all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Peugeot 308 verte roulant sur une route côtière avec paysage montagneux en arrière-plan.","nl":"Groene Peugeot 308 rijdt langs kustweg met bergachtig landschap op de achtergrond."}
{"fr":"Grand coffre de voiture avec boîte en carton sur le plancher arrière, cityscape en arrière-plan.","nl":"Ruime kofferbak met kartonnen doos op de vloer, stadszicht op de achtergrond."}
1/12

Peugeot 308 in 7 cijfers: echt Frans vakmanschap

Historisch gezien is de markt voor compacte middenklassers (ook wel het C-segment genoemd) de belangrijkste in Europa. Daarom heeft Peugeot, net als vele andere merken, hier altijd veel energie in gestoken. Het resultaat van dat werk is de 308, een model dat inmiddels als de gouden standaard kan worden beschouwd!

Geschreven door François Piette

31 Oktober 2024

Advertentie

1. 2007

In 2007 werd de Peugeot 308 gelanceerd als het toonbeeld van het vakmanschap van het merk: een scherp design dat zowel doet denken aan de Formule 1 als aan het concept 907, een bouwkwaliteit die kan wedijveren met die van Duitse merken en een breed gamma, met onder andere een break, een 3-deurs versie en zelfs een coupévariant. Een tweede generatie van de 308 kwam in 2013 op de markt, gevolgd door een derde in 2021.

2. 2

De Peugeot 308 is beschikbaar in 2 koetswerkvarianten: de 5-deurs hatchback en de break, door het merk ook wel 308 SW genoemd. Merk op dat sinds 2010 de 308 niet langer als 3-deurs wordt aangeboden. De coupé RCZ, rechtstreeks gebaseerd op de techniek van de 308, werd geproduceerd tussen 2009 en 2015.

Twee elektrische Peugeot e-308's laden op onder een moderne luifel in een woestijn.
Advertentie

3. 7

De Peugeot 308 is beschikbaar met een ruime keuze aan motoren: van diesel tot volledig elektrisch (zowel voor de hatchback als voor de SW), en natuurlijk ook mildhybride, plug-inhybride en benzine. Op diesel biedt Peugeot de 308 1.5 BlueHDi 130 aan, enkel met een automatische versnellingsbak. Op benzine kan je kiezen voor de 308 1.2 PureTech 130, waarvan de 3-cilinder met zowel een handgeschakelde als automatische ‘bak kan worden uitgerust. De 308 HYBRID 136 e-DSC6 is de mildhybride optie. Er zijn twee plug-in hybrides beschikbaar: de 308 PLUG-IN HYBRID 180 e-EAT8 en de 308 PLUG-IN HYBRID 225 e-EAT8. Tenslotte is er nog één volledig elektrische versie: de E-308 met een elektromotor van 156 pk.

De prijzen voor de 308 in 2024 schommelen tussen 28.085 euro (1.2 PureTech 130 Active Pack) en 46.235 euro (E-308 156 GT).

4. 130 tot 225 pk

Hoewel de krachtige 308 GTI niet langer verkrijgbaar is, blijft de Peugeot 308 wel beschikbaar met pittige motoren, zoals de twee plug-in hybrides met 180 of 225 pk. In beide gevallen is de verbrandingsmotor een 1.6 liter turbo 4-cilinder, wat zorgt voor respectabele prestaties, zoals een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden voor de sterkste variant.

Groene Peugeot 308 rijdend op bergweg onder bewolkte hemel.
Advertentie

5. 411 of 416 km

De Peugeot e-308 en e-308 SW hebben respectievelijk een aangekondigd rijbereik van 416 en 411 km, met een gemiddeld WLTP-verbruik rond de 15 kWh/100 km.

6. 361 tot 608 liter

Afhankelijk van de versie varieert ook de kofferruimte van de Peugeot 308: de 308 PLUG-IN HYBRID en E-308 hebben een kleinere koffer en bieden slechts 361 liter, wat aan de matige kant is voor dit segment. De versies met enkel een verbrandingsmotor zijn ruimer, met een inhoud van 412 liter. De 308 SW is natuurlijk een stuk royaler, met een koffer van 548 tot 608 liter, afhankelijk van de versie.

Ruime kofferbak van Audi Q4 SUV met neergeklapte achterstoelen, modern interieur.
Advertentie

7. 4 uitvoeringen

Peugeot biedt de 308 in vier uitvoeringen aan: Active Pack, Style, Allure en GT, waarbij de laatste een sportievere uitstraling heeft en enkel beschikbaar is met de krachtigere motoren. Al vanaf het instapmodel is de uitrusting vrij compleet, met onder andere automatische airco met twee zones, een aanraakscherm en een multifunctioneel stuurwiel in leder.

Moderne interieur van Peugeot met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel.
Advertentie

Conclusie

Peugeot heeft zijn middenklasser steeds verder verfijnd om deze zo efficiënt, veelzijdig en comfortabel mogelijk te maken. Het resultaat mag er zijn, want de 308 wordt steeds vaker als referentie gezien. De brede keuze aan motoren en de royale koffer van de SW-versie dragen daar zeker aan bij!

François
							Piette

François Piette

Advertentie