of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"La Polestar 5 électrique roulant sur une route de montagne, design futuriste et profil aérodynamique.","nl":"De elektrische Polestar 5 rijdt op een bergweg, futuristisch ontwerp en gestroomlijnd profiel."}
{"fr":"Voiture Polestar 5 gris foncé roulant sur une route, vue arrière en mouvement.","nl":"Donkergrijze Polestar 5 auto rijdt op een weg, achteraanzicht in beweging."}
1/10

Polestar 5: de Zweedse Taycan met 884 pk is eindelijk te koop

Polestar brengt eindelijk zijn sportieve vierdeurs-GT op de markt. Hij biedt tot 670 km rijbereik volgens de WLTP-cyclus, of tot 884 pk en 1.015 Nm koppel, afhankelijk van de gekozen versie. Maar wat kost hij?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

9 September 2025

Advertentie

Het in 2020 voorgestelde Precept-concept heeft eindelijk geleid tot een productiemodel: de Polestar 5. Na meerdere gecamoufleerde prototypes en publieke optredens, onder andere op het Goodwood Festival of Speed, is de elektrische GT met vier deuren nu officieel voorgesteld op het autosalon van München 2025. Hij komt beschikbaar in twee varianten: een Dual motor met 550 kW (748 pk) en een Performance-versie met 660 kW (884 pk).

Langgerekte GT zonder achterruit

De Polestar 5 blijft trouw aan de uitstraling van het Precept-concept. Deze grote sportieve GT is meer dan 5 meter lang (5,09 m), maar zijn sportieve karakter houdt hem dicht bij de grond, met een hoogte van slechts 1,42 m. Dat levert hem een Cx-waarde van 0,24 op. Zijn breedte van iets meer dan 2 meter (2,02 m) versterkt bovendien zijn indrukwekkende postuur. Opvallend in het design is ook het ontbreken van een achterruit, wat sinds de Polestar 4 een visuele handtekening van het merk lijkt te zijn geworden. Uiteraard is er een centrale achteruitkijkcamera voorzien om het zicht achteruit te garanderen. Al zou je met zoveel vermogen onder het rechterpedaal in principe nooit achter je moeten kijken…

Donkergrijze Polestar 5 auto rijdt op een weg, achteraanzicht in beweging.
Advertentie

4 + 1 zitplaatsen

Binnenin vinden we effectief vijf zitplaatsen terug, al is de middelste zitplek achteraan duidelijk bedoeld voor noodgevallen. Die verschijnt wanneer de brede centrale armsteun wordt opgeklapt. In het dagelijkse leven is de Polestar 5 dus eerder bedoeld als een GT met vier comfortabele zitplaatsen, waarbij de achterste inzittenden profiteren van dezelfde verstelbare Recaro-sportstoelen als vooraan. Om het ontbreken van een achterruit op de achterklep te compenseren, heeft Polestar een gigantisch panoramisch dak voorzien dat het interieur in licht baadt. Het dak is meer dan 2 meter lang en 1,25 meter breed. Wat de bagageruimte betreft, moet je wel licht reizen: achteraan is er een matige koffer van 365 liter en vooraan een kleine frunk van 62 liter.

Grijze Polestar 5 sportauto met aerodynamisch design en panoramisch dak, achteraanzicht. Grijze Polestar 2 elektrische auto met modern design tegen witte achtergrond.
Advertentie

14,5 inch en Android Automotive

Zoals we gewend zijn van Polestar, is het dashboard sober gehouden. Voor zich heeft de bestuurder twee grote schermen. Het eerste, een horizontaal scherm van 9 inch, is rechtstreeks op de elektrisch verstelbare stuurkolom gemonteerd zodat het altijd perfect zichtbaar is. Het tweede is een verticaal scherm van 14,5 inch, dat draait op Polestars eigen Android Automotive-besturingssysteem met ingebouwde Google-diensten.

Moderne interieur van een elektrische Polestar auto met geïntegreerd touchscreen en lederen stoelen.
Advertentie

PPA van verlijmd aluminium

Technisch gezien is deze Polestar 5 het manifest van het merk. Hij valt op door het gebruik van een nieuw platform in verlijmd aluminium, het zogenaamde PPA (Polestar Performance Architecture). Door gebruik te maken van geëxtrudeerde, geperste en gegoten onderdelen in hoogwaardig aluminium, is het chassis tegelijk licht en extreem stijf. Volgens Polestar biedt de Polestar 5 een torsiestijfheid die die van een supercar overstijgt. En ondanks de grote batterij van 112 kWh blijft het gewicht beperkt tot ongeveer 2.500 kg.

Eerste Polestar met 800 volt

Voor dit nieuwe topplatform voorziet Polestar voor het eerst een elektrische architectuur op 800 volt. Dat maakt het onder meer mogelijk om supersnel te laden tot 350 kW. In theorie volstaat dat om van 10 naar 80% op te laden in slechts 22 minuten. Laden met wisselstroom is minder indrukwekkend: standaard is er een 11 kW-boordlader, zonder optie voor 22 kW. Aangezien de batterij erg groot is, heb je ongeveer 11 uur nodig om hem volledig vol te laden aan een gewone AC-laadpaal.

Zilveren Polestar 1 auto geparkeerd voor een imposante rotswand.
Advertentie

Prestaties van een sportwagen

De Polestar 5 bevestigt zijn GT-status met indrukwekkende prestaties. Er zijn twee versies met dubbele motor beschikbaar bij de lancering. En in beide gevallen is er geen gebrek aan kracht… De Dual Motor-versie levert 550 kW (748 pk) en 812 Nm. Daarmee haalt hij de 100 km/u al in 3,9 seconden. Vind je dat nog niet snel genoeg? Dan is er de Performance-variant. Die tilt het vermogen naar 650 kW (884 pk) en 1.015 Nm. De sprint naar 100 km/u daalt daarmee tot slechts 3,2 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u. Qua autonomie biedt de Dual Motor-versie een WLTP-actieradius van 670 km, tegenover 565 km voor de Performance-versie

Elektrische Lotus Eletre op bochtige kustweg, met uitzicht op turquoise zee en bos. Achterkant van een Polestar met bergachtig landschap, futuristisch design en kenmerkende achterlichten. Jaguar I-PACE elektrische auto op een bochtige weg in chique stedelijke omgeving.
Advertentie

Prijs en lancering Polestar 5

Polestar heeft de bestelboeken geopend voor de Polestar 5 in een “Launch Edition”. De eerste leveringen staan gepland voor het voorjaar van 2026. De Polestar 5 Dual Motor is beschikbaar vanaf 121.900 euro. De Polestar 5 Performance start bij 145.300 euro. Ter vergelijking: de Porsche Taycan in GTS-uitvoering (700 pk) kost minimaal 153.869 euro, tegenover 182.746 euro voor de Taycan Turbo met 884 pk.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie