Zoals veel andere merken investeert Kia volop in elektrisch, maar gelukkig laat het Zuid-Koreaanse merk ook de verbrandingsmotor nog niet los. In het populaire C-segment, het domein van onder meer de VW Golf, wordt de Ceed vervangen door deze gloednieuwe K4. In Amerika is het model al sinds 2024 op de markt, en binnenkort rijdt hij ook op Europese wegen.
Design - Kia K4
Made in Mexico
Waar de Ceed nog specifiek voor Europa werd ontwikkeld en in Slovakije werd gebouwd, wordt de K4 geproduceerd in Mexico. Oorspronkelijk was hij bedoeld voor de Amerikaanse markt, waar hij bestaat als vierdeurs berline en vijfdeurs hatchback. Alleen die laatste komt naar Europa. In de lente van 2026 mogen we ook een breakversie van de K4 verwachten. Let wel: de Ceed hatchback, break en Proceed verdwijnen uit het gamma, maar de crossover XCeed blijft voorlopig nog in productie in Žilina (Slovakije).
Eleganter dan de EV4
De vijfdeurs K4 meet 4,44 meter, zo’n 16 cm langer dan een VW Golf. Hij oogt dynamisch en origineel, met een uitgesproken design. Opvallend zijn de Star Map-lichtsignatuur, geïnspireerd op de EV9, en de verzonken achterdeurgrepen. De lijnen zijn minder druk dan die van de elektrische EV4, waarmee hij qua formaat wel veel gemeen heeft. De opvallende kleur op de foto's? Dat is “Sparkling Yellow”, exclusief voor de K4.
Kia K4 GT-Line
In de GT-Line-uitvoering krijgt de K4 een extra sportieve toets, met een driespakig stuurwiel, schakellepels, zwarte spiegelkappen en in koetswerkkleur uitgevoerde zijschorten en wielbogen.



Gebruiksgemak - Kia K4
Brede digitale cockpit
Het interieur lijkt sterk op dat van de EV4, met een combinatie van zachte materialen voor ce zichtbare delen en harde plastics onderaan. Geen luxe, wel degelijk afgewerkt.
Op het dashboard prijkt een breed digitaal displaycluster, zoals we ook in de EV3 en EV4 terugvinden. Het bestaat uit drie schermen op één lijn: een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, een klein scherm van 5,3 inch voor de klimaatregeling (helaas moeilijk zichtbaar achter het stuur), en een centraal infotainmentscherm van opnieuw 12,3 inch.
Multimedia met AI
Het infotainmentsysteem is eenvoudig te bedienen en technisch helemaal mee. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op elke versie. Een draadloze lader is beschikbaar op hogere uitvoeringen. Wie graag muziek luistert, kan rekenen op een Harman Kardon-geluidssysteem.
Techliefhebbers zullen het waarderen dat je je smartphone als digitale sleutel kan gebruiken om de wagen te openen en starten. Verder is er een ingebouwde wifi-hotspot en stemherkenning op basis van AI. Minder goed nieuws: de ingebouwde gps van onze preproductieversie was niet erg precies. Gelukkig werkt smartphone-navigatie zoals Google Maps of Waze prima via het centrale scherm.
Ruim achterin
De Kia K4 GT-Line, die wij konden testen, beschikt over goed gevormde, sportieve zetels die tegelijk comfortabel blijven. Wel oogt het interieur wat donker, met weinig kleuraccenten. Een panoramisch dak brengt gelukkig wat licht binnen.
Achterin is er bijzonder veel beenruimte dankzij de lange wielbasis van 2,72 meter, wat opvallend is voor een C-segmenter. Daarmee zit de K4 zelfs bijna in het D-segment. De middelste zitplaats achterin is, zoals vaak, minder comfortabel dan de buitenste en dus niet echt geschikt voor volwassenen.
Grote koffer
De K4 heeft ook een grote koffer: 438 liter met de achterbank rechtop, tegenover 381 liter bij een Golf. De 1.0 MHEV 48V verliest wel wat ruimte door de batterij: die versie biedt 328 liter.
De koffer is functioneel, al zit er wel een dikke drempel tussen de bodem en de opening. Een klassiek probleem bij hatchbacks. Klap je de achterbank neer (60/40), dan krijg je tot 1.217 liter aan laadruimte (1.107 liter bij de MHEV), met een bijna vlakke laadvloer. Er is ook een skiluik in de middenste rugleuning.




Rijervaring - Kia K4
Benzine en zelfopladende hybride
In tegenstelling tot de EV4 rijdt de K4 niet elektrisch, maar blijft hij trouw aan klassieke benzinemotoren. Diesel is niet meer van de partij. Instappen doe je met de 1.0 T-GDI driecilinder (115 pk), bekend uit de Ceed en andere Kia- en Hyundai-modellen. Die is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Je kan ook kiezen voor een mild-hybrid (MHEV) versie met 48V-batterij en optionele zeventraps DCT-automaat. Die is iets zuiniger dankzij de hulp van een kleine elektromotor.
Een trapje hoger staat de 1.6 T-GDI viercilinder, verkrijgbaar met 150 of 180 pk. Deze is niet geëlektrificeerd, maar altijd gekoppeld aan de zeventraps DCT. In 2026 volgt nog een full hybrid (HEV) met 1.6 benzinemotor en elektromotor. Een plug-in hybride (PHEV) komt er niet.
Rijgedrag aangepast voor Europa
De K4 wordt weliswaar gebouwd in Mexico en is ontwikkeld voor Amerika, maar kreeg een Europese afstelling mee voor hij de grote plas overstak. Het ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim (vlakbij Frankfurt in Duitsland) paste de ophanging, dempers, motorsteunen, antirolstangen en stuurinrichting aan voor een meer dynamische rijstijl, naar de verwachtingen van het Europese cliënteel.
Niet veel leven onder de kap
Onze testrit vond plaats rond Frankfurt, met de 1.6 T-GDI van 150 pk in GT-Line-trim. Een korte maar gevarieerde rit, van stad tot platteland. Opvallend is het ouderwets ogende automaathendel op de middenconsole, die veel ruimte inneemt. Tegenwoordig kiezen de meeste merken voor een klein hendeltje om een extra opbergvak te kunnen bieden.
In stadsverkeer reageert de DCT niet altijd vlot, en de rijhulpsystemen zijn nogal opdringerig. Vooral de aandachtsmonitor piept voortdurend, wat erg storend is. Die hebben we dus bij elke start uitgeschakeld, wat enkel via het menu in het centrale scherm kan.
Vervolgens bracht onze testrit ons op de buitenwegen rond Frankfurt. Bij hogere snelheden toont de 1.6 met 150 pk zich weinig temperamentvol. Ondanks het degelijke koppel (250 Nm van 1.500 tot 4.500 t/min) is de acceleratie nogal vlak. Ook de prestaties zijn eerder matig anno 2025: van 0 naar 100 km/u duurt 9,1 seconden. Voor dagelijks gebruik volstaat dat ruim, maar wie wat meer pit zoekt, kijkt beter naar de 180 pk-versie, die de 1.500 kilo zware hatchback wat vlotter zou moeten verplaatsen.
Geslaagde balans tussen comfort en dynamiek
De K4 overtuigt vooral met zijn chassis. Het comfort is uitstekend, zelfs op slechte wegen. Tegelijk blijft hij precies en voorspelbaar in bochten. Dat zorgt voor een zeer evenwichtig weggedrag. De besturing is direct (2,4 omwentelingen van uiterste tot uiterste), de vooras houdt mooi stand en de achteras volgt alert zonder nerveus te worden. Kortom: een stabiel en efficiënte wegligging die veel vertrouwen en rijplezier geeft geeft. De Europese afstelling van de Kia K4 werpt duidelijk zijn vruchten af.



Budget - Kia K4
Prijs Kia K4 2025 in België
De Belgische prijzen van de Kia K4 waren bij onze eerste kennismaking nog niet bekend. Het model is dan ook nog niet officieel gelanceerd. Kia wil eerst de resterende Ceed-voorraad uitverkopen (de productie is stopgezet, dus nu is het moment voor een mooie korting op stockwagens…). De officiële prijzen voor de K4 worden eind november verwacht. We mogen ervan uitgaan dat het instapmodel onder de 30.000 euro blijft, aangezien Kia meetal vrij scherpe prijzen biedt. En net als de andere modellen van het gamma zal de K4 genieten van een royale garantie van 7 jaar/150.000 km.
Wat het verbruik betreft: onze korte test kwam uit op gemiddeld 8,1 l/100 km. Voor wie veel rijdt en op de brandstofkosten wil besparen, raden we aan om te wachten op de full hybrid-versie, die in 2026 wordt gelanceerd.
Verdict - Kia K4
Het is goed nieuws dat Kia vasthoudt aan een compacte benzinewagen, zeker met een prijskaartje dat lager zal liggen dan dat van de elektrische EV4. De K4 is aantrekkelijk om naar te kijken, praktisch in gebruik en verrassend aangenaam om mee te rijden, met een goed compromis tussen comfort en rijplezier. Hij is ook helemaal mee qua technologie en uitrusting. Alles wijst erop dat deze auto een waardige opvolger van de Ceed wordt. En met de komst van de breakversie in 2026 staat Kia sterk in het segment van de compacte benzinewagens.
















