Vind je de Audi Q3 er maar gewoontjes uitzien? Dat was in zekere mate wel van toepassing op de vorige generaties van de compacte SUV, maar deze derde generatie heeft een meer verzorgd uiterlijk gekregen. Modeljaar 2025 is gespierder en verfijnder tegelijk, wat voor een knappe look en meer efficiëntie zorgt. Maar behoudt hij ook zijn praktische sterktes waarmee hij populair werd?

Advertentie
Advertentie

Met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren in amper iets meer dan tien jaar tijd is de Audi Q3 niet enkel een van de referenties binnen het compacte premium-SUV-segment, maar ook een van de pijlers van het Audi-gamma. Om zijn positie nog wat te versterken, heeft de derde generatie Q3 een aanzienlijk gemoderniseerd design gekregen, met alle hedendaagse gimmicks die in de mode zijn bij Audi. Verfijnde koplampen, een bredere grille met grote openingen, in twee delen gesplitste achterlichten en een achterzijde die wordt onderlijnd door een grote lichtstreep. En natuurlijk mogen we de onmisbare verlichte logo’s en de instelbare lichtsignaturen niet veregeten.

Dit nieuwe design moet ook de aerodynamische efficiëntie ten goede komen. De nieuwe Q3 heeft daarmee een lagere luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 gekregen. Vermoedelijk doet de aanstaande Sportback-versie met een aflopende daklijn het zelfs nog iets beter.

Audi Q4 e-tron rijdend op een schilderachtige landelijke weg.
Achteraanzicht van de Audi Q3 2024 met opvallende LED-achterlichten en stijlvol ontwerp.
Moderne Audi Q3 grille met stijlvolle LED-koplampen en Duitse kentekenplaat.
Advertentie
Advertentie

Android Automotive OS op ‘slechts’ twee schermen

Aan boord zal je, zoals wel vaker bij Audi, niet veel ronde lijnen tegenkomen in de nieuwe Q3. De compacte SUV krijgt namelijk ook een afgeplat stuur met aanraakgevoelige bedieningen. Het stuur kreeg ook nieuwe hendels in Mercedes-stijl, meer bepaald voor de transmissie, waardoor er een grote opbergruimte vrijkomt tussen de voorzetels. Dat betekent ook dat er geen manuele versnellingsbak meer verkrijgbaar is in de nieuwe Audi Q3.

Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS, zoals bij de andere recente modellen van Audi. Maar in dit geval ben je beperkt tot ‘slechts’ twee grote schermen. Dat voor de bestuurder meet 11,9 inch in doorsnede, tegenover 12,8 inch voor het centrale MMI-aanraakscherm. De nieuwe Q3 heeft dus geen optioneel passagiersscherm vooraan. Een head-up display hoort echter wel tot de mogelijkheden.

Moderne interieur van de Audi Activesphere met centraal stuurwiel en digitale touchscreen.

Verschuifbare en instelbare achterbank

Op praktisch vlak behoudt de nieuwe Audi Q3 2025 de modulariteit van zijn voorgangers. Hij heeft dus nog steeds een handige verschuifbare achterbank, die standaard zelfs instelbare rugleuningen heeft. Dat zullen gezinnen en mensen met omvangrijke hobby’s zeker waarderen. De koffer werd ook iets groter ten opzichte van de vorige generatie, met nu 488 tot 575 liter aan laadvolume, afhankelijk van de positie van de achterzetels. Het maximale volume bedraagt 1.386 liter met de achterbank neergeklapt. Voor de volledigheid: de Audi Q3 mag ook tot 2.100 kilo trekken, afhankelijk van de gekozen motorisatie.

Advertentie
Advertentie
Luxe interieur van BMW X1, met ruime en stijlvolle lederen achterstoelen.
Ruime kofferbak van een SUV met neerklapbare achterstoelen voor extra laadruimte.

Q3 e-hybrid met 120 km WLTP-autonomie

Over de motoren gesproken: deze derde generatie Q3 geniet van Audi’s nieuwe plug-inhybride aandrijflijn met een grote actieradius. In het geval van de Q3 betekent dat een elektrische WLTP-autonomie van 120 km dankzij de batterij van 25,7 kWh (19,7 kWh netto). Nog meer goed nieuws: de Audi Q3 e-hybrid kan DC-snelladen tot 50 kW, waarmee je van 10 tot 80% bijlaadt in minder dan 30 minuten.

De aandrijflijn van de Audi Q3 e-hybrid PHEV bestaat uit een 1.5 TFSI-benzinemotor en een elektromotor, samen goed voor 200 kW, ofwel 272 pk en een piekkoppel van 400 Nm.

Advertentie
Advertentie
Groene Audi Q5 op kronkelende weg met bergachtig landschap op de achtergrond.

Q3 (mildhybride) benzine en… diesel

Audi behoudt echter ook een breed gamma aan klassieke verbrandingsmotoren onder de motorkap van de nieuwe Q3. Op benzine kondigt het Duitse merk al Q3 TFSI-modellen aan met 150, 204 en 265 pk. Aan de uiteinden van het spectrum krijg je standaard een milde hybridisatie (150 pk) of quattro-vierwielaandrijving (204 of 265 pk). Audi biedt ook nog een dieselmotor aan in de nieuwe Q3: de 2.0 TDI met 150 pk (voorwielaandrijving) of 193 pk (quattro-vierwielaandrijving).

Audi Q3 rijdt op een bochtige weg met bergen op de achtergrond.

Prijs en lanceringsdatum Audi Q3 2025

Audi lanceert zijn nieuwe Q3 in oktober 2025 officieel op de Europese markt, maar voor wie niet kan wachten, kunnen de bestellingen al deze zomer worden geplaatst. De instapversie met TFSI-benzinemotor van 150 pk kost 40.500 euro, tegenover respectievelijk 47.700 euro en 57.500 euro voor de TFSI 204 en 265 pk. De Q3 diesel wordt aangeboden vanaf 42.600 euro als TDI 150 met voorwielaandrijving en vanaf 49.900 euro als TDI 193 quattro. De prijzen voor de plug-inhybride Q3 e-hybrid zijn nog niet bekend voor België, maar ter info: deze versie begint bij 49.300 euro in Duitsland.

Deze nieuwe Q3 zal tegelijkertijd uit de fabrieken van Audi in Györ, Hongarije, en Ingolstadt, Duitsland, rollen