Nu plug-inhybrides een nog wat langere levensduur lijken te hebben, en niet alleen in België, worden ze ook steeds beter. Zo hebben de Volkswagen Golf en Audi A3 PHEV tegenwoordig meer dan 100 km elektrische autonomie. Stellantis, dat ook plug-inhybrides aanbiedt van zijn compacte middenklassers, wil niet achterblijven en geeft de DS N°4, Opel Astra en de Peugeot 308 en 408 de batterij uit de grotere SUV’s van de groep. Dat geeft ze ineens meer dan 30% meer elektrische autonomie.
Nieuwe elektromotor en betere prestaties
Concreet is de plug-inhybride aandrijflijn van Stellantis nog steeds gebaseerd op de 1.6 PureTech-turbobenzine, die in twee vermogensversies wordt aangeboden: 150 of 180 pk. Vroeger werd die gekoppeld aan een elektromotor van 110 pk, maar sinds de lancering van de Peugeot 3008 en Opel Grandland Plug-in Hybrid is er een nieuwe unit van 125 pk beschikbaar. Dat zorgt voor een gecombineerd vermogen van 196 pk in de Opel Astra en Peugeot 308 PHEV, in plaats van 180 pk voorheen. De plug-inhybride DS N°4 en Peugeot 408 leveren nog steeds 225 pk, maar zouden dus wel vlotter moeten rijden in de elektrische modus.
Daarnaast is ook de transmissie nieuw: in plaats van een klassieke 8-trapsautomaat, krijgen de compacte PHEV’s van Stellantis nu een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Die is gebaseerd op de 6-bak uit de mildhybride modellen van de groep, zoals de Alfa Romeo Junior Ibrida.

30% meer autonomie
Belangrijker is de nieuwe batterij van 17,2 kWh, die ook wordt overgenomen van de grotere SUV’s. Die vervangt de oude unit van 12,4 kWh en geeft zo’n 30% extra elektrische autonomie. Zo kan de Opel Astra Plug-in Hybrid voortaan tot 83 km volledig elektrisch rijden. De DS N°4 blijft steken bij maximaal 81 km. Opladen kan tot 11 kW aan een gewone laadpaal, maar DC-snelladen is helaas niet mogelijk bij de nieuwe plug-inhybrides van Stellantis, in tegenstelling tot sommige concurrenten.

Hoeveel kost de plug-inhybride Opel Astra nu?
De prijzen van deze vernieuwde plug-inhybrides blijven overwegend gelijk. De Opel Astra Plug-in Hybrid is niet duurder geworden en heeft een catalogusprijs van 35.090 euro. De Peugeot 308 PHEV werd 500 euro duurder en kost nu 36.180 euro. De 408 PHEV kost 41.360 euro. Tenslotte betaal je minstens 43.710 euro voor een DS N°4 plug-inhybride.