of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Sébastien Vanhouche

26 MEI 2025

Test: Mercedes‑AMG E 53 Hybrid, het toppunt van veelzijdigheid?

Net als de onbeminde C 63, maar ook als de nieuwste BMW M5, is de Mercedes-AMG E 53 gezwicht voor hybridisering… Maar is het deze keer wel goed gelukt?

{"fr":"Mercedes-AMG E-Class blanche roulant sur une route rurale, flanquée de montagnes verdoyantes.","nl":"Witte Mercedes-AMG E-Klasse rijdend op een landelijke weg, omgeven door groene bergen."}
{"fr":"Mercedes-AMG EQE blanche en mouvement sur une route de montagne pittoresque.","nl":"Witte Mercedes-AMG EQE rijdt op een schilderachtige bergweg."}

"De Mercedes-AMG E 53 Hybrid is verbazingwekkend veelzijdig. Het is een reiswagen die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot een echte sportwagen!"

Bijna een jaar na de lancering van zijn 6e generatie is de Mercedes E-Klasse opnieuw beschikbaar als AMG, in dit geval als E 53. Een sportversie die nu is uitgerust met een stekker en een batterij! Maar in tegenstelling tot de onbeminde C 63, maakt de E 53 geen gebruik van een viercilinder, maar wel van een dikke zes-in-lijn uit de CLE 53! Een hybride combinatie die eerder al te vinden was in de GLE 53, maar die nog krachtiger is geworden voor de reisberline en -break. Moet de BMW M5 zich al zorgen beginnen te maken, wetende dat er ook nog een E 63 aankomt?

Advertentie
Advertentie

Design

Gespierd uiterlijk…

Het is duidelijk dat de Mercedes-AMG E 53, net als zijn kleine broer, de CLE 53, en in tegenstelling tot de C 43, er meer dan ooit uitziet als een echte AMG! De grille, bumpers, verbrede wielkasten, zijschorten, diffusor, vierdubbele uitlaat, … Het is bijna allemaal specifiek aangepast voor deze sportieve Duitser. Daarmee is het bijna onmogelijk geworden om de AMG 53 te verwarren met een gewone Mercedes E-Klasse, in tegenstelling tot de vorige generatie. Hij ziet er niet enkel agressiever uit, maar is ook breder en lager geworden dan de reguliere modellen. De Mercedes-AMG E 53 meet namelijk 4,965 m lang, 1,902 m breed en 1,472 m hoog. En net als elke andere E-Klasse is hij zowel verkrijgbaar als berline en als break. Die laatste is wel een haar hoger: 1,483 m.

… maar minder speciaal interieur

Binnenin zijn de verschillen met de bravere E-Klasses minder opvallend. Het interieur van de E 53 onderscheidt zich enkel met sportzetels die meer steun bieden, een specifiek sportstuur en enkele AMG-logo’s hier en daar. Voor de rest blijft het een klassieke E-Klasse. Dat betekent wel hoogwaardige materialen en een dito afwerking, zoals we verwachten van het Duitse merk, maar ook net niet op het niveau van de luxere S-Klasse. Mercedes heeft ook zwaar ingezet op de sfeerverlichting van zijn reisberline. Als het donker is, zorgen al die gekleurde LED’s voor een waar lichtspel! Je zou je zelfs kunnen afvragen of Mercedes niet iets te ver is gegaan, maar je kan alles natuurlijk ook uitschakelen…

Beleving

Standaard Superscreen

Naast alle LED-verlichting heeft Mercedes het dashboard van zijn E-Klasse ook bezaaid met schermen. Voor de bestuurder staat er een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch met een 3D-weergave. Centraal bedraagt de diagonaal van het aanraakscherm zelfs 14,4 inch. Naast draadloze Apple CarPlay en Android Auto beschikt het infotainmentsysteem ook over logisch ingedeelde menu’s en grote toetsen die het gemakkelijk maken in gebruik. Als kers op de taart staan de belangrijkste aircofuncties permanent onderaan het centrale scherm, ongeacht de weergave. Alleen jammer dat de rest van het klimaatmenu niet zo gemakkelijk te bedienen is…

Maar dat is nog niet alles wat de displays betreft, want de passagier krijgt ook een eigen, derde scherm van 12,3 inch, dat standaard gemonteerd wordt op de E 53. Daarop kan je zelfs video’s kijken tijdens het rijden dankzij een verduisteringsfunctie die de content onzichtbaar maakt voor de bestuurder. In totaal geniet de Mercedes-AMG E 53 daarmee van bijna 40 inch aan schermen, die optioneel nog kunnen worden aangevuld door een head-up display van 25 inch.

Ruime achterbank, minder grote koffer

De Mercedes-AMG E 53 heeft natuurlijk dezelfde wielbasis van 2,971 m als elke andere E-Klasse van deze generatie. Dat levert meer dan voldoende ruimte op voor de passagiers op de achterbank, waardoor 4 volwassenen van alle groottes (zeer) comfortabel kunnen plaatsnemen aan boord. Maar zoals wel vaker bij de plug-inhybrides van Mercedes, neemt de batterij van de E 53 heel wat bagageruimte in. De koffer van de berline is nog maar 370 liter groot, 170 liter minder dan bij de klassieke modellen! De E 53 break biedt 460 tot 1.675 liter aan bagageruimte, wat 155 liter minder is dan bij de niet-hybride E-Klasse break. In beide gevallen is de koffer nog steeds erg bruikbaar, maar voor een auto van dit formaat verwachten we meer. Ten opzichte van de andere plug-inhybride E-Klasses verandert er trouwens niets qua laadvolume. De Mercedes-AMG E 53 heeft dan ook een even grote (of te grote?) batterij als de andere PHEV’s.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Opgelet: hybride monster onder de motorkap!

De Mercedes-AMG E 53 heeft in feite dezelfde plug-inhybride motorisatie als zijn SUV-broer, de GLE 53, maar dan met één belangrijk verschil: hij is nog krachtiger dan die laatste! De 3-liter zescilinder-in-lijn ontwikkelt op zijn eentje al 330 kW (449 pk), en wordt dan nog eens bijgestaan door een elektromotor van 120 kW (163 pk). Het resultaat: een gecombineerd vermogen van 430 kW (585 pk) en 750 Nm, of zelfs 450 kW (612 pk) in de Race Start-rijmodus! Deze cavalerie kan over de vier wielen worden verdeeld, of integraal naar de achterwielen worden gestuurd dankzij de 4Matic+-transmissie met een 9-trapsautomaat. De grote berline katapulteert zich daarmee in 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u als berline, of in 3,9 seconden als break. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, maar kan worden opgetrokken naar 280 km/u als je dieper in de buidel tast. De Mercedes-AMG E 53 is dus heel snel in een rechte lijn, maar hij heeft meer talenten…

Van duurzame en zuinige taxi…

In tegenstelling tot de AMG-versies van de C-Klasse, krijgt de Mercedes-AMG E 53 wel een grote batterij, van hetzelfde formaat als de andere plug-inhybride E-Klasses. Het accupakket is 28,6 kWh groot, waarvan 21,22 kWh bruikbaar is, goed voor een elektrische actieradius tot 100 km. In de praktijk bedraagt de elektrische autonomie eerder 70 tot 80 km, afhankelijk van het gebruik, maar ook afhankelijk van de koetswerkvorm. Toch swingt het verbruik de pan niet uit wanneer de batterij leeg is. Na een gemengd parcours van ongeveer 200 km kwamen we uit op een gemiddelde van 8,8 l/100 km. Tijdens de laatste 30 km zakte het gemiddelde zelfs tot 6,4 l/100 km. Niet slecht voor een bolide van meer dan 600 pk! En om de batterij weer te vullen, kan de Mercedes-AMG E 53 rekenen op een maximaal laadvermogen van 11 kW (AC). Optioneel kan je zelfs DC-snelladen tot 60 kW, waarmee de batterij van 10 tot 80% kan worden bijgeladen in slechts 20 minuten.

… tot rasechte sportwagen die BMW het vuur aan de schenen legt!

Eenmaal in beweging lijdt de Mercedes-AMG E 53 niet aan dezelfde schizofrenie als zijn kleine broer, de AMG C 63. En dankzij zijn hybride systeem (en zijn twee extra deuren) is hij ook veel polyvalenter dan de CLE 53! Het is duidelijk dat dit niet de eerste keer is dat Mercedes-AMG dit soort motorisatie gebruikt. De elektrificatie van de zescilinder is tot in de puntjes uitgewerkt. Hij doet de verbrandingsmotor veel sneller reageren, waardoor hij in de Sport Plus-modus in een waar monster transformeert. En dat zonder ooit inbreuk te doen op het natuurlijk gevoel van de motor en de transmissie, noch op de besturing, die trouwens perfect in balans en precies is.

Als een echte AMG legt de E 53 nog steeds de nadruk op zijn achterwielen, en dat ondanks zijn 4Matic+-vierwielaandrijving. Dat systeem maakt de Duitser zowel duivels efficiënt en snel, maar ook speelser. Dankzij de verschillende rijmodi kan je het rijgedrag naar wens instellen. Van een respectabele, comfortabele en fluisterstille taxi (al blijft de ophanging vrij stevig) tot een rasechte sportwagen met een druk op de knop(pen). Alleen jammer dat al die kunde niet gepaard gaat met het geweld en het gebrul dat we gewend zijn van de machines uit Affalterbach. Hoewel de zescilinder niet onaangenaam klinkt, is hij wel een stuk braver, discreter en minder temperamentvol dan de V8 van AMG…

Ondanks zijn vermogensverschil van 85 kW (115 pk) en 250 Nm, lijkt de Mercedes-AMG E 53 dus meer dan opgewassen tegen de BMW M5, die tegenwoordig ook is uitgerust met een plug-inhybride aandrijflijn. De M5 is dan ook nog eens 195 kg zwaarder dan de 2.315 kg zware E 53 (2.360 kg als break, ofwel 190 kg lichter dan de M5 Touring). Een gewicht dat hij perfect weet te maskeren, behalve op één vlak, waar de ingenieurs van Mercedes-AMG moeite lijken te hebben gehad om de juiste afstelling te vinden…

Het rempedaal is simpelweg te hard. Geen paniek: remmen en tot stilstand komen lukt onder alle omstandigheden met de Mercedes-AMG E 53. Het lastige is het rempedaal proberen te doseren om de inzittenden niet systematisch naar voren te slingeren. De Duitse berline is ook erg breed en neemt dus veel plaats in op de weg. Er is dus links en rechts niet veel marge om andere auto’s te laten passeren of om even snel in te halen…

Prijs

Hoeveel kost de Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ 2025 in België?

In België beginnen de prijzen van de Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ bij 116.523 euro als sedan en vanaf 119.064 euro als break. Een prijsverschil van ongeveer 20.000 euro ten opzichte van de krachtigste niet-AMG E-Klasse plug-inhybride, of ongeveer evenveel ten opzichte van het niet-hybride model met een zescilinder. Daarmee is de Mercedes-AMG E 53 wel meer dan 30.000 euro goedkoper dan de nieuwste BMW M5… Bovendien is de Mercedes standaard erg goed uitgerust. Het is ook een plug-inhybride met Euro 6e-norm, met een gecombineerde CO2-uitstoot van 19 tot 24 g/km WLTP. Dat heeft zijn voordelen op vlak van wegenbelasting en fiscale aftrekbaarheid…

Verdict

De Mercedes-AMG E 53 Hybrid is gewoonweg verbluffend veelzijdig. Hij is in een handomdraai om te toveren van een comfortabele reisberline tot een rasechte sportwagen. Helaas gaan zijn indrukwekkende vaardigheden niet gepaard met de passie en het lawaai die je doorgaans krijgt met de machines uit Affalterbach. En ook jammer dat het rempedaal te weinig vertrouwen geeft en dat de batterij zoveel kofferruimte inneemt. Aan de andere kant, hoewel hij niet goedkoop is, lijkt hij verrassend goed geprijsd gezien het prestatieniveau dat hij biedt.

Advertentie
Advertentie