De Renault 5 E-Tech is ongetwijfeld een van de meest iconische elektrische modellen van de afgelopen tijd. Sinds zijn officiële debuut op het Autosalon van Genève 2024 weet de moderne en emissievrije interpretatie van de R5 het publiek te bekoren. En niet alleen de journalisten zijn enthousiast, met de prijs van Auto van het Jaar 2025 en lovende kritieken bij de eerste internationale tests eind 2024. De Renault 5 E-Tech is ook een succes bij de klanten: het is momenteel de best verkopende elektrische auto in het B-segment in Europa, met bijna 49.000 verkochte exemplaren sinds zijn lancering. Om deze opwaartse trend nog een extra zetje te geven, breidt Renault het gamma van zijn nieuwe popicoon verder uit. De R5 E-Tech was tot nu toe enkel verkrijgbaar als topversies Techno en Iconic Cinq. Daar komen niet enkel exclusieve uitvoeringen bij, zoals de Roland-Garros of de extreme Turbo 3E. Maar ook meer betaalbare versies om de basisprijs van de R5 onder de 25.000 euro te krijgen, zoals beloofd.
Design - Renault 5
Nog steeds knap, ook zonder make-up
Deze prijsverlaging wordt mogelijk gemaakt door enkele technische aanpassingen, waaronder een compacter batterijpakket (de zogenaamde Urban Range) en minder krachtige motoren. Daar komen we later nog op terug. Maar ook door de komst van minder aangeklede uitvoeringen: Five en Evolution. Op uiterlijk vlak vertaalt zich dat onder meer met de komst van standaard stalen velgen. Maar de R5 E-Tech is een echte schoonheid en blijft ook zonder opsmuk aantrekkelijk. De ‘disco’-wieldoppen van deze basisversies, geïnspireerd op de velgen van de originele R5 Turbo, staan in ieder geval uitstekend en dragen bij tot de retrolook. De banden zijn ook niet belachelijk dik, want Renault heeft voor alle versies dezelfde maat van 18 inch (195/55 R18) behouden.
Als je voor deze basisversies kiest, mis je naast enkele kleine cosmetische details (haaienvinantenne, donker getinte ramen achter) ook de lichtanimatie die in de motorkap is geïntegreerd. Deze geeft alleen bij de duurdere versies het batterijniveau aan tijdens het opladen. Dat geeft een leuk effect, maar het is ook niet onmisbaar. De meer sportieve Alpine A290 doet het trouwens ook zonder, ondanks zijn veel hogere prijs.
Eenvoudigere middenconsole, maar geweldige stoelen!
Aan boord ziet de integratie van de basic middenconsole er minder geslaagd uit. Op de Renault 5 Five en Evolution krijg je namelijk goedkoop plastic en horizontale lijnen, in de plaats van het centrale opbergvak met inductielader van de andere versies. Ook krijg je hier geen mooie, soepele bekleding met stiksels op de bovenkant van het dashboard, maar het originele ontwerp van de andere versies wordt gerespecteerd met een plastic dat er nog steeds aantrekkelijk uitziet.
In dezelfde geest blijven de stoelen even aangenaam om naar te kijken en om in te zitten als in de duurdere Renaults 5. Je krijgt namelijk dezelfde kuipzetellook, geïnspireerd op de R5 Turbo uit de gloriejaren, maar dan met een minder kleurrijke en iets eenvoudigere stoffen bekleding.



Gebruiksgemak - Renault 5
5 (kleine) zitplaatsen
Voor de rest zijn de instapversies van de R5 natuurlijk nog steeds even groot als de andere modellen: 3,92 m lang. Dat betekent dat de ruimte achterin vrij matig is. Maar we waarderen toch de aanwezigheid van de achterdeuren met hun verborgen hendels, die de instap naar achteren vergemakkelijken. Op praktisch vlak merken we op dat de elektrische Renault 5 de mogelijkheid biedt om een vijfde persoon mee te nemen in geval van nood, wat bijvoorbeeld niet gaat bij de Mini Cooper E en Fiat 500e. De koffer biedt een volume van 326 liter, met een kleine ruimte van 41 liter onder de dubbele bodem voor de laadkabels. Onder de motorkap is er echter geen frunk te vinden.
Overtuigende displays, ook zonder Google
In de nieuwe Five- en Evolution-versies van de R5 E-Tech zitten nog steeds twee schermen, zoals in de rest van het gamma. Het digitale dashboard is wel iets kleiner (7 inch in plaats van 10,3) en wordt dus omringd door twee randen die de leegte opvullen. Het centrale scherm behoudt zijn oorspronkelijke grootte van 10,1 inch en blijft perfect geïntegreerd. Het is standaard echter niet uitgerust met de Google-interface en de geconnecteerde diensten die daarmee gepaard gaan. Maar Android Auto en Apple CarPlay zijn wel nog steeds aanwezig. In de praktijk kan je dus nog steeds van Google Maps enzovoort genieten door je smartphone te verbinden met de auto.
Geen V2L, warmtepomp of DC-laden in de Five
In de standaarduitrusting van de R5 E-Tech Five ontbreken er echter potentieel belangrijkere zaken. De warmtepomp, die de autonomie beschermt bij extra warm of koud weer, wordt bijvoorbeeld pas vanaf de Evolution aangeboden. Net als de V2L-functie, waarmee je de R5 als mobiele batterij kan gebruiken, maar ook de mogelijkheid om te snelladen. DC-laden tot 80 kW is namelijk niet mogelijk op de Five. Noch het “intelligente” laadsysteem tijdens het rijden, de USB C-poorten vooraan, of de rijstrookassistent. Dat is de prijs die je moet betalen om onder de symbolische grens van 25.000 euro te komen. Als je iets meer budget hebt, zouden we opteren voor de Evolution-uitvoering, die 3.000 euro meer kost en al deze snufjes wel heeft.



Rijervaring - Renault 5
70 of 88 kW
Voor die meerprijs krijg je ook een krachtigere motor. Enkel de instapversie Five krijgt namelijk een elektromotor van 70 kW (95 pk) en 215 Nm. Vanaf de Evolution biedt Renault al een motor van 90 kW (120 pk) en 225 Nm, zoals in onze testwagen. Maar zelfs de basismotor zou voldoende moeten zijn om de R5 als stadswagen te gebruiken als we naar de prestaties kijken: 0 tot 100 km/u in 12 seconden en een topsnelheid van 130 km/u. Ter vergelijking: een kleine stadswagen met benzinemotor en automaat doet er doorgaans minstens 15 seconden over om de 100 km/u te bereiken… Maar de motor van 88 kW maakt de R5 ongetwijfeld een stukje veelzijdiger. Het is in ieder geval een geschikt alternatief voor de motor van 110 kW (150 pk) die tot nu toe werd aangeboden in combinatie met de ‘Comfort Range’-batterij. De R5 88 kW accelereert in 9 seconden naar 100 km/u en blijft doorgaan tot aan een topsnelheid van 150 km/u.
Rijgedrag van een “grote”
In de praktijk blijken deze prestaties ruim voldoende. Vooral omdat de versies met een kleinere batterij ook bijna 80 kg lichter zijn (1.372 kg tegenover 1.449 kg). Je zit achter het stuur van een pittige, goed geveerde elektrische stadsauto (ook de basisversies krijgen de ‘hoogwaardige’ multilink achteraan van de andere R5’s). Het is zelfs plezant om ermee te slingeren op kleine, bochtige wegen, met zijn licht beweeglijke achteras. Als je voor een rustiger tempo kiest, geniet je ook van de goede geluidsisolatie en het algemene comfort, waardoor we het gevoel hebben in een auto uit een hoger segment te rijden. Vooral vergeleken met de meer ‘kale’ Citroën ë-C3.
Tenslotte moeten we nog opmerken dat de verschillende rijmodi van het Multi-Sense-programma van Renault, niet aanwezig zijn in de basisuitrusting van de Five- en Evolution-uitvoeringen.
Wat is de reële autonomie van de Renault 5 Urban Range?
Op technisch vlak heeft Renault simpelweg een van de vier modules van de batterij van 52 kWh weggenomen voor deze basisversie. De module onder de bestuurderszetel, om precies te zijn, waardoor er nog drie overblijven, voor een totale capaciteit van 40 kWh. Daarmee zakt de maximale WLTP-actieradius van de Renault 5 E-Tech Electric van 413 km in de Comfort Range naar 312 km voor de Urban Range.
In de praktijk hebben we tijdens onze korte testrit, die plaatsvond bij milde zomertemperaturen en op vlotte binnenwegen, een werkelijk verbruik van ongeveer 11 tot 12 kWh/100 km gemeten. Onder deze ideale omstandigheden kan je dus rekenen op een reële actieradius van ongeveer 300 km. Maar als je ook op snelwegen rijdt, moet je zeker rekening houden met een hoger verbruik (ook in de zomer). Dan zal de actieradius eerder uitvallen op zo’n 250 km.
11 kW AC en 80 kW DC
In elke Renault 5 E-Tech zit standaard een boordlader van 11 kW AC. De kleine batterij kan je dus volledig opladen in ongeveer 3 uur tijd. Maar DC-snelladen is pas beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau. Met een piekvermogen van 80 kW kan je in theorie in 30 minuten bijladen van 15 tot 80%. Dat is exact even lang als met de grotere batterij van 52 kWh, die wel tot 100 kW accepteert (en dus meer autonomie recupereert in die tijd).

Budget - Renault 5
Hoeveel kost de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric in 2025?
Zoals beloofd, heeft Renault hiermee de basisprijs van zijn R5 E-Tech verlaagd tot onder de grens van 25.000 euro. Tot 24.900 euro, om precies te zijn. Voor die prijs vertrek je achter het stuur van een R5 Five 70 kW met de batterij van 40 kWh, maar met dus een basisuitrusting die enkele essentials mist, zoals we hierboven hebben vermeld. Is het mogelijk voor je budget, dan zouden we eerder voor de R5 Evolution gaan, die vanaf 27.900 euro kost met 90 kW/40 kWh. Deze nieuwe uitvoering, met een al redelijk complete basisuitrusting, wordt ook aangeboden met de grotere batterij van 52 kWh en de krachtigere motor van 110 kW voor nog eens 3.000 euro extra (30.900 euro).
Kortom, de prijzen voor de R5 40 kWh blijven competitief in vergelijking met de bedragen die Citroën vraagt voor de meer basic ë-C3 42 kWh in de You-, Plus- en Max-uitvoeringen (23.310 euro, 25.510 euro en 27.810 euro). En al zeker in vergelijking met de minder praktische Mini Cooper E, die vanaf 30.600 euro wordt aangeboden met een batterij van 36,6 kWh.
Verdict - Renault 5
De nieuwe basisversie Five dient vooral om de basisprijs onder de psychologische grens van 25.000 euro te krijgen, maar de Renault 5 E-Tech Evolution maakt de hippe Franse hatchback wel toegankelijker in elke zin van het woord. In deze versie laat Renault de keuze tussen de nieuwe batterij van 40 kWh, of de al bekende module van 52 kWh, afhankelijk van je behoeften. Voor stadsgebruik zal de meer compacte batterij al volstaan, en ook de daaraan gekoppelde elektromotor van 88 kW is performant genoeg. Dan kom je nog steeds uit op een prijs van minder dan 30.000 euro, zelfs als je een paar opties toevoegt.