Ter gelegenheid van het IAA Mobility-salon in München kregen we de kans om de Renault Clio van de 6de generatie in levenden lijve te ontdekken. Dit is alles wat je moet weten over het nieuwe model!
De Renault Clio 6 krijgt niet alleen een volledig nieuw design, hij is ook (flink) gegroeid: bijna 6 cm langer en 4 cm breder! Hij is dus volumineuzer en neemt meer ruimte in, maar hij is ook ruimer. 4 volwassenen van gemiddelde lengte vinden nu zonder moeite plaats, zelfs zonder dat de voorste inzittenden hun zetel (te veel) naar voren moeten schuiven. En dankzij de koffer die in 5-zitsconfiguratie een maximaal volume van 391 liter biedt, is er ook voldoende ruimte voor iedereen om genoeg spullen mee te nemen. Op vakantie met een Clio? Het is meer dan ooit een mogelijkheid! Maar misschien toch niet met z'n vieren...



Nieuw uiterlijk, beproefde basis
Ook binnenin vinden we, naast een meer vertrouwde look, materialen die we gewend zijn in een Renault van dit formaat. De materialen op het dashboard en de bovenkant van de voorportieren voelen aangenaam aan, terwijl de onderkant van het interieur en de achterportieren uit harde plastics bestaan. Alles is echter goed in elkaar gezet. Op het dashboard prijken ook twee displays die we al eerder zagen en waarop een infotainmentsysteem draait dat ons ook niet onbekend is. Het is namelijk dezelfde software als die van de Renault 4 en 5 E-Tech. We kunnen gerust stellen dat het geheel (zeer) goed werkt en gemakkelijk te gebruiken is.

Renault Clio 6: hoogstwaarschijnlijk met een hogere vanafprijs…
Op dit moment kunnen we het rijgedrag of het verbruik van de Franse stadsauto nog onmogelijk beoordelen. We hebben hem immers alleen stilstaand kunnen ontdekken. Hoewel de prijzen op het moment van schrijven nog niet officieel bekend zijn, kunnen we wel alvast speculeren over het prijskaartje van deze Renault Clio 6! En daarover volgt waarschijnlijk zowel goed als slecht nieuws... Het slechte nieuws is dat de prijzen, vooral dan die van het instapmodel, waarschijnlijk zullen stijgen. De 65 pk sterke basisbenzinemotor is immers geschrapt en de standaarduitrusting is vanaf het eerste uitrustingsniveau ‘Génération’ al beter dan voorheen. Dit niveau omvat bijvoorbeeld al een adaptieve cruise control en een 10 duim groot centraal scherm - helaas zonder OpenR Link, maar wel met Android Auto en Apple CarPlay. De prijs van de Renault Clio 6 zal dus zeker niet meer beginnen bij €17.150, zoals bij zijn voorganger...



… maar wel met een prijs rond (of zelfs onder) de €20.000
De 85 kW (115 pk) en 190 Nm sterke 1,2 liter grote driecilinder, die de huidige TCe 90 vervangt, kan echter nog steeds gecombineerd worden met een handgeschakelde versnellingsbak! Een aandrijflijn die bij zijn voorganger een prijskaartje kreeg vanaf €18.300 in de Evolution-uitvoering. Dit uitrustingsniveau is in de catalogus van de nieuwe generatie de tweede afwerkingsgraad geworden. Dit alles om te zeggen dat het nog steeds mogelijk zou moeten zijn om in een Clio te rijden voor minder dan (of ongeveer) €20.000! En dat is zonder twijfel goed nieuws.