Bijna een jaar na de lancering van zijn 6e generatie is de Mercedes E-Klasse opnieuw beschikbaar als AMG, in dit geval als E 53. Een sportversie die nu is uitgerust met een stekker en een batterij! Maar in tegenstelling tot de onbeminde C 63, maakt de E 53 geen gebruik van een viercilinder, maar wel van een dikke zes-in-lijn uit de CLE 53! Een hybride combinatie die eerder al te vinden was in de GLE 53, maar die nog krachtiger is geworden voor de reisberline en -break. Moet de BMW M5 zich al zorgen beginnen te maken, wetende dat er ook nog een E 63 aankomt?
Design
Gespierd uiterlijk…
Het is duidelijk dat de Mercedes-AMG E 53, net als zijn kleine broer, de CLE 53, en in tegenstelling tot de C 43, er meer dan ooit uitziet als een echte AMG! De grille, bumpers, verbrede wielkasten, zijschorten, diffusor, vierdubbele uitlaat, … Het is bijna allemaal specifiek aangepast voor deze sportieve Duitser. Daarmee is het bijna onmogelijk geworden om de AMG 53 te verwarren met een gewone Mercedes E-Klasse, in tegenstelling tot de vorige generatie. Hij ziet er niet enkel agressiever uit, maar is ook breder en lager geworden dan de reguliere modellen. De Mercedes-AMG E 53 meet namelijk 4,965 m lang, 1,902 m breed en 1,472 m hoog. En net als elke andere E-Klasse is hij zowel verkrijgbaar als berline en als break. Die laatste is wel een haar hoger: 1,483 m.
… maar minder speciaal interieur
Binnenin zijn de verschillen met de bravere E-Klasses minder opvallend. Het interieur van de E 53 onderscheidt zich enkel met sportzetels die meer steun bieden, een specifiek sportstuur en enkele AMG-logo’s hier en daar. Voor de rest blijft het een klassieke E-Klasse. Dat betekent wel hoogwaardige materialen en een dito afwerking, zoals we verwachten van het Duitse merk, maar ook net niet op het niveau van de luxere S-Klasse. Mercedes heeft ook zwaar ingezet op de sfeerverlichting van zijn reisberline. Als het donker is, zorgen al die gekleurde LED’s voor een waar lichtspel! Je zou je zelfs kunnen afvragen of Mercedes niet iets te ver is gegaan, maar je kan alles natuurlijk ook uitschakelen…
Beleving
Standaard Superscreen
Naast alle LED-verlichting heeft Mercedes het dashboard van zijn E-Klasse ook bezaaid met schermen. Voor de bestuurder staat er een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch met een 3D-weergave. Centraal bedraagt de diagonaal van het aanraakscherm zelfs 14,4 inch. Naast draadloze Apple CarPlay en Android Auto beschikt het infotainmentsysteem ook over logisch ingedeelde menu’s en grote toetsen die het gemakkelijk maken in gebruik. Als kers op de taart staan de belangrijkste aircofuncties permanent onderaan het centrale scherm, ongeacht de weergave. Alleen jammer dat de rest van het klimaatmenu niet zo gemakkelijk te bedienen is…
Maar dat is nog niet alles wat de displays betreft, want de passagier krijgt ook een eigen, derde scherm van 12,3 inch, dat standaard gemonteerd wordt op de E 53. Daarop kan je zelfs video’s kijken tijdens het rijden dankzij een verduisteringsfunctie die de content onzichtbaar maakt voor de bestuurder. In totaal geniet de Mercedes-AMG E 53 daarmee van bijna 40 inch aan schermen, die optioneel nog kunnen worden aangevuld door een head-up display van 25 inch.
Ruime achterbank, minder grote koffer
De Mercedes-AMG E 53 heeft natuurlijk dezelfde wielbasis van 2,971 m als elke andere E-Klasse van deze generatie. Dat levert meer dan voldoende ruimte op voor de passagiers op de achterbank, waardoor 4 volwassenen van alle groottes (zeer) comfortabel kunnen plaatsnemen aan boord. Maar zoals wel vaker bij de plug-inhybrides van Mercedes, neemt de batterij van de E 53 heel wat bagageruimte in. De koffer van de berline is nog maar 370 liter groot, 170 liter minder dan bij de klassieke modellen! De E 53 break biedt 460 tot 1.675 liter aan bagageruimte, wat 155 liter minder is dan bij de niet-hybride E-Klasse break. In beide gevallen is de koffer nog steeds erg bruikbaar, maar voor een auto van dit formaat verwachten we meer. Ten opzichte van de andere plug-inhybride E-Klasses verandert er trouwens niets qua laadvolume. De Mercedes-AMG E 53 heeft dan ook een even grote (of te grote?) batterij als de andere PHEV’s.