Net als in de goede oude tijd zat het salon in München boordevol primeurs. En niet zomaar primeurs, want het ging vaak om belangrijke nieuwigheden. En die kwamen niet alleen van Duitse makelij, al waren die wel in de meerderheid.
1. BMW iX3
De nieuwe elektrische SUV iX3 van BMW was zonder twijfel dé absolute ster van de IAA Mobility 2025 in München. En dat is begrijpelijk. Naast een volledig nieuw en uitgesproken design én nieuwe technologieën, claimt de iX3 tot 800 km autonomie dankzij een netto batterijcapaciteit van 108 kWh! Die batterij kan bovendien opladen van 10 tot 80% in slechts 21 minuten dankzij een maximaal laadvermogen van 400 kW! BMW is onmiskenbaar trots op zijn elektrische SUV en toont hem dan ook op verschillende plekken in de stad én in Messe München.

2. De elektrische Mercedes GLC
Terwijl de BMW iX3 op veel plekken opdook in München, was zijn rechtstreekse concurrent van Mercedes-Benz iets discreter aanwezig. We zagen slechts twee elektrische Mercedes GLC’s: één in de Messe München, de andere op de stand van het merk in de stad. En hoewel hij tot 713 km autonomie biedt en opvalt met zijn volledig verlichte grille, maakt hij toch iets minder indruk dan zijn Beierse rivaal, althans op papier. Toch blijft ook deze GLC een van de sterren van het salon van 2025.

3. Renault Clio 6
Naast deze twee nieuwe elektrische premium SUV’s uit Duitsland was de derde grote nieuwigheid in München… Frans! De zesde generatie van de Renault Clio was namelijk ook een van de opvallendste aanwezigen in Beieren. Hij is compacter, maar straalt meer karakter uit en zal waarschijnlijk ook een stuk toegankelijker zijn dan de nieuwe iX3 en GLC. In tegenstelling tot die Duitse SUV’s stond de Renault Clio 6 enkel opgesteld in het centrum van München en niet in Messe München. Jammer.



4. Volkswagen ID. Cross Concept
Naast de publieke première van de tweede generatie Volkswagen T-Roc stelde VW ook de ID. Cross Concept voor op de IAA Mobility. In feite is deze kleine elektrische SUV misschien wel belangrijker dan die T-Roc. De ID. Cross Concept blikt vooruit op de toekomstige elektrische T-Cross, die uiteindelijk gewoon ID. Cross zal heten. Hij was een van de weinige modellen die zowel in de stad als op de VW-stand in Messe München te zien waren, in tegenstelling tot vrijwel alle andere nieuwe conceptcars van de Volkswagen-groep.

5. Polestar 5
Sportieve modellen waren dit jaar niet ruim vertegenwoordigd in München, maar één model wist toch indruk te maken op het IAA Mobility-salon: de Polestar 5! Nog voor de start van het salon had Opel al zijn Corsa GSE Vision Gran Turismo-concept voorgesteld, Audi de Concept C en Porsche de 911 Turbo S. Maar de Polestar 5 steekt ze allemaal de loef af, zeker qua vermogen. Deze Scandinavische Taycan-rivaal heeft twee elektromotoren die samen tot 650 kW (884 pk) en 1.015 Nm leveren, goed voor een 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden! En in tegenstelling tot sommige andere primeurs in München gaat het hier niet om een concept, maar om een productiemodel. Daarmee was hij zonder twijfel een van de nieuwigheden die je niet mocht missen op het salon van München dit jaar.
