 km. Snelladen is helaas niet mogelijk: het laadvermogen is beperkt tot 7,4 kW (enkelfasig).
De bestelboeken van de Peugeot 308 modeljaar 2025 gaan open vanaf de herfst. Tegen dan zouden we ook de prijzen moeten kennen.