Goed nieuws: Volkswagen brengt ook weer een sportieve R-versie uit van de tweede generatie T-Roc. Om de milieuvriendelijke ambities van het model waar te maken, krijgt die een geëlektrificeerde versie van de bekende 2.0 TSI die ook in de Golf R zit. Op de officiële lancering is het nog even wachten, want de T-Roc R zou pas in 2027 op de markt komen. Maar we konden hem wel al ontdekken in camouflagepak!
De gecamoufleerde Volkswagen T-Roc R die op de dynamische presentatie van de ‘gewone’ T-Roc te zien is, is duidelijk nog niet 100% af. Het koetswerk wel al, maar het interieur is nog volledig afgeschermd via donker getint glas waar we zelfs met onze nieuwsgierige ogen niet veel door konden zien. Enkel een paar lichtgekleurde kuipzetels waren zichtbaar, maar of dat zelfs al het definitieve interieur is, kunnen we nog niet weten.

Subtiel sportief
Wat we wél al kunnen zien, is dat de T-Roc R meteen herkenbaar zal zijn aan zijn vier dikke uitlaatpijpen. Net als bij de vorige generatie, en bij de Golf R, is het Akrapovič dat de sportuitlaat levert voor het model. Verder zien we een vrij subtiele bodykit, waarvan de grootste details nog zijn afgeschermd door de camouflagetape. Maar het is duidelijk dat de grote ‘openingen’ in de voorbumper maar deels functioneel zullen zijn. Een setje lichte 20-inch velgen met daarachter krachtigere R-remmen maakt de look af.

Mildhybride 2.0 TSI met 245 kW (333 pk)
Onder de motorkap van de nieuwe Volkswagen T-Roc R zit in principe nog steeds de bekende 2.0 TSI van zijn voorganger. Maar in dit geval is de viercilinder wel licht gehybridiseerd om zijn verbruik en CO2-uitstoot te reduceren. Volkswagen spreekt van een vermogen van 245 kW (333 pk), net als bij de Golf R facelift. Een DSG-automaat en vierwielaandrijving zullen ook standaard zijn, zoals gebruikelijk bij R-modellen. Verwacht een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Voor bevestiging van dit alles is het echter nog wachten tot ergens in 2027.













