of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Audi Q3 2025, op en top Audi

Aanbod
{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/15

Audi Q3 2025: Test, Prijs, Configuratie | Vroom.be

Test: Audi Q3 2025, op en top Audi

Met deze derde generatie Q3 is Audi’s compacte SUV weer helemaal mee met de rest van het gamma. Het Duitse merk heeft het model bovendien fijngeslepen om het volledig te laten aansluiten bij de rest van het gamma… met alle voor- en nadelen van dien.

Geschreven door Yeelen Möller

28 September 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Sinds zijn lancering in 2011 zijn er al meer dan twee miljoen Audi Q3’s verkocht, waarmee de Duitsers zonder schroom van een bestseller kunnen spreken. Het is dan ook een praktisch auto voor het formaat, met handige eigenschappen als een grote koffer, een verschuifbare achterbank en de optie van Quattro-vierwielaandrijving. Voor deze derde generatie is de Audi Q3 zijn eigen gezicht een beetje kwijt. Hij is wel bijna meteen beschikbaar als SUV-coupé Q3 Sportback. Het model sluit heel nauw aan bij de rest van het gamma, met invloeden van de grotere A6. Maakt hem dat volwassener, of net minder onderscheidend?

Design - Audi Q3

De nieuwe Q3 is meteen herkenbaar als Audi, maar vreemd genoeg zijn de designers de saus niet gaan halen bij grote broer Q5, die ook recent werd vernieuwd. We zien vooral stijlkenmerken terug van de nieuwe A6 (de brandstofversie). Kijk maar naar de gesplitste lichtblokken achteraan, die rechtstreeks overgenomen lijken te zijn. Vooraan heeft de Q3 wel meer zijn eigen snoet, met smalle koplampen die in feite alleen maar de dagrijverlichting en pinkers omvatten. De dim- en grootlichten zitten in de bumper verstopt, zoals we steeds vaker beginnen te zien in de autowereld. En het logo achteraan is voortaan verlicht.

Nieuwe soort verlichting

De verlichting van de Q3 is trouwens een paradepaardje van Audi. Het is het eerste “compacte” model dat de digitale matrixverlichting overneemt van de duurdere modellen. Het is zelfs de eerste Audi van allemaal die de nieuwe “micro-LED-module” in gebruik neemt, een compacte module waarin 25.600 microscopische diodes zitten verstopt. Dat betekent dat de Q3 boodschappen kan projecteren op de baan, bijvoorbeeld in noodsituaties of als er risico is op ijzel. En het zou natuurlijk ook het grootlicht zeer precies moeten kunnen richten om tegenliggers niet te verblinden. Maar dat vraagt om een meer uitvoerige test op het thuisfront.

Grotendeels gelijk dashboard aan de grotere Audi’s

Het interieur van de nieuwe Audi Q3 is wel grondig veranderd, met opnieuw inspiratie van de grotere modellen. Je krijgt dus de digitale cockpit, bestaande uit een instrumentencluster van 11,9 inch en een infotainmentscherm van 12,8 inch. Er zijn echter enkele offers ten opzichte van de Q5, A5, A6 et cetera: er is geen passagiersscherm verkrijgbaar, en Audi geeft niet mee of de Q3 ook OLED-schermen heeft, die ‘s nachts je ogen minder vermoeien.

Niet luxe, wel kwaliteit

De afwerking is trouwens helemaal naar verwachting gezien het merk en het segment: niet luxe en hier en daar wat harde kunststoffen (vooral het pianozwarte paneel op de middenconsole is bijzonder slijt- en vingerafdrukgevoelig). Ook het gerecycleerde textiel van de basisversie voelt en oogt goedkoop, of tenminste niet ‘premium’. Maar de assemblage is wel voorbeeldig: alles voelt stevig aan en we hebben niets horen kraken of rammelen.

Ongeveer even groot

De verhoudingen van de Audi Q3 2025 zijn zo goed als onveranderd gebleven. Hij is wel 4,6 cm langer en 1,5 cm hoger geworden (4,53 m lang, 1,86 m breed en 1,60 m hoog), maar de breedte en wielbasis zijn identiek ten opzichte van de vorige generatie. Het grootste verschil zit hem in de lengte van de neus. De langere motorkap zorgt voor een dynamischer voorkomen, maar ook voor een prominente overhang voor de voorwielen.

Audi SUV geparkeerd met stadsuitzicht op de achtergrond, schemerverlichting. Nabijbeeld van een stijlvolle Audi Q5 met kenmerkende grille en moderne koplampen. Achteraanzicht van de Audi Q3 2024 met opvallende LED-verlichting en modern ontwerp.
Advertentie

Gebruiksgemak - Audi Q3

Nog steeds modulair, maar iets kleinere koffer

Dat de wielbasis identiek is gebleven, betekent ook dat er geen vooruitgang is op vlak van binnenruimte. Die is nog steeds correct gezien het formaat. Volwassenen kunnen nog steeds probleemloos achter elkaar zitten in de Audi Q3 2025, met in het geval van deze klassieke SUV-versie ook voldoende hoofdruimte op de achterbank. De achterbank is bovendien nog steeds verschuifbaar én instelbaar, waardoor je de beschikbare ruimte naar wens kan indelen. Maar de koffer is wel iets kleiner geworden: 488 tot 1.386 liter, ongeveer 40 liter minder dan in de vorige generatie. Onder de koffervloer is er nog een grote ruimte voor een reservewiel of andere losse spullen. Tenzij je de plug-inhybride hebt genomen, want dan neemt de batterij die plaats in beslag.

Nieuw infotainment werkt goed

Qua ergonomie speelt Audi tegenwoordig in de middenmoot, en dat is met deze Q3 niet anders. De grote schermen zijn helder afleesbaar en het Android-multimediasysteem is vrij logisch ingedeeld. Het reageert snel, maakt gebruik van Google Maps voor de navigatie én je kan er externe apps op installeren. Het scherm voor de bestuurder vinden we minder geslaagd. De weergave neemt niet de hele oppervlakte in, waardoor je met dikke zwarte randen zit. Het scherm is bovendien, en gek genoeg, minder personaliseerbaar dan de oude Virtual Cockpit van Audi. 

Bij VW snappen ze het beter

Bij Volkswagen zweert men opnieuw bij echte, tactiele knoppen voor op het stuur, maar die boodschap is duidelijk nog niet tot in Ingolstadt geraakt. De Q3 heeft, net als alle andere recente modellen van het merk, pianozwarte toetsen op het stuur. Gelukkig klikken ze wel als je erop drukt. Daarnaast heeft Audi er niet voor gekozen om de aircoknoppen apart te houden. De temperatuur en zetelverwarming blijven wel permanent staan onderaan het scherm, maar wil je bijvoorbeeld de ventilatie instellen, dan moet je via een menu.

Knipperlichten opnieuw uitgevonden

En dat is niet de enige bijzondere keuze op vlak van ergonomie. Audi heeft namelijk de hendels van de knipperlichten opnieuw uitgevonden voor de Q3. In plaats van de klassieke hendels krijg je nu een vast stuk plastic met tuimelschakelaars aan de uiteinden (links de pinkers en ruitenwissers, rechts de transmissiebediening). In de praktijk werkt het systeem niet anders dan een klassieke hendel, het is gewoon iets minder handig in gebruik. Het idee erachter ontgaat ons een beetje. Misschien is het goedkoper om één onderdeel te produceren met beide schakelaars erin, dan twee aparte hendels?

Moderne Audi-interieur met multifunctioneel stuurwiel en centraal digitaal scherm. Audi stuur met digitaal scherm en geïntegreerde bedieningselementen. Ruime kofferbak van de Volkswagen Tiguan SUV, neerklapbare stoelen voor extra laadruimte.
Advertentie

Rijervaring - Audi Q3

Benzine, diesel of PHEV

Onder de motorkap houdt de Audi Q3 het klassiek. Je krijgt de keuze tussen drie benzinemotoren (1.5 TFSI van 110 kW/150 pk, 2.0 TFSI van 150 kW/204 pk of 195 kW/265 pk), één dieselmotor (2.0 TDI van 150 pk) en één plug-inhybride (1.5 TFSI e-Hybrid van 200 kW/272 pk). Quattro-vierwielaandrijving is enkel beschikbaar op de twee krachtigste benzinemotoren, al de rest heeft voorwielaandrijving. En een S-tronic-automaat met zeven versnellingen is voortaan ook standaard. 

Tot 119 km elektrisch

De Audi Q3 PHEV 2025 is wel een stuk performanter geworden dan zijn voorganger. En dat zit hem vooral in de batterij. Die is fysiek even groot als bij de vorige generatie, maar dankzij cellen die nu bijna dubbel zo krachtig zijn, heeft hij een capaciteit van 25,7 kWh (waarvan 19,7 kWh bruikbaar). Dat geeft de plug-inhybride Q3 tot 119 km elektrische autonomie volgens de WLTP-cyclus. En ook het opladen is voorbeeldig, met 11 kW driefasig AC-laden en tot 50 kW DC-snelladen (10-80% in minder dan een halfuur). Daarmee neemt de Audi Q3 dezelfde PHEV-aandrijving over van tal van andere recente modellen uit de VW-groep.

TDI doet wat moet

Wij konden tijdens deze eerste kennismaking in de Schotse Highlands kennismaken met de 2.0 TDI en de e-Hybrid. Laten we beginnen met de diesel. Die komt iets rumoeriger tot leven, maar het gebrom blijft onderweg beperkt tot de achtergrond. Ondanks zijn ‘slechts’ 150 pk is de trekkracht wel in orde (0-100 km/u in 9,2 seconden) en de automaat schakelt soepel en snel. Ook bij manoeuvres blijft de S-tronic schokvrij.

Nieuwe generatie adaptieve dempers

Voor het onderstel heeft Audi opnieuw zijn trukendoos bovengehaald. Er zijn drie keuzes: de standaard stalen veren, een sportophanging en een nieuw adaptief dempersysteem met twee vloeistofkamers. Het zijn die speciale dempers die wij konden testen. Ze moeten zowel voor meer comfort als voor meer koetswerkcontrole zorgen dankzij een continue sturing, afhankelijk van het wegdek, de inputs van het stuurwiel en van de pedalen. En over het stuurwiel gesproken: de nieuwe progressieve stuurinrichting heeft ook een meer directe verhouding gekregen, voor een scherper stuurgevoel.

Het resultaat van dat alles? De Audi Q3 heeft inderdaad een sprong gemaakt qua dynamiek. Hij laat zich vlot van bocht naar bocht besturen en blijft daarbij opmerkelijk vlak. Maar het toegenomen comfort hebben we niet echt gemerkt. Grotere putten en drempels worden wel effectief opgevangen, maar een slecht wegdek laat zich duidelijk voelen en horen aan boord (iets waar de optionele 20-duimers onder onze testwagens ongetwijfeld niet aan hebben meegeholpen). Wat wel duidelijk is, is dat de adaptieve dempers goed werken. In de Dynamic-stand is de Audi Q3 2025 erg stug, terwijl de Comfort-stand veel behaaglijker is. Maar voor ons mocht elke stand nog een tikje zachter zijn. We spreken hier namelijk (nog) niet ver een S of RS Q3…

Reële actieradius Audi Q3 e-Hybrid

De plug-inhybride Audi Q3 heeft in grote lijnen dezelfde rijeigenschappen als zijn tegenhangers op benzine of diesel. Een echte verbruikstest hebben we nog niet kunnen doen, maar de eerste testresultaten wijzen op 80 à 100 km reële autonomie. De volle 272 pk zijn iets te veel voor de voortrein, dus je doseert best het gaspedaal als het licht op groen sprint. Maar het samenspel tussen elektrisch en benzine verloopt naadloos en het onderstel is maar een tikkeltje steviger door het extra gewicht van de batterij.

Audi Q3 rijdend op een bochtige weg, bergen op de achtergrond. Audi Q3 rijdt op een kronkelige bergweg bij schemering. Audi Q5 SUV rijdend op bochtige weg met een vervaagde achtergrond.
Advertentie

Budget - Audi Q3

Hoeveel kost de Audi Q3 2025 in België?

De nieuwe Audi Q3 SUV 2025 is verkrijgbaar vanaf 40.510 euro. De Q3 Sportback kost 1.500 euro extra: vanaf 42.010 euro. Voor de plug-inhybride Audi Q3 ben je meer dan 50.000 euro kwijt zonder opties: vanaf 51.910 euro. De Q3 Sportback e-Hybrid begint op zijn beurt pas bij 53.410 euro. De standaarduitrusting is wel al redelijk: je krijgt het volwaardige infotainmentscherm met navigatie, automatische airco, elektrische kofferklep, parkeersensoren voor- en achteraan en LED-verlichting zijn allemaal standaard.

Daarmee positioneert Audi hem (niet) toevallig pal in het midden van zijn rivalen. De immer populaire BMW X1 is verkrijgbaar vanaf 40.300 euro in ons land met een benzinemotor, of vanaf 53.250 als plug-inhybride (en vanaf 50.900 euro als volledig elektrische iX1, een optie die de Audi Q3 niet heeft). De Mercedes GLA (die bijna wordt vernieuwd) is iets duurder: vanaf 42.229 euro. De Volvo XC40 heeft dan weer een vanafprijs van 40.350 euro in België.

Verdict - Audi Q3

De Audi Q3 probeert alles te kunnen, maar mist daarmee een beetje persoonlijkheid. Hij is ruim genoeg, comfortabel genoeg, dynamisch genoeg en voldoende uitgerust, zonder echt ergens in uit te springen. Hoogtepunten zijn wel zijn praktische koffer en de range en laadsnelheid van de plug-inhybride. Maar we hadden liever een zachtere ophanging gezien dan een nieuwe manier om de knipperlichten te bedienen.

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een Audi Q3 of vergelijkbare auto

Audi

Q3

55 500 €

2025

10 km

Benzine

190 pk

Automaat

189 g/km

date

A&M Tongeren - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Tongeren

date

-

Audi Approved :plus

Audi

Q3

51 990 €

Nieuw Nieuw

2025

20 km

Benzine

150 pk

Automaat

143 g/km

date

A&M Tongeren - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Tongeren

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

39 990 €

2024

12 565 km

Benzine

150 pk

Automaat

154 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

37 990 €

2024

19 750 km

Benzine

150 pk

Automaat

149 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

41 990 €

2025

8 453 km

Benzine

150 pk

Automaat

162 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

41 990 €

Nieuw Nieuw

2025

10 809 km

Benzine

150 pk

Automaat

162 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

40 990 €

2024

14 750 km

Benzine

150 pk

Automaat

148 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

26 950 €

Nieuw Nieuw

2020

36 000 km

Benzine

150 pk

Manueel

130 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass