of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Deux SUV, Volvo et Kia, roulant sur une route de campagne bordée d'arbres en automne.","nl":"Twee SUV's, Volvo en Kia, rijden op een landelijke weg omgeven door bomen in de herfst."}
{"fr":"Volvo et Kia électriques rechargeant chez Ionity, station moderne en arrière-plan.","nl":"Volvo en Kia elektrische auto's laden bij Ionity, moderne station op de achtergrond."}
1/17

Kia EV9 vs Volvo EX90: duel der elektrische 7-zits SUV's

Elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen zijn nog zeldzaam, maar het aanbod breidt stilaan uit. Zoals deze twee sterke spelers in de vorm van de Kia EV9 en Volvo EX90.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

13 November 2025

Advertentie

Helaas voor grote gezinnen is het aanbod aan volledig elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen voorlopig beperkt tot amper zeven modellen. Maar welke is nu de beste? We zoeken het uit achter het stuur van twee van de meest veelbelovende kandidaten: de Kia EV9 en de Volvo EX90.

Een duidelijk verschil in stijl…

Dat de Kia EV9 en de Volvo EX90 er anders uitzien, is wel het minste wat je kunt zeggen. De Scandinaviër oogt klassieker en lijkt sterk op een volledig elektrische versie van de XC90. Een SUV die we intussen (zeer) goed kennen, aangezien zijn tweede generatie al bijna tien jaar meedraait. De EV9 daarentegen lijkt eerder op een UFO op wielen. Een opvallende verschijning, vooral door zijn imposante afmetingen. Op dat vlak verschillen de twee echter nauwelijks van elkaar: de Kia EV9 is 5,015 m lang, 1,98 m breed en 1,78 m hoog. De Volvo EX90 meet 5,037 m in de lengte, 1,964 m in de breedte en 1,744 m in de hoogte.

Blauwe Kia SUV en bruine auto op landelijke weg, bewolkte lucht. Kia EV auto's in een rij geparkeerd, met een modern en gestroomlijnd ontwerp. Blauwe Kia EV9 SUV en bruine Volvo EX90 SUV op een herfstweg.
Advertentie

… maar een vergelijkbaar interieur in de Kia EV9 en Volvo EX90

Binnenin zijn beide SUV’s strak vormgegeven en nagenoeg vrij van overbodige tierlantijntjes. Het interieur van de Volvo oogt misschien nog iets verfijnder en gebruikt aangenamere materialen. Toch voelt ook het interieur van de Kia EV9 goed in elkaar gezet aan, ondanks het gebruik van iets meer (hard) plastic. Qua afmetingen zijn ze aan elkaar gewaagd, en ook de bouwkwaliteit is vergelijkbaar. Maar de iets meer premium afwerking van de Volvo EX90 geeft hem een (heel) klein voordeel.

Moderne Kia EV9 interieur met breed navigatiescherm en stijlvol stuur. Ruime interieur van Chrysler Pacifica met tweekleurige leren stoelen, ideaal voor gezinnen. Ruime kofferbak van een Kia SUV, met neerklapbare achterstoelen voor extra opslag.
Advertentie

Vorm of inhoud?

Hoewel de Kia EV9 iets meer plastic gebruikt, scoort hij op het vlak van technologie met zijn drievoudige schermopstelling: 12,3, 5 en nog eens 12,3 inch. De Volvo EX90 moet het stellen met twee schermen: een klein digitaal instrumentenpaneel van 9 duim en een centraal verticaal display van 14,5 duim. De Koreaanse SUV behoudt bovendien nog enkele fysieke knoppen, wat handig is voor bijvoorbeeld de klimaatregeling. Anderzijds is het infotainmentsysteem van de Volvo eenvoudiger in gebruik, dankzij de integratie van Google. Waar je in de Kia liever Android Auto of Apple CarPlay gebruikt, is dat in de Volvo bijna overbodig. Gebruiksgemak tegenover fysieke bedieningen: we noemen het gelijkspel.

Ruime kofferbak van een Hyundai Kona met gedeeltelijk neergeklapte achterstoelen zichtbaar. Luxe beige lederen stoelen van een moderne Ford Explorer auto.
Advertentie

Twee échte personenvervoerders

Samen kunnen de EV9 en EX90 een volledig voetbalteam vervoeren. De Kia heeft een wielbasis van 3,1 meter en biedt daardoor makkelijk plaats aan 6 of zelfs 7 volwassenen. Hij is beschikbaar in drie interieurconfiguraties: één met 7 zitplaatsen en twee met 6 zitplaatsen. Bij die laatste heb je de keuze tussen een comfortabele "relax" tweede zitrij of draaibare stoelen. Ook de koffer is niet min: van 312 tot 2.393 liter, afhankelijk van de opstelling. Daarbovenop komt nog een frunk van 52 tot 90 liter, afhankelijk van het aantal motoren.

 

De EX90 staat op een iets kortere wielbasis van 2,985 meter, maar biedt toch een vergelijkbare ruimte. Ook hier kan je kiezen tussen 6 of 7 zitplaatsen, maar Volvo biedt slechts één configuratie per layout. De Zweed beschikt over een achterkoffer van 377 tot 2.135 liter, aangevuld met een frunk van 46 liter, ongeacht de aandrijving.

Twee SUV's van Volvo en Kia rijden snel op een landelijke weg.
Advertentie

Klein technisch voordeel voor de Volvo EX90

Afgezien van de nieuwe GT-versie biedt de Kia EV9 vier motorisaties aan. Die bestaan uit één of twee elektromotoren met vermogens van 150 kW (203 pk) en 350 Nm tot 283 kW (384 pk) en 700 Nm. Afhankelijk van de versie zit daar een batterij van 76,1 of 99,8 kWh bij, goed voor een WLTP-rijbereik tussen 443 en 563 km. De 0 tot 100 km/u sprint duurt tussen 9,4 en 5,3 seconden en de topsnelheid varieert van 185 tot 200 km/u.

 

De Volvo EX90 heeft drie aandrijflijnen, ook met één of twee motoren. Het vermogen varieert van 245 kW (333 pk) en 480 Nm tot 500 kW (680 pk) en 870 Nm. De batterijen zijn 92 tot 106 kWh groot, wat leidt tot een WLTP-rijbereik van 571 tot 624 km. De acceleratie van 0 tot 100 km/u varieert van 6,8 tot 4,2 seconden, met een topsnelheid beperkt tot 180 km/u.

 

Beide SUV’s maken inmiddels gebruik van een 800V-architectuur. De Kia EV9 kan tot 210 kW laden, waarmee hij zijn batterij in 21 tot 24 minuten van 10 naar 80 procent krijgt, afhankelijk van het batterijformaat. De Volvo EX90 haalt zelfs een maximaal laadvermogen van 350 kW! In de praktijk duurt een laadbeurt van 10 tot 80 procent minstens 22 minuten, ongeacht de batterijgrootte. Na ongeveer 1.000 km, grotendeels op de snelweg, noteerden beide SUV’s een gemiddeld verbruik van zo’n 23,5 kWh/100 km.

Wat leren we uit al deze cijfers? Dat de Volvo net iets sneller laadt, een iets hoger rijbereik haalt en iets betere prestaties neerzet. Hij heeft dan ook krachtigere motoren, grotere batterijen en een hoger laadvermogen. Op technisch vlak is er dus een klein voordeel voor de EX90.

Volvo en Kia elektrische auto's opladen, moderne laadstation op achtergrond.
Advertentie

Veelzijdigheid tegenover comfort

Eens op de weg verrast de Kia EV9 door zijn veelzijdigheid, zeker gezien zijn formaat van meer dan 5 meter en gewicht van ruim 2,5 ton. Ongeacht de soort weg die zich voor de voorruit uitstrekt, voelt hij altijd op iµzijn gemak aan. De Volvo EX90 blinkt dan weer uit in comfort, verfijning en veercomfort. Ook hier geen teleurstellingen dus. Comfort versus veelzijdigheid: geen van beide blinkt echt meer uit dan de ander. Qua rijgedrag is er geen duidelijke winnaar tussen de Kia EV9 en Volvo EX90, enkel een andere aanpak.

Twee SUV's, een blauwe Kia en een zwarte, rijden op een asfaltweg.
Advertentie

Wat kosten de Kia EV9 en Volvo EX90 in 2025 in België?

De Kia EV9 kost in België tussen 62.390 en 86.190 euro, afhankelijk van de uitvoering, aandrijving en configuratie. De prijzen voor de Volvo EX90 beginnen bij 85.490 euro en lopen op tot 100.490 euro, zonder opties. Met andere woorden: waar de prijsvork van de Kia eindigt, begint die van de Volvo. De Kia heeft bovendien nog een troef achter de hand: een garantie van 7 jaar of 150.000 km. Vergeet ook niet dat de Kia EV9 een technisch verwante neef heeft in de vorm van de Hyundai Ioniq 9, met een al even opvallende maar net iets meer conventionele stijl.

Volvo XC90 en elektrische SUV op kronkelende weg in herfsts landschap. Bruine Volvo XC90 en blauwe Kia samenrijdend op een lege weg. Blauwe Kia EV9 en zwarte SUV rijdend op een weg met bomen in de achtergrond.
Advertentie

Verdict

De Kia EV9, zijn Hyundai Ioniq 9-neef en de Volvo EX90 behoren zonder twijfel tot de beste elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen. De Zweed is wellicht de eerste keuze dankzij zijn lichte voorsprong sinds hij gebruikmaakt van een 800V-architectuur. Maar hij is wel een pak duurder. Wie dus voor de Kia EV9 (of Ioniq 9) kiest, zal zeker niet teleurgesteld zijn. Wie zich echter de Volvo EX90 kan permitteren, krijgt nog nét dat tikkeltje meer.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Kia EV9 of vergelijkbare auto

Kia

EV9

65 989 €

2023

28 300 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

73 989 €

2025

95 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

66 990 €

2023

26 500 km

Elektrisch

Elektrisch

384 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

68 990 €

2024

21 900 km

Elektrisch

Elektrisch

384 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

69 489 €

2024

17 450 km

Elektrisch

Elektrisch

384 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

-

Kia

EV9

73 490 €

2025

25 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

-

Kia

EV9

64 999 €

2023

18 145 km

Elektrisch

Elektrisch

383 pk

Automaat

Tweedehands

date

Novoto Kia Roeselare

Hooglede-Gits

date

Car-Pass

Kia

EV9

67 490 €

2023

20 950 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass


Koop een Volvo EX90 of vergelijkbare auto

Volvo

EX90

88 880 €

2025

5 100 km

Elektrisch

Elektrisch

408 pk

Automaat

Tweedehands

date

Vanderborght Rotselaar

Rotselaar

date

Car-Pass

Volvo

EX90

92 925 €

2025

1 561 km

Elektrisch

Elektrisch

517 pk

Automaat

Tweedehands

date

Vanderborght Boortmeerbeek

Boortmeerbeek

date

Car-Pass