In vijf generaties tijd werd de Renault Clio maar liefst 17 miljoen keer verkocht! Zet je al die auto’s achter elkaar, dan krijg je een rij van 68.000 km, goed voor 1,7 keer de omtrek van de aarde! Dat toont hoe populair dit model is. En toch heeft Renault beslist om het ontwerp van zijn grote ster volledig om te gooien voor generatie 6…
Het staat buiten kijf: Renault is zo goed als van nul begonnen om de zesde generatie van de Clio te ontwerpen. Het nieuwe model krijgt een volledig hertekend uiterlijk dat, in tegenstelling tot dat van de Renault 4 en 5 E-Tech electric, helemaal niet retro is, maar juist hypermodern, misschien zelfs té modern. De nieuwe Clio is opvallend agressief vormgegeven en laat via talloze designdetails, van zijn voorbumper tot zijn lichtsignatuur achteraan, duidelijk zien dat hij bij het Franse merk met de ruit hoort. Zelfs de koplampen zijn nu in de vorm van een ruit! Toch is hij amper nog als een Clio of zelfs als een Renault te herkennen…

Moderner, agressiever en groter!
Naast het nieuwe design is de Renault Clio 6 ook flink gegroeid: +67 mm in lengte, +39 mm in breedte en +11 mm in hoogte. De stadswagen meet voortaan 4,116 meter lang, 1,768 meter breed en 1,451 meter hoog. Ook de wielbasis groeide met 8 mm tot 2,591 meter, wat de binnenruimte voor maximaal 5 inzittenden ten goede komt. Afhankelijk van de gekozen motorisatie biedt de nieuwe Clio een koffervolume tot 391 liter in vijfzitsconfiguratie. De laaddrempel werd bovendien 40 mm verlaagd in vergelijking met de vorige generatie, voor een betere toegankelijkheid.



Een interieur dat vertrouwd aanvoelt
Binnenin krijgt de nieuwe Clio een gelijkaardige inrichting als andere recente modellen van Renault, zoals de Renault 4 en 5 E-Tech electric. Het stuurwiel en de fysieke knoppen van de klimaatregeling zijn identiek, en ook de twee schermen tot 10,1 inch zijn terug te vinden. Verder blijft de bekende My Safety Switch-knop aanwezig. De stadswagen is standaard draadloos compatibel met Android Auto en Apple CarPlay en kan optioneel worden uitgerust met het nieuwste OpenR Link-infotainmentsysteem van Renault met geïntegreerde Google-diensten.



Twee nieuwe benzinemotoren
De nieuwe Renault Clio blijft gebruikmaken van het CMF-B-platform van de groep, maar krijgt twee gloednieuwe motorisaties. De instapversie wordt aangedreven door een 1.2 TCe-driecilinder met 85 kW (115 pk) en 190 Nm, goed voor een sprint naar 100 km/u in 10,1 seconden. Deze benzinemotor kan worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of aan een nieuwe EDC-automaat met dubbele koppeling en zes verhoudingen.
Daarnaast komt er ook een volledig nieuwe full hybrid E-Tech aandrijving met 160 pk. Die bestaat uit een 1,8 liter-viercilinder, twee elektromotoren en een batterij van 1,4 kWh. Deze aandrijving wordt uitsluitend gekoppeld aan Renaults slimme multimode-versnellingsbak zonder koppeling. Met deze configuratie sprint de nieuwe Clio van 0 naar 100 km/u in slechts 8,3 seconden. Bovendien laat hij een CO₂-uitstoot van slechts 89 g/km optekenen en een gecombineerd WLTP-verbruik van amper 3,9 l/100 km!



Op elk vlak verbeterd, ook qua uitrusting
Renault meldt dat het niet alleen aan de prestaties heeft gewerkt, maar ook aan het comfort, de geluidsisolatie en het rijgedrag. Het stuur is bijvoorbeeld aangepast: het aantal omwentelingen van links naar rechts werd verminderd van 3,3 naar 2,6, voor een dynamischer en directer stuurgevoel. Ook de standaarduitrusting per uitrustingsniveau werd verder uitgebreid. De nieuwe Clio is beschikbaar in de uitvoeringen Génération, Évolution, Techno en Esprit Alpine, en zal vanaf het einde van dit jaar te bestellen zijn.