Begin dit jaar werd de DS N°8 in wereldpremière voorgesteld op het Autosalon van Brussel, en nu deelt hij zijn nieuwe naamgevingsstrategie met zijn kleinere broer, de DS 4. Bij zijn facelift wordt de stijlvolle Franse middenklasser zo omgedoopt tot DS N°4. Maar dat is niet de enige belangrijke nieuwigheid: DS Automobiles breidt het gamma uit met een volledig elektrische variant, de DS N°4 E-Tense.
Lichtgevende DS
Om zich een plaats te veroveren in een segment dat wordt gedomineerd door traditionele premiummerken, mikte de DS 4 al op een charismatische stijl, ergens tussen hatchback en SUV in. De DS N°4 behoudt de crossover-proporties van zijn voorganger, maar versterkt de uitstraling van de voorzijde door zich te inspireren op het design van de N°8. Zo zien we dezelfde lichtsignatuur die over het radiatorrooster loopt en een verlicht DS-logo omkadert. Achteraan prijkt voortaan ook trots de merknaam DS Automobiles voluit geschreven.


DS N°4 E-Tense met 450 km rijbereik
Naast de esthetische updates is de belangrijkste technische vernieuwing de toevoeging van een volledig elektrische variant. De DS N°4 E-Tense gebruikt niet het recente ‘multi-energie’ STLA-platform dat binnen Stellantis breed wordt ingezet, maar blijft trouw aan de EMP2-basis. Daardoor is het aanbod minder uitgebreid dan bijvoorbeeld bij de Peugeot 3008. Toch kan de DS N°4 E-Tense rekenen op een netto batterijcapaciteit van 58,3 kWh en een elektromotor van 213 pk / 343 Nm. Waarden die overeenkomen met die van de Peugeot e-408, die op hetzelfde oudere platform is gebouwd. Niet verrassend dus, en daarmee biedt de elektrische DS N°4 een WLTP-rijbereik van 450 km. Geen absolute topper in het premium compacte segment (zeker als je kijkt naar de 792 km beloofd door de nieuwe elektrische Mercedes CLA...), maar hopelijk blijft de prijs daardoor aantrekkelijk.
Wat laden betreft, beschikt de DS N°4 E-Tense over een standaard 11 kW-boordlader en kan hij snelladen tot 120 kW gelijkstroom.

Ook beschikbaar als mild-hybrid…
In tegenstelling tot de grotere DS N°8, die voorlopig enkel elektrisch bestaat, laat de DS N°4 zijn toekomstige eigenaars nog keuzevrijheid. Zo wordt ook de nieuwe mild-hybrid benzinemotor aangeboden, gebaseerd op de betrouwbaarder gemaakte 1.2 PureTech-motor die zich steeds verder verspreidt binnen de Stellantis-groep. Deze versie, officieel N°4 HYBRIDE genoemd, combineert een driecilinder turbobenzinemotor met een elektromotor van 21 kW (28 pk) geïntegreerd in de zesversnellingsbak met dubbele koppeling.
… en plug-in hybride met groter elektrisch bereik
DS Automobiles grijpt deze facelift ook aan om zijn compacte crossover te voorzien van een nieuwe generatie plug-in hybride aandrijflijn. De N°4 PLUG-IN HYBRID biedt 30% meer elektrisch rijbereik dan zijn voorganger dankzij een batterij met een netto capaciteit van 14,6 kWh. Daarmee wordt nog steeds niet het rijbereik gehaald van Duitse concurrenten zoals de nieuwe Audi A3 TFSI e plug-in hybride (die 143 km elektrisch rijden belooft), maar de N°4 PLUG-IN HYBRID haalt toch een mooie theoretische 81 km WLTP. De geïntegreerde lader kan standaard 3,7 kW aan, of optioneel 7,4 kW.
Qua prestaties koppelt het aandrijfgeheel een viercilinder turbobenzinemotor van 180 pk aan een elektromotor van 125 pk, goed voor een systeemvermogen van 225 pk en een koppel van 360 Nm.

Vaarwel, overbodige tablet
Binnenin blijft de Franse compacte wagen indruk maken met zijn verfijnde afwerking, hoogwaardige uitrusting en luxueuze materialen, zeker in de topversies met klinkende namen als Étoile en Pallas. Wat wijzigingen betreft, valt vooral het nieuwe 10,25-inch digitale instrumentencluster op, gekoppeld aan een 10-inch touchscreen. Deze tablet is voortaan de enige bediening voor het infotainmentsysteem DS IRIS SYSTEM. De vroegere kleine aanraakzone op de middenconsole – die eerlijk gezegd weinig praktisch was – verdwijnt dus uit het interieur van de N°4.
Qua praktische kant biedt de 4,40 meter lange DS N°4 een kofferruimte van 430 liter bij de hybride, 390 liter bij de elektrische versie en 360 liter voor de plug-in hybride.


