Het EQC-tijdperk is voorbij. Mercedes neemt afscheid van het “EQ”-label als modelnaam en stelt op het salon van München zijn nieuwe elektrische SUV voor: de GLC met EQ-technologie. Daarmee breidt Mercedes het aanbod van zijn populairste SUV uit. Maar ondanks zijn naam deelt deze elektrische GLC helemaal niets met de GLC op benzine of diesel. De nieuwe GLC met EQ-technologie staat op een gloednieuw platform en schittert daarmee letterlijk en figuurlijk.
942 pixels
Deze elektrische GLC zet de toon voor het nieuwe gezicht van Mercedes. Het is de eerste van een nieuwe generatie modellen met een volledig verlichte grille, als moderne interpretatie van het klassieke rooster in chroom. Optioneel telt die maar liefst 942 verlichte pixels, die verschillende animaties kunnen tonen afhankelijk van de situatie (welkomstsequentie, laadstatus, enz.). Ook de centrale ster en de omlijsting van de grille zijn verlicht. Achteraan vallen vooral de achterlichten op, waarin verlichte Mercedes-sterren verwerkt zijn, net als op de nieuwe elektrische CLA. Al bij al blijft het design vrij klassiek vergeleken met de meer futuristische BMW iX3 2026.



MB.EA-platform op 800 volt
De elektrische GLC staat op een specifiek 800 V-platform dat intern MB.EA heet. Daardoor is hij groter dan zijn thermische tegenhanger: 4,85 m lang en 1,91 m breed, tegenover 4,72 m en 1,81 m voor de klassieke GLC. Daarmee is hij ook de grootste van het Duitse elektrische trio. De recent gelanceerde BMW iX3 meet 4,78 m, en de Audi Q6 e-tron 4,77 m.

570 + 128 liter kofferruimte
Met een wielbasis van 2.972 mm (+84 mm t.o.v. de GLC op brandstof) biedt deze elektrische GLC meer beenruimte achterin (+47 mm) en flink wat opbergruimte. De kofferruimte achteraan bedraagt 570 liter (uitbreidbaar tot 1.740 liter met de achterbank neergeklapt), en er is ook een royale frunk van 128 liter beschikbaar, optioneel zelfs met elektrische bediening via de Mercedes-ster. Ter vergelijking: de BMW iX3 biedt 520 + 58 liter.


31,9 inch MBUX Hyperscreen
Binnenin vinden we de nieuwste versie van het MBUX-infotainmentsysteem op een gigantisch Hyperscreen van 31,9 inch, oftewel een scherm van bijna één meter (99,3 cm) in diameter. Het scherm bestaat uit drie geïntegreerde displays die visueel één geheel vormen. Dankzij krachtige chips en artificiële intelligentie verwerkt dit systeem tot 254 biljoen (!) berekeningen per seconde. Daardoor kan de elektrische GLC voorkeuren van de bestuurder herkennen, zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en zelfs autonome beslissingen nemen volgens Mercedes. We Een voorbeeld? Deze GLC is de eerste met een geïntegreerde functie om laadstations te reserveren.

GLC 400 4MATIC
De eerste gelanceerde aandrijflijn is de GLC 400 4MATIC. Mercedes kondigt wel aan dat er nog vier andere versies zullen volgen. De GLC 400 beschikt over twee elektromotoren die samen 360 kW (490 pk) leveren. De batterij van 94,5 kWh netto zorgt voor een voorlopig WLTP-rijbereik van 713 km. Dat is iets minder dan de 800 km van de BMW iX3, die niet alleen een grotere batterij (108 kWh) heeft, maar ook een betere luchtweerstand (Cx 0,24 tegenover 0,26 voor de GLC).
303 km bijladen in 10 minuten
Dankzij de 800 V-technologie kan de elektrische GLC zeer snel laden: tot 330 kW DC. Daarmee kan in theorie iets meer dan 300 km rijbereik worden bijgeladen in slechts 10 minuten. Bovendien is deze SUV al compatibel met bidirectioneel laden: hij kan dus later ook gebruikt worden als energiedrager van je zonnepanelen, om vervolgens als thuisbatterij te dienen (V2H) of als bufferbatterij voor het elektriciteitsnet (V2G), zodra die toepassingen wettelijk toegestaan worden.



Prijs en lancering Mercedes GLC EQ 2026
Mercedes lanceert de GLC met EQ-technologie officieel in de eerste helft van 2026. De prijzen zijn nog niet bekend. We weten wel al dat er optioneel een technisch pakket komt voor de GLC EQ 2026 met luchtvering (AIRMATIC) en vierwielbesturing, om hem het comfort te schenken die het Duitse premiummerk waardig is. Daarnaast wordt de GLC EQ 400 4MATIC standaard uitgerust met een warmtepomp, om de autonomie te optimaliseren bij koud weer.