De Peugeot 408 is een uniek model met een crossover-look, gebouwd op het platform van de Peugeot 308. Maar wat voegt deze stijloefening eigenlijk toe aan die laatstgenoemde, die toch al vol kwaliteiten zat?

Advertentie
Advertentie

1. 2022

Het was 2010 toen Peugeot voor het eerst de naam "408" gebruikte. Destijds ging het niet om de crossover-coupé die we nu kennen, maar om een 308 met 3 volumes, oftewel een model waarbij een kofferbak aan de achterkant was toegevoegd. Deze eerste 408 was uitsluitend bestemd voor de Chinese markt en bleef grotendeels onbekend in Europa. De 408 die we hier in Europa kennen, werd gelanceerd in 2022 en is gebaseerd op de 308.

Zijaanzicht van de witte Peugeot 408 voor een moderne glazen muur.
Advertentie
Advertentie

2. 2 uitrustingsniveaus

Peugeot houdt het gamma beperkt en biedt zijn 408 niet in evenveel versies aan als de 308: alleen de goed uitgeruste Allure- en GT-uitvoeringen zijn beschikbaar. De basisprijs van de Peugeot 408 begint rond de 35.000 euro voor de Allure en gaat richting de 40.000 euro voor de GT. Merk op dat het cijfer "2" ook verwijst naar het aantal aangedreven wielen van de 408: ondanks zijn avontuurlijke uitstraling heeft de 408 geen vierwielaandrijving en houdt hij het altijd bij twee aangedreven wielen.

3. 3 geëlektrificeerde aandrijflijnen

Momenteel wordt de Peugeot 408 verkocht met drie geëlektrificeerde aandrijflijnen. Er wordt geen diesel meer aangeboden, maar er is een benzinemotor met mild-hybride technologie (Peugeot 408 HYBRID 136 e-DSC6), een plug-in hybride versie (Peugeot 408 PLUG-IN HYBRID 225) en tegenwoordig ook een volledige elektrische E-408.

4. 453 km WLTP-bereik

De eind 2024 gepresenteerde elektrische versie van de 408 is uitgerust met een lithium-ion batterij van 58 kWh. Hiermee kan hij een WLTP-bereik halen van 453 km. Qua prestaties stelt de elektromotor van 157 kW / 210 pk en 345 Nm koppel de elektrische crossover in staat om in 7,2 seconden naar 100 km/u te accelereren en in 28,9 seconden een kilometer af te leggen met vertrek vanuit stilstand. Zijn topsnelheid is begrensd op 160 km/u. De prijs van de Peugeot e-408 begint in België rond de 46.000 euro.

5. 17,2 kWh in plug-in hybride

De 408 plug-in hybride heeft onlangs een kleine technische update gekregen. Zijn vorige batterij van 12,4 kWh heeft plaatsgemaakt voor een nieuw model van 17,2 kWh, waarvan 14,6 kWh bruikbaar is. Genoeg om zijn bereik in volledig elektrische modus te verbeteren van 63 km naar 77 km (WLTP-normen).

Advertentie
Advertentie
Digitale dashboard van Peugeot, modern interactief scherm met lichte details.

6. 4.690 mm

Met een lengte van 4,69 meter is de 408 groter dan de 308 waarvan hij is afgeleid. Met een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,48 meter heeft de 408 niettemin afmetingen die hem nog steeds perfect bruikbaar maken in de stad.

7. 471 of 536 liter kofferruimte

De bagageruimte varieert van behoorlijk voor de plug-in hybride en elektrische versies (471 liter) tot comfortabel voor de micro-hybride versie. Bij deze versie kan men tot 536 liter bagage meenemen. In alle gevallen maakt de grote achterklep het gemakkelijk om pakketten in te laden. Met neergeklapte achterbank neemt het bagagevolume toe tot respectievelijk 1.545 en 1.611 liter.

Advertentie
Advertentie

Conclusie

Cijfers vertellen niet alles: de Peugeot 408 is niet zomaar een elegante en geslaagde stijloefening op een populaire basis. Het is een atypisch model dat perfect zijn plaats verdient binnen het gamma en bewijst dat stijlvol temperament, rijplezier en praktische aspecten perfect te combineren zijn in één enkel voertuig.