all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Renault électrique vert vibrant roulant sur une route sinueuse bordée d'arbres.","nl":"Felgroene elektrische Renault rijdend op een bochtige weg omringd door bomen."}
{"fr":"Voiture verte compacte Citroën Oli roulant sur une route de campagne en arrière-plan flou.","nl":"Groene Citroën Oli compacte auto die op een landelijke weg rijdt met wazige achtergrond."}
1/4

Renault 5 E-Tech electric: wat is zijn rijbereik in de praktijk?

Kan de Franse elektrische stadsauto - zoals Renault beweert - werkelijk meer dan 400 km afleggen op één acculading als hij is uitgerust met een 52 kWh batterij?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

30 Juni 2025

Advertentie

Renault biedt momenteel 3 varianten aan van zijn kleine 5 E-Tech electric. In de basisversie heeft de Franse stadsauto een kleine motor van 70 kW (95 pk) en 215 Nm die van stroom wordt voorzien door de "urban range" batterij van 40 kWh. Die combinatie levert een maximale WLTP-actieradius van 312 km op. Dezelfde batterij kan ook een motor van 90 kW (120 pk) en 225 Nm koppel voeden. Ten slotte zou de Renault 5 E-Tech electric 110 kW (150 pk), 245 Nm en tot 412 km aan rijbereik kunnen halen dankzij zijn "comfort range" batterij van 52 kWh. Maar kan die laatste versie echt zo ver komen met slechts één acculading?

Groene Citroën Oli compacte auto die op een landelijke weg rijdt met wazige achtergrond.
Advertentie

Zijn actieradius is niet de achilleshiel van deze Renault 5 E-Tech electric

Achter het stuur van een Renault 5 E-Tech uitgerust met de "comfort range" batterij van 52 kWh hebben we een minimaal verbruik van 14,1 kWh/100 km en een gemiddelde van 15,2 kWh/100 km gemeten. Deze waardes werden bereikt na ongeveer 500 gereden kilometers, zowel op de snelweg als in de stad en de omgeving ervan. In de praktijk betekent dit dat het mogelijk is om tussen de 340 en 370 km af te leggen met een volle accu, wat niet zo ver af ligt van de officiële 412 km die Renault aankondigt! Met andere woorden: het is redelijkerwijs mogelijk om tussen de 250 en 300 km af te leggen voordat opladen echt nodig wordt. Niet slecht voor een elektrische stadsauto! We moeten er wel bij vermelden dat de weersomstandigheden perfect waren tijdens onze test, met temperaturen tussen 18 en 25 graden en geen enkel spatje regen. Hoe dan ook, de actieradius is duidelijk niet de achilleshiel van deze Fransman…

Groene Renault sportauto op landelijke weg, dynamisch vooraanzicht.
Advertentie

Opletten voor het laadvermogen!

Hoewel de actieradius van de Renault 5 E-Tech electric correct is, tenminste wanneer hij is uitgerust met de 52 kWh batterij, zijn de laadvermogens daarentegen eerder... “beperkt”. In de "comfort range”-versie kan het vijfje slechts met een maximum van 100 kW laden om van 20% naar 80% batterijniveau te gaan in minstens 30 minuten. Dat vermogen daalt zelfs naar 80 kW wanneer hij de motor van 90 kW (120 pk) combineert met de 40 kWh accu! Dankzij de kleinere batterij is de minimale laadtijd van 30 minuten gelukkig wel dezelfde. De instapversie daarentegen heeft helemaal geen snellaadfunctie met gelijkstroom! Hij kan alleen worden opgeladen met wisselstroom en met een maximaal vermogen van 11 kW. Dat zou moeten volstaan om van 15% naar 80% batterij te gaan in 2 uur en 37 minuten.

Groene Renault 5 rijdend op een weg, omringd door auto's op een bewolkte dag.
Advertentie

Welke Renault 5 E-Tech electric is de beste?

Vanaf juli zal het gamma van de Renault 5 E-Tech electric worden uitgebreid met een nieuwe aandrijflijn. Deze versie zal de 52 kWh batterij combineren met de 90 kW (120 pk) en 225 Nm motor, waardoor deze Renault 5 E-Tech electric een maximale WLTP-actieradius van 410 km krijgt. Hij zal ook een bidirectionele lader aan boord hebben die tot 100 kW aankan. Deze vierde en laatste variant van de Fransman, die 2.000 euro goedkoper zal zijn dan de topversie met 110 kW (150 pk), lijkt het beste compromis van het gamma te worden.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Renault 5 of vergelijkbare auto

31 500 €

Prijs Prijs

2024

2 556 km

Elektrisch

Elektrisch

150 pk

Automaat

0 g/km

date

Renard & Fils

Ottignies

date

-

31 990 €

Prijs Prijs

2024

6 250 km

Elektrisch

Elektrisch

150 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dieleman NV

Waasmunster

date

Car-Pass

35 000 €

-

1 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-

34 850 €

-

1 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-

34 850 €

-

1 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-

35 550 €

-

1 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-

35 050 €

-

1 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-

35 050 €

-

1 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-