De Renault Austral verscheen in 2022 op onze markt en heeft sindsdien een zeker succes gekend. Voor 2025 heeft de Franse constructeur echter al besloten om hem esthetisch bij te werken, met als doel zijn design in één lijn te brengen met de nieuwste SUV’s van Renault: de Captur facelift, Espace facelift, Scenic E-Tech electric, Rafale en de Symbioz.
Sterktes: is de Renault Austral een goede auto?
1. Goed gelukte hybridisatie
Onder de motorkap van de Austral kan je twee verschillende hybride motorisaties terugvinden. De 1.3 Mild Hybrid van 160 pk dient als instapmotor, maar het grote merendeel van de klanten kiest voor de Full Hybrid van 200 pk. Die combineert een driecilinder benzinemotor met twee elektromotoren en een kleine batterij, wat een zeer geslaagd geheel oplevert. Ten eerste omdat hij de mogelijkheid biedt om vaak volledig elektrisch te rijden, wat aangenaam is tijdens het rijden. Maar ook omdat deze oplossing voor zeer goede verbruikscijfers zorgt in de praktijk. Officieel haalt het model een gemiddelde van 4,8 l/100 km, wat haalbaar is in gunstige omstandigheden. Tijdens onze test konden we een gemiddelde van 5 tot 6 l/100 km meten, wat zeer correct is voor een SUV van deze grootte.
2. Perfecte technologie
Qua infotainment geniet de Renault Austral simpelweg van een van de beste systemen op de markt. Zijn OpenR Link-systeem draait op een zeer aangenaam Google-systeem, met twee royale schermen: 12 en 12,3 inch. Het is zeer vlot in gebruik, met een moderne interface en een rechtstreekse integratie van Google Maps en zelfs Waze (als je het installeert via de Play Store). En als dat nog niet volstaat, kan je nog steeds verbinden met Apple CarPlay of Android Auto, wat natuurlijk ook draadloos kan.
De kers op de taart: Renault is een van de weinige autofabrikanten die nog fysieke aircobedieningen heeft onder het scherm. Dat is veel praktischer én veiliger in gebruik tijdens het rijden dan als je via het aanraakscherm zou moeten gaan. En hoewel sommige storende rijhulpsystemen bij andere constructeurs moeilijk uit te schakelen zijn, heeft Renault opnieuw voor een perfecte oplossing gekozen door ze te groeperen in één enkele, programmeerbare knop. Twee keer duwen en alle irritante piepjes zijn weg!
3. Redelijke prijzen
Ondanks deze overdaad aan technologie, blijven de prijzen van de Renault Austral beperkt - ze liggen zelfs iets lager anno 2025 ten opzichte van de lancering in 2022. Ten opzichte van de concurrentie in het C-SUV-segment is de Renault Austral goed gepositioneerd. Hoeveel kost een nieuwe Renault Austral dan? De prijzen beginnen bij 33.500 euro voor de Mild Hybrid met 160 pk, die standaard al vrij royaal is uitgerust. Voor de populairdere Full Hybrid van 200 pk moet je minstens 36.800 euro betalen in België. Dat is opnieuw erg concurrentieel.



Wat zijn de zwaktes van de Renault Austral?
1. Generisch design
Met de facelift kreeg de Renault Austral tal van esthetische wijzigingen. De achterzijde heeft nieuwe lichtblokken en plaatwerk, en de neus werd zelfs volledig vernieuwd: de motorkap, bumper, grille en de koplampen zijn allemaal nieuw. En hoewel we blij zijn met het werk dat Renault heeft geleverd, vinden we toch dat de Austral wat persoonlijkheid mist ten opzichte van de andere recente modellen van het merk. Het is moeilijk om in één oogopslag de Austral, de Rafale of zelfs de gefacelifte Espace van elkaar te onderscheiden. Het Franse merk heeft ervoor gekozen zijn gamma gelijk te trekken, maar dat gaat ten koste van de unieke identiteit van deze modellen.
2. De transmissie
De Full Hybrid-motorisatie van 200 pk vinden we erg geslaagd, maar perfect is hij niet. Zo reageert de motor nog steeds te traag bij een kickdown. Dat konden we bij de lancering van de Austral in 2022 al vaststellen, en er is aan gewerkt door de teams van Renault, maar het probleem is nog niet volledig verholpen. Als je plankgas geeft, bijvoorbeeld om snel in te halen, duurt het enkele seconden voor de transmissie zijn versnelling heeft gekozen en je het volle vermogen geeft. Dat kan hachelijke situaties opleveren, al werkt het hybride systeem in de meeste situaties wel gewoon erg soepel.
3. Beperkt motorenaanbod
De motorkeuze van de Austral is vrij beperkt: Renault biedt momenteel enkel de twee geëlektrificeerde benzinemotoren aan van 160 of 200 pk. De kleine 1.2-driecilinder van 130 pk die beschikbaar was bij de lancering, is intussen verdwenen, en er is zelfs nooit sprake geweest van een dieselmotor voor de Austral. De vraag naar dit type brandstof is dan ook sterk afgenomen, maar sommige klanten hadden misschien wel graag een plug-inhybride motorisatie in het assortiment gezien. Daarvoor moet je echter upgraden naar de Rafale en zijn E-Tech 4x4-versie van 300 pk.
