Helaas voor grote gezinnen is het aanbod aan volledig elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen voorlopig beperkt tot amper zeven modellen. Maar welke is nu de beste? We zoeken het uit achter het stuur van twee van de meest veelbelovende kandidaten: de Kia EV9 en de Volvo EX90.
Een duidelijk verschil in stijl…
Dat de Kia EV9 en de Volvo EX90 er anders uitzien, is wel het minste wat je kunt zeggen. De Scandinaviër oogt klassieker en lijkt sterk op een volledig elektrische versie van de XC90. Een SUV die we intussen (zeer) goed kennen, aangezien zijn tweede generatie al bijna tien jaar meedraait. De EV9 daarentegen lijkt eerder op een UFO op wielen. Een opvallende verschijning, vooral door zijn imposante afmetingen. Op dat vlak verschillen de twee echter nauwelijks van elkaar: de Kia EV9 is 5,015 m lang, 1,98 m breed en 1,78 m hoog. De Volvo EX90 meet 5,037 m in de lengte, 1,964 m in de breedte en 1,744 m in de hoogte.



… maar een vergelijkbaar interieur in de Kia EV9 en Volvo EX90
Binnenin zijn beide SUV’s strak vormgegeven en nagenoeg vrij van overbodige tierlantijntjes. Het interieur van de Volvo oogt misschien nog iets verfijnder en gebruikt aangenamere materialen. Toch voelt ook het interieur van de Kia EV9 goed in elkaar gezet aan, ondanks het gebruik van iets meer (hard) plastic. Qua afmetingen zijn ze aan elkaar gewaagd, en ook de bouwkwaliteit is vergelijkbaar. Maar de iets meer premium afwerking van de Volvo EX90 geeft hem een (heel) klein voordeel.



Vorm of inhoud?
Hoewel de Kia EV9 iets meer plastic gebruikt, scoort hij op het vlak van technologie met zijn drievoudige schermopstelling: 12,3, 5 en nog eens 12,3 inch. De Volvo EX90 moet het stellen met twee schermen: een klein digitaal instrumentenpaneel van 9 duim en een centraal verticaal display van 14,5 duim. De Koreaanse SUV behoudt bovendien nog enkele fysieke knoppen, wat handig is voor bijvoorbeeld de klimaatregeling. Anderzijds is het infotainmentsysteem van de Volvo eenvoudiger in gebruik, dankzij de integratie van Google. Waar je in de Kia liever Android Auto of Apple CarPlay gebruikt, is dat in de Volvo bijna overbodig. Gebruiksgemak tegenover fysieke bedieningen: we noemen het gelijkspel.



Twee échte personenvervoerders
Samen kunnen de EV9 en EX90 een volledig voetbalteam vervoeren. De Kia heeft een wielbasis van 3,1 meter en biedt daardoor makkelijk plaats aan 6 of zelfs 7 volwassenen. Hij is beschikbaar in drie interieurconfiguraties: één met 7 zitplaatsen en twee met 6 zitplaatsen. Bij die laatste heb je de keuze tussen een comfortabele "relax" tweede zitrij of draaibare stoelen. Ook de koffer is niet min: van 312 tot 2.393 liter, afhankelijk van de opstelling. Daarbovenop komt nog een frunk van 52 tot 90 liter, afhankelijk van het aantal motoren.
De EX90 staat op een iets kortere wielbasis van 2,985 meter, maar biedt toch een vergelijkbare ruimte. Ook hier kan je kiezen tussen 6 of 7 zitplaatsen, maar Volvo biedt slechts één configuratie per layout. De Zweed beschikt over een achterkoffer van 377 tot 2.135 liter, aangevuld met een frunk van 46 liter, ongeacht de aandrijving.

Klein technisch voordeel voor de Volvo EX90
Afgezien van de nieuwe GT-versie biedt de Kia EV9 vier motorisaties aan. Die bestaan uit één of twee elektromotoren met vermogens van 150 kW (203 pk) en 350 Nm tot 283 kW (384 pk) en 700 Nm. Afhankelijk van de versie zit daar een batterij van 76,1 of 99,8 kWh bij, goed voor een WLTP-rijbereik tussen 443 en 563 km. De 0 tot 100 km/u sprint duurt tussen 9,4 en 5,3 seconden en de topsnelheid varieert van 185 tot 200 km/u.
De Volvo EX90 heeft drie aandrijflijnen, ook met één of twee motoren. Het vermogen varieert van 245 kW (333 pk) en 480 Nm tot 500 kW (680 pk) en 870 Nm. De batterijen zijn 92 tot 106 kWh groot, wat leidt tot een WLTP-rijbereik van 571 tot 624 km. De acceleratie van 0 tot 100 km/u varieert van 6,8 tot 4,2 seconden, met een topsnelheid beperkt tot 180 km/u.
Beide SUV’s maken inmiddels gebruik van een 800V-architectuur. De Kia EV9 kan tot 210 kW laden, waarmee hij zijn batterij in 21 tot 24 minuten van 10 naar 80 procent krijgt, afhankelijk van het batterijformaat. De Volvo EX90 haalt zelfs een maximaal laadvermogen van 350 kW! In de praktijk duurt een laadbeurt van 10 tot 80 procent minstens 22 minuten, ongeacht de batterijgrootte. Na ongeveer 1.000 km, grotendeels op de snelweg, noteerden beide SUV’s een gemiddeld verbruik van zo’n 23,5 kWh/100 km.
Wat leren we uit al deze cijfers? Dat de Volvo net iets sneller laadt, een iets hoger rijbereik haalt en iets betere prestaties neerzet. Hij heeft dan ook krachtigere motoren, grotere batterijen en een hoger laadvermogen. Op technisch vlak is er dus een klein voordeel voor de EX90.

Veelzijdigheid tegenover comfort
Eens op de weg verrast de Kia EV9 door zijn veelzijdigheid, zeker gezien zijn formaat van meer dan 5 meter en gewicht van ruim 2,5 ton. Ongeacht de soort weg die zich voor de voorruit uitstrekt, voelt hij altijd op iµzijn gemak aan. De Volvo EX90 blinkt dan weer uit in comfort, verfijning en veercomfort. Ook hier geen teleurstellingen dus. Comfort versus veelzijdigheid: geen van beide blinkt echt meer uit dan de ander. Qua rijgedrag is er geen duidelijke winnaar tussen de Kia EV9 en Volvo EX90, enkel een andere aanpak.

Wat kosten de Kia EV9 en Volvo EX90 in 2025 in België?
De Kia EV9 kost in België tussen 62.390 en 86.190 euro, afhankelijk van de uitvoering, aandrijving en configuratie. De prijzen voor de Volvo EX90 beginnen bij 85.490 euro en lopen op tot 100.490 euro, zonder opties. Met andere woorden: waar de prijsvork van de Kia eindigt, begint die van de Volvo. De Kia heeft bovendien nog een troef achter de hand: een garantie van 7 jaar of 150.000 km. Vergeet ook niet dat de Kia EV9 een technisch verwante neef heeft in de vorm van de Hyundai Ioniq 9, met een al even opvallende maar net iets meer conventionele stijl.



Verdict
De Kia EV9, zijn Hyundai Ioniq 9-neef en de Volvo EX90 behoren zonder twijfel tot de beste elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen. De Zweed is wellicht de eerste keuze dankzij zijn lichte voorsprong sinds hij gebruikmaakt van een 800V-architectuur. Maar hij is wel een pak duurder. Wie dus voor de Kia EV9 (of Ioniq 9) kiest, zal zeker niet teleurgesteld zijn. Wie zich echter de Volvo EX90 kan permitteren, krijgt nog nét dat tikkeltje meer.













