Dieselmotoren waren vroeger dé logische keuze voor SUV’s die vaak op de snelweg worden ingezet. Vandaag is dat een ander verhaal. Steeds minder modellen zijn nog met een dieselmotor verkrijgbaar. De Renault Austral heeft er zelfs nooit een gehad sinds zijn introductie in 2022, in tegenstelling tot zijn voorganger Kadjar. De gefacelifte versie voor 2025 laat het nog steeds bij twee geëlektrificeerde benzinemotoren: een 1.3 mild-hybrid met 160 pk en een 1.2 full hybrid met 200 pk. Maar betekent dat ook dat de Austral niet zuinig kan zijn op de snelweg?
Complexe techniek
De E-Tech full hybrid-aandrijving van de Austral is technisch behoorlijk complex. De setup combineert een 1.2 turbobenzinemotor van 130 pk met twee elektromotoren: een hoofdunit van 70 pk en een secundaire van 25 pk. Ze werken samen via een automatische versnellingsbak met klauwkoppeling, in combinatie met een relatief grote lithium-ion batterij van 2 kWh. In de praktijk biedt dit systeem niet alleen een comfortabel totaalvermogen van 200 pk, maar vooral ook een erg laag verbruik dankzij de vaak actieve elektrische modus in stadsverkeer. Maar wat gebeurt er met het verbruik wanneer je constant 120 km/u rijdt op de snelweg?
Veelbelovende WLTP-cijfers
De officiële WLTP-cijfers zijn in elk geval veelbelovend: een gemiddeld verbruik van slechts 4,7 l/100 km en een CO₂-uitstoot vanaf 106 g/km. Nog vóór we het verbruik in de praktijk verifiëren, valt dus al op dat deze cijfers interessant zijn voor de fiscaliteit, zeker nu ook Wallonië sinds juli 2025 gedeeltelijk de CO₂-waarden meerekent, zoals eerder al het geval was in Vlaanderen.

Werkelijk verbruik op de Belgische snelwegen aan 120 km/u
Onze testauto was een rijk uitgeruste Esprit Alpine met tal van opties, waaronder het Extended Grip-pack met 20-duims all season-banden. Die uitvoering is iets minder gunstig gehomologeerd, met 4,9 l/100 km en 109 g CO₂/km. Ideaal dus voor een realistische praktijktest.
We trokken dwars door België heen en terug, aan een stabiele snelheid van 120 km/u, met weinig files of andere verstoringen. Na honderden kilometers klokte de Austral af op een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Dat is iets meer dan het officiële cijfer, maar gezien de 200 pk, het formaat, het bandentype en de zomerse temperaturen boven de 20°C, blijft dat erg acceptabel. Met een tank van 55 liter rij je in deze omstandigheden theoretisch meer dan 1.000 km op één tankbeurt.



Verbruik in gemengd verkeer?
We maakten het daarna wat moeilijker: een rit naar Parijs, inclusief snelwegen met 130 km/u-limieten, fileverkeer rond de Franse hoofdstad en een terugrit via landelijke wegen in de Champagnestreek en de Ardennen. Dit keer met passagiers en bagage aan boord.
Tijdens deze rit van zo’n 800 km noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km. Dat is opnieuw een gunstige score, zeker gezien de omstandigheden: hogere snelheden, vertragingen, een volle wagen en het feit dat we nog steeds op all season-banden reden. De hybride aandrijving bleek zijn werk prima te doen, zelfs bij een gevarieerd gebruik.



Eindbalans na 1.500 km: gemiddeld 5,9 l/100 km
Na in totaal 1.500 km, waarvan het grootste deel op de snelweg, kwamen we uit op een gemiddelde van 5,9 l/100 km. Met de 55-liter tank kom je dan ongeveer 900 km ver tussen twee tankbeurten. Een resultaat dat zeker mag gezien worden in dit segment!
Daarbovenop komt een aangenaam rijcomfort, een uitstekende geluidsisolatie en een dynamisch weggedrag, zeker met de vierwielsturing van de Esprit Alpine-versie. Voor wie op zoek is naar een comfortabele, polyvalente, krachtige én relatief zuinige SUV voor snelwegritten, is deze Austral E-Tech Hybrid 200 dus een interessante kandidaat. Al moet je er wel rekening mee houden dat het hybridesysteem soms wat “zoekend” kan zijn bij hernemingen.